ABDÜLFETTAH EBU GUDDE’NİN KALEMİNDEN ÜSTAD BEDİÜZZAMAN-2
Van valisinin daveti üzerine Türkiye’nin kuzey doğusundaki Van’a gitti ve burada 15 sene kaldı. Bu süre zarfında Horhor medresesinde ders verdi ve bir çok ulema ve şeyh ile karşılaştı. İrşad ve dinlerini öğretmek gayesiyle civardaki bir çok kabile ve aşireti dolaştı.
Van valisinin daveti üzerine Türkiye'nin kuzey doğusundaki Van'a gitti ve burada 15 sene kaldı. Bu süre zarfında Horhor medresesinde ders verdi ve bir çok ulema ve şeyh ile karşılaştı. İrşad ve dinlerini öğretmek gayesiyle civardaki bir çok kabile ve aşireti dolaştı.
Adeti üzere oradaki yetkililerle görüşmeleri esnasında şunu bildi ki; eski tarz İlm-i Kelam, asri ilimleri okuyanları ve tabii ilimleri ders görenleri iknada tek başına kafi gelmez. Bunun üzerine kısa zamanda Coğrafya, Matematik, Fizik ve Astronomi gibi fenlerin esaslarını öğrendi.(1)
Kendi nefsinde yakin hâsıl etti ve karar kıldı ki, bu zamanda maksad, asıl ve netice olan İslam akidesi ve dini ilimlerin yanında fenni ilimleri de tedris şarttır, tâ ki, sadece fenni ilimleri okuyanların İslam inancına hidayetleri için bir yol olsun. Kendi medresesinde bunu uyguladı ve hayatı boyunca da bu yolu takip etti.
Bunun neticesinde şu neticeye ulaşılır ki; İslam fıtratın dinidir. Ve bu, onun izlediği yol ve hareketinin başlangıç nüvesi oldu. Orada inşasına çalıştığı Medresetüz Zehra adlı üniversite, bu yolda atılan bir adımdan başka bir şey değildir. Ta ki insanlar -bütün insanlık- idrak etsin ki, İslam dini insaniyet dinidir ve fıtri bir dindir. Ve Kur'an hakka ve doğruya götüren bir mürşid kitabullahtır.
Ve medresesini Mısır'daki Camiü'l Ezher'i örnek alarak büyük bir İslami Üniversite olarak genişletmeye karar verdi. Burada Kur'ani ilimlerin yanında müsbet ilimler de okutulacaktı. Böylece bu üniversiteden çıkacak talebeler gitttikleri her yerde İslam'ın neşrine vesile olacaklardı. Bu onun aradığı fikirlerdi. Ve bu fikrin fikri merhaleden ameli merhaleye geçmesi gerekiyordu. Bunu gerçekleştirmek için İstanbul'a gitmeye karar verdi.
İstanbul'a geldiğinde ulema ve ileri gelenleri, geliş gayesini onlara anlatmak ve bu projeye ilmi ve maddi desteklerin talep etmek için toplantılara davet etti. Bu toplantılara katılanlar ondaki nadir zeka, ileri görüşlülük ve selim fikirleri fark ettiler ve onu çok beğendiler. Gelişinden bir müddet sonra bir yazar gazetesinde onu şöyle vasfetmişti; "Şarkın yalçın kayalıklarından, bir ateşpare-i zekâ, İstanbul âfâkında tulû' etti."
İstanbul'da bulunduğu sırada Mısır diyarının müftüsü ve oranın büyük alimi İmam Şeyh Muhammed Bahit-i Mutii kendisini ziyaret etti ve ona sordu;
مَا تَقُولُ فِى حَقِّ اْلاَوْرُوبَائِيَّةِ وَ الْعُثْمَانِيَّةِ
"Avrupa ve Osmanlılar hakkında ne diyorsunuz, fikriniz nedir?"
Bediüzzaman ona şöyle cevap verdi;
"اِنَّ اْلاَوْرُوبَا حَامِلَةٌ بِاْلاِسْلاَمِيَّةِ فَسَتَلِدُ يَوْمًا مَا وَ اِنَّ الْعُثْمَانِيَّةَ حَامِلَةٌ بِاْلاَوْرُوبَائِيَّةِ فَسَتَلِدُ يَوْمًا مَا
"Avrupa, bir İslâm devletine hâmiledir, günün birinde onu doğuracak. Osmanlılar da Avrupa ile hâmiledir, o da onu doğuracak."
Bu cevabı dinleyen Şeyh yanındakilere şöyle dedi; "Bu gençle münazara edilmez. Ben bu cevapla ikna oldum."
İstanbul'da hayatı, bir derece siyasî idi. Meşrutiyetin ilan edilmesinden sonra bütün himmetini; hitabeler, kitaplar ve yazılarıyla İslam'da meşrutiyet mefhumu, siyasi hayat üzerinde İslam tesirinin ne olduğunu anlatmaya ve meşrutiyetin adab-ı İslamiye ile takviye edilmesi gerektiğine sarf etti.
