GARİB HADİS NEDİR?
Tarifi: Bir ravinin rivayet etmesiyle münferid kalan hadise denilir. Tarifin Şerhi: Bir tek şahsın rivayet ettiği hadistir. Gerek bütün rivayet zincirinde veya senedin bazı tabakalarında olsun. Tek bir tabakada bile olsa. Diğer sened tabakalarında rivayet edenlerin birden fazla olması onun bu durumuna zarar vermez. Çünkü itibar en azadır.
Tarifi:
Bir ravinin rivayet etmesiyle münferid kalan hadise denilir.
Tarifin Şerhi:
Bir tek şahsın rivayet ettiği hadistir. Gerek bütün rivayet zincirinde veya senedin bazı tabakalarında olsun. Tek bir tabakada bile olsa. Diğer sened tabakalarında rivayet edenlerin birden fazla olması onun bu durumuna zarar vermez. Çünkü itibar en azadır.
İkinci Bir İsimlendirme
Ulemadan birçokları garib hadisi başka bir isimle daha isimlendirmişlerdir; "Ferd." İkisi eş anlamlıdır. Bazı âlimler ise aralarını ayırmışlar ve ikisinden her birini müstakil bir çeşit yapmışlardır. Lakin İbn-i Hacer her ikisini de lugat ve ıstılah olarak bir nev saymış ancak o demiştir ki; "Ehl-i ıstılah her ikisini çok ve az kullanımına göre ikiye ayırmışlardır. Ferd ekseriyetle "ferd-i mutlak" ve garib ekseriyetle "ferd-i nisbi" olarak isimlendirilmişlerdir(Nuzhetu'n Nazar, s. 28)
Kısımları
Garib hadis teferrüd ettiği yere göre iki kısma ayrılır; "garib-i mutlak" "garib-i nisbi"
1-Garib-i Mutlak; Yani Ferd-i Mutlak
Tarifi: Senedinin aslında garabet olan rivayettir. Yani rivayetin aslında bir kişinin rivayet etmesiyle münferid kalan hadistir.
Misali;
إِنَّمَا اْلاَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ
"Yapılan her türlü işler kişilerin niyetlerine göre değer bulur." (Buhârî, Bedü'l Vahy 1; Müslim, İmârât 155) Ömer bin Hattab'la münferid kalmıştır. Bu(münferid kalma) bazen rivayet senedinin sonuna kadar devam eder(hep birer ravi rivayet eder) bazen de münferid kalan raviden birçok raviler rivayet eder.(mesela sahabeden bir kişi rivayet ederken tabiin ve tebei tabinde raviler çoğalabilir. Salih Okur)
2-Garibu'n nisbi: Yani ferd-i nisbi.
Tarifi: Yani, senedin aslında birden fazla ravi rivayet eder. Sonra o ravilerden sadece birinden rivayet edilir.
Misal; Malik Zühri'den o da Enes (r.a)'den: "Nebi sallallahu aleyhi ve sellem Mekke'ye girerken başında miğfer vardı." Malik'in Zühri'den yaptığı rivayet münferid kalmıştır.
Bu konuda Yazılmış Eserler
1-Darekutni, Garaib-ül Malik
2-Dareketni, Efrad
3- Ebu Davus Sicistani, Es sünenülleti Teferrede Bi külli Sünnetin Minha Ehlü Beldetin
Kaynak:
Dr. Mahmud Tahhan, Teysiru Mustalahi'l Hadis
Mektebetu'l Maarif, Riyad, 2010
Tercüme: Salih Okur
Bu yazıya yorum yazın
Bu yazıya gelen yorumlar.
DİĞER YAZILAR
"Her ümmet için Allah'ın kendilerine rızık olarak verdiği kurbanlık hayvanların üzerine O'nun adını ansınlar diye bir kurban kesme ibadeti koymuşuzdur. Hepinizin ilâhı bir tek ilâhtır. Onun için yalnız O'na teslim olan müslümanlar olun. Allah'a itaat e
Hacc:34
GÜNÜN HADİSİ
Yanında ana babası, ya da onlardan biri yaşlanıp da, gerekeni yaparak cennete giremeyen kimsenin burnu sürtülsün!"
Müslim
SON YORUMLAR
- Bütün beytlerin tercümesini gönderebilir misiniz? sitede sadece son birkaç...
- Fıtrat, namaz, tevafuk, sırlar ve tüm bunların sahibi zişanı İlahi kusur...
- Selamünaleyküm İnternette mütalaalı risale i nur dersleri diye arama yapt...
- bu kıymetli yazıdan dolayı ahmed izz kardeşimize teşekkür ederiz çok mani...
- selamün aleyküm Ahmed kardeşimizi tebrik ediyor ve bu faideli tercümelerin...
- Yanında okuyan diğer öğrencileri; Molla Muhammed Kasori Molla Muhammed Era...
- Benim merhum babam Molla İbrahim Azizi de onun yanında icazeti tamamlamıştı...
- Teşekkürler. Sanırım Envar neşriyat idi.Tam hatırlayamıyorum.....
- Çok güzel bir çalışma Rabbım ilminizi arttırsın bu çalışmalarınızı...
- Merhaba, Ben Foliant yayınlarından uğur. Sizinle iletişim kurmak istiyoruz ...
TARİHTE BU HAFTA
ANKET
Sitemizle nasıl tanıştınız?
Yükleniyor...