AÇLIK VE AZ YEMEK- H. Kamil Yılmaz-Erkam Yayınları-İst-1994


Salih Okur

nedevideobendi@gmail.com

2002-09-16 01:55:21

• Veliler ve kamil mürşidler nefsin ıslah yolunun oruç ve az yemekten geçtiğini mükerreren belirtmişlerdir.sh:5

• “Tasavvuf: Kur’an’da tezkiye ve takva,sünnette ihsan ve zühd olarak ifadesini bulan Kalp tasfiyesinin ve nefs tezkiyesinin ilim ve tatbikatıdır.”sh:7

• “Tasavvufun gayesi; Peygamberimizin şahsında tecessüm eden üsve-i hasene örneğine uygun “insan-ı kamil” yetiştirmektir.”sh:7

Zühd; lugat itibarıyla vazgeçmek, yüz çevirmek veya az yapmak manalarına gelir. Tasavvufta ise, dünyaya değer vermemek,dünyadan yaşayacak kadar az bir şeyle iktifa etmek, ahirete rağbet etmek manalarına gelir.sh:11

• “Dünya nedir? Dünya ne kumaş, ne para, ne kadındır. Dünya Allah’tan gafil bırakan şeydir” Hz. Mevlana. sh:12

“Dünyayı kalbinden çıkar, onu elinde tut veya cebine koy. Zira o haliyle sana zarar vermez.”Abdülkadir Geylani.sh:16

• Hilye-tül Evliya sahibi Ebu Nuaym diyor ki; “Ömer bin Abdülaziz’in zühdü Üveys el Karani’nin zühdünden üstündür. Çünkü Üveys el Karani yokluk içinde, Ömer bin Abdülaziz servet ve saltanat içinde zühdü gerçekleştirmiştir.sh:16

İlahi aşka giden yol Allah için vermekten(infak) geçer.sh:18

İmam Gazali hazretleri, insandan çıkan en son nefsani arzunun baş olma hırsı ve itibar tutkusu olduğunu söylüyor.sh:19

• “Tasavvufun asr-ı saadetteki zühd hareketinin daha sonraki asırlarda aldığı ad olarak bilinmektedir.”sh:22

• Hz.Ebubekir’in hilafeti döneminde Medine’de bir kahtu gala olmuştu. O sırada Hz.Osman efendimizin Suriye’den 100 deve buğdayı gelmişti.

Hz.Osman hemen buğdaylar dağıttı. Develeri de kurban etti.sh:36

Süfyan-ı Sevri’ye göre Ashabın en zahidi Hz.Ali’dir.sh:36

• Tasavvufta insanın yükselmesi için 2 yol yapılır:

1-Ruhu tasfiye:Nafilelerle (Kur’an’ın tilaveti,nafile namaz ve oruç,zikir ve tesbih gibi) ruhu kuvvetlendirip nefsi ona ram etmek.

2-Nefsi tezkiye: Nefsin isteklerini azaltarak onun beden üzerindeki etkilerini azaltmak ve ruhun emirlerine itaatkar hale getirmek.sh:39

• Karnı tok olanın anlayış, idrak ve olaylara intikali azalır.sh:43

• “Tokluk fetaneti(anlama ve kavrama) giderir.”Atasözü-sh:43

• Çocuklar da çok yedikleri zaman, hafıza güçleri dumura uğrar, idrakleri azalır, kalın kafalı olurlar. sh:43-44

• “Toklukta gönülden hikmet zail olur. Açlıkta her ilim ve irfan hasıl olur.”sh:44

Erzurum’lu İbrahim Hakkı hazretlerine göre kalbin incelmesi beş şeyle olur:

1-Zikri daim olmak

2-Az yemek

3-Namazda huşu

4-Seherler de uyanık olmak

5-Salihlerle beraber olmak.sh:44

• “Cenab-ı Hakkın sevdiği Allah için gözyaşı dökebilen kimseler karnı aç boynu bükük kalbi rakik olanlardır. Karnı tok olanın gözyaşı döküp ağlayabilmesi mümkün değildir.”sh:46

“Benim ibadetten en çok lezzet aldığım anım, karnım sırtıma yapışacak derecede aç olduğum zamandır” Ebu Süleyman Darani.sh:46

• Ebu Süleyman Darani çok yemenin 6 belasını sıralar:

1-İbadette lezzet bulamamak

2-Şefkat azlığı

3-Taatte tembellik

4-Şehvetin galip olması

5-Çok sık tuvalete gitmek.sh:47

• “Açlıktan daha çok insan nefsini kıran ve zillete düşüren ikinci bir şey yoktur.”sh:48

• Sufiler demişlerdir ki: “Ruhi bela ve afetlerin hepsi, doygunluk ve toklukta toplanmıştır. Hayır ve bereket aç karındadır.”sh:49

• “Mide bütün nefsani isteklerin kaynağı, dertlerin ve afetlerin ocağıdır.”sh:50

• “Çok yemek ve içmek yüzünden organlarda gece ve gündüz ibadete karşı bir ağırlık ve tenbellik gelir.”sh:56

• “İbadet öyle bir sanattır ki, onun dükkanı halvet, aletleri açlıktır.”Şakik-i Belhi-sh:57

• “Şeri ölçülere göre şüpheli ve haram olan gıdalar onu yiyen ekabir-i evliyadan bile olsalar, kalbe kasvet verir.”sh:60

Az yemenin manevi faydaları:

1-Kalb safası ve zihin zindeliği

2-Kalbe incelik ve yumuşaklık kazandırması

3-Alçakgönüllülüğü yerleştirmesi

4-Şehvetleri kırıp nefse hakimiyet sağlaması

5-İbadete devamı kolaylaştırması

6-Vesveseleri azaltması

7-Kıyamet gününün açlığını hatırlatması

8-Ruhu saflaştırması

9-Harama düşme tehlikesini azaltması

10-Samed sıfatının tecellisine erdirmesi.sh:43-62

Mide tok olduğunda vücudun kanı mideye hücum edecek ve diğer organlar gereği gibi beslenemeyecektir.sh:62

• İnsan nafile oruca devam ettiğinde ve az yediğinde karaciğer istirahat halinde bulunduğundan, vücuttaki zararlı maddeleri tahrip eder. Onun için kişi kendisini hafif hisseder.sh:63

Kalbe kötü tesir eden 3 âmil:

1-Damar sertliği

2-Sinir yorgunluğu

3-Midenin kalbi sıkıştırması. Az yiyenlerde bunların üçüne de rastlanmaz.sh:64

Karaciğer insan vücudundaki bütün kimyasal olayların merkezi olup, insan organizmasının en önemli uzuvlarından biridir. Ve açlıkta istirahat edeceğinden kendini tazeleme imkanı bulur.sh:64

• “Her kimin ki, taamı kalil(az) olur, Onun sıkıntısı halil(çözülmüş), ömrü tavil(uzun) olur” Erzurum’lu İbrahim Hakkı- sh:65

• “Az yersen seherin faziletine malik olursun” Süfyan-ı Sevri.sh:66

Ruh-ul Beyan tefsirinde dendiği gibi, “gayreti ağzına koyduğu şeye münhasır bulunanın kıymeti ihraç ettiği şey kadardır.” sh:72

• Bursalı İsmail Hakkı hazretlerinin beyanına göre riyazet yapanların yemeği günde bir öğündür.sh:77

Türkiye Müslümanlarının yemeği günde 3 öğüne çıkarması Tanzimat sonrası batılılaşma ile başlamıştır.sh:79

Az yemek insanda huşu, hudu, tevazu, tezellül ve ibadette lezzet gibi faydalar sağlar.sh:80

“Zamanın kıymetini bilmeyen, disiplin ruhundan uzak ve dağınık kimselerin varabilecekleri nihai nokta koskocaman bir hiçten ibarettir.”sh:85

Bağdaş kurarak veya bir yere yaslanarak oturup yemek de çok yemeğe davetiye çıkarır.sh:88

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

ABDULKADİR ÖZD, 2010-04-13 02:08:35

istifade ettik Allah razı olsun