Diyor du;
" Ey evlad-ı vatan! Hürriyeti sû'-i tefsir etmeyiniz, tâ elimizden kaçmasın. Ve kokuşmuş olan eski esareti başka kabda bize içirmekle bizi boğmasın.Zira hürriyet, müraat-ı ahkâm ve âdâb-ı şeriat ve ahlâk-ı hasene ile tahakkuk eder ve neşvünema bulur."
İnkilabdan sonra neşrettiği makalelerinden birinde, hâkim zümrenin garplılaşma ve ladiniliğe teveccühü esnasında şöyle demişti;
"Yaşasın Şeriat-ı Ahmedî (Aleyhissalatu vesselam) Şeriat-ı garra, kelâm-ı ezelîden geldiğinden ebede gidecektir. Nefs-i emmarenin istibdad-ı rezilesinden selâmetimiz, İslâmiyete istinad iledir. O hablülmetine temessük iledir. Ve haklı hürriyetten hakkıyla istifade etmek, imandan istimdad iledir. Zira Sâni'-i Âlem'e hakkıyla abd ve hizmetkâr olanın, halka ubudiyete tenezzül etmemesi gerektir. Herkes kendi âleminde bir kumandan olduğundan, âlem-i asgarında cihad-ı ekber ile mükelleftir. Ve ahlâk-ı Ahmediye ile tahalluk ve Sünnet-i Nebeviyeyi ihya ile muvazzaftır.
Ey devlet işlerini üstlenenler! Tevfik isterseniz, Allah'ın kainata koyduğu fıtrat yasalarına uygun hareket ediniz. Yoksa tevfiksizlik ile cevab-ı red alacaksınız. Bizim cemaatımızın meşrebi: Muhabbete muhabbet ve husumete husumettir. Yani beyn-el İslâm muhabbete imdad ve husumet askerini bozmaktır. Mesleğimiz ise, ahlâk-ı Ahmediye ile ahlaklanmak ve Sünnet-i Peygamberîyi ihya etmektir. Ve rehberimiz Şeriat-ı Garra ve kılıncımız da kati bürhanlar ve maksadımız i'lâ-i Kelimetullahtır."
Meşhur 31 Mart Hadisesinin akabinde tutuklananlar bereber o da tutuklandı.
Mahkemede hakim kendisine sordu;
-Sen de şeriat istemişsin?
Bedîüzzaman cevab verir:
-Şeriatın bir hakikatına, bin ruhum olsa feda etmeye hazırım. Zira şeriat, sebeb-i saadet ve adalet-i mahz ve fazilettir. Fakat ihtilâlcilerin isteyişi gibi değil!
Bu mahkeme önündeki müdafasını daha sonra; "İki Mekteb-i Musibet Şehadetnamesi yahut Divan-ı Harb-i Örfî" adıyla neşretti.
-Devam edecek-
Dipnot
(1)Merhum Ebu Gudde'nin yazdığı bu husus, Tarihçe-i Hayat'ta şu şekilde dile getirilmektedir; "Bedîüzzaman Van'da bulunduğu müddet zarfında, o zamana kadar edindiği fikir ve mütalaalar ve ilmî ve dinî tedris usûllerini görmek ile ve zamanın ihtiyac-ı zarurîlerini nazar-ı itibare almakla kendisine mahsus bir usûl-ü tedris icad eder. Bu da, hakaik-i diniyeyi asrın fehmine uygun en yeni izah ve beyan tarzlarıyla isbat etmek suretiyle talebelerini tenvir etmektir."(Tarihçe-i Hayat, s. 47)
Bu yazıya yorum yazın
Bu yazıya gelen yorumlar.
DİĞER YAZILAR
BEDİÜZZAMAN HAKKINDA ÖN-YARGI SEBEBİ OLAN İKİ MESELE-3
İkinci başlığıma geçiyorum. Bu taife yine diyorlar ki; “ Efendim, Said Nursî’ye vahiy gel
BEDİÜZZAMAN HAKKINDA ÖN-YARGI SEBEBİ OLAN İKİ MESELE-2
Bakın bu gün Regaib kandili. Benim kanaatim –ki siz de destekleyeceksiniz- şu an Türkiye’de
BEDİÜZZAMAN HAKKINDA ÖN-YARGI SEBEBİ OLAN İKİ MESELE
-Bediüzzaman Ne Demek?- -Yazdı mı? Yazdırıldı mı?-
AZİZ ÜSTADIMA
Aziz üstadım; seni tanıdığıma, eserlerini okuduğuma şükür ediyorum. Sana talebe olma şe
MEĞER İŞ BİZİM ANLADIĞIMIZ GİBİ DEĞİLMİŞ
Biz münevverler, ekseriyet itibariyle herhangi bir içtimai meselede gazete haberleriyle iktifa ede
BÂZI MÛTEBER KAYNAKLARDA BEDÎÜZZAMÂN’IN DOĞUM TÂRÎHİ
1- Bedîüzzamân Saîd Nursî: Târihçe-i Hayâtı, Eserleri, Meslek ve Meşrebi, Doğuş Ltd. Şi
BEDİÜZZAMAN’IN KİM VE NE OLDUĞU
Rahmetli Said-i Nursi veya Kürdi'nin nasıl yaşadığını ve nasıl öldüğünü öğrenmek içi
SAİD-İ NURSİ
Abdürrahim ZAPSU Yetmiş yıl evvel Van vilâyetinin Nurs köyünde doğdu. Babasının ismi Mirza
ABDÜLFETTAH EBU GUDDE’NİN KALEMİNDEN ÜSTAD BEDİÜZZAMAN-5
Bu anlattıklarımız, mücahid alim Said Nursi’nin hayatının bazı safhaları ve lem’alarıd
ABDÜLFETTAH EBU GUDDE’NİN KALEMİNDEN ÜSTAD BEDİÜZZAMAN-4
Esaretten kurtulup Van’a döndüğünde Müslüman safları ve cemaatleri arasındaki İslami gayr
ABDÜLFETTAH EBU GUDDE’NİN KALEMİNDEN ÜSTAD BEDİÜZZAMAN-3
Bu kısa fetret dönemi sonrasında tüm himmetini bütün işlerde dinin tahkimine ve zayıflık g
- İSMAİL ÇETİN HOCAEFENDİ ÜSTADI ANLATIYOR-2
- ABDÜLFETTAH EBU GUDDE’NİN KALEMİNDEN ÜSTAD BEDİÜZZAMAN-2
- İSMAİL ÇETİN HOCAEFENDİ ÜSTADI ANLATIYOR-1
- ABDÜLFETTAH EBU GUDDE’NİN KALEMİNDEN ÜSTAD BEDİÜZZAMAN-1
- İŞÂRÂTÜ’L İ’CÂZ TEFSİRİ HAKKINDA
- RİSALE-İ NUR’DA TASAVVUF-4
- RİSALE-İ NUR’DA TASAVVUF-3
- RİSALE-İ NUR’DA TASAVVUF-2
- KIZIL İCAZ VEYA BEDİÜZZAMAN’I ANLAMAK
- RİSALE-İ NUR’DA TASAVVUF-1
- BEDİÜZZAMAN’IN DEĞERLENDİRMELERİ IŞIĞINDA SOSYAL BARIŞIN SAĞLANMA ÇARELERİ
- KIZIL İCAZ TERCÜMESİ ÜZERİNE
- SEYDA MOLLA MUSA CELALİ’NİN KALEMİNDEN ÜSTAD BEDİÜZZAMAN VE ESERLERİ
- TA‛LÎKÂT’IN TERCÜMESİNİ TAKDİM EDERKEN
- KIZIL ÎCÂZ KİTABI TANITIM TOPLANTISI
- RİSALE-İ NUR’DA TEFSİR EDİLEN AYETLER
- SAİD NURSİ’NİN AİLE MODELİNİN FİRMA AİLESİNE (STAKEHOLDER) UYGULANMASI-3
- SAİD NURSİ’NİN AİLE MODELİNİN FİRMA AİLESİNE (STAKEHOLDER) UYGULANMASI-2
- SAİD NURSİ’NİN AİLE MODELİNİN FİRMA AİLESİNE (STAKEHOLDER) UYGULANMASI
- SİRETÜ İMAMU MÜCEDDİD-4
- SİRETÜ İMAMU MÜCEDDİD-3
- RİSALE-İ NUR VE MİSYONU-5
- RİSALE-İ NUR VE MİSYONU-4
- SİRETÜ İMAMU MÜCEDDİD-1
- SİRETÜ İMAMU MÜCEDDİD-2
- RİSALE-İ NUR VE MİSYONU-3
- RİSALE-İ NUR VE MİSYONU-2
- RİSALE-İ NUR VE MİSYONU-1
- BEDİÜZZAMAN VE 'MÜSPET HAREKET-3
Bilin ki, Allah'ın lâneti zâlimlerin üzerinedir.
Hûd,18
GÜNÜN HADİSİ
"Tutumlu kişi asla fakir olmaz."
Taberani
SON YORUMLAR
- Bütün beytlerin tercümesini gönderebilir misiniz? sitede sadece son birkaç...
- Fıtrat, namaz, tevafuk, sırlar ve tüm bunların sahibi zişanı İlahi kusur...
- Selamünaleyküm İnternette mütalaalı risale i nur dersleri diye arama yapt...
- bu kıymetli yazıdan dolayı ahmed izz kardeşimize teşekkür ederiz çok mani...
- selamün aleyküm Ahmed kardeşimizi tebrik ediyor ve bu faideli tercümelerin...
- Yanında okuyan diğer öğrencileri; Molla Muhammed Kasori Molla Muhammed Era...
- Benim merhum babam Molla İbrahim Azizi de onun yanında icazeti tamamlamıştı...
- Teşekkürler. Sanırım Envar neşriyat idi.Tam hatırlayamıyorum.....
- Çok güzel bir çalışma Rabbım ilminizi arttırsın bu çalışmalarınızı...
- Merhaba, Ben Foliant yayınlarından uğur. Sizinle iletişim kurmak istiyoruz ...
TARİHTE BU HAFTA
ANKET
Sitemizle nasıl tanıştınız?
Yükleniyor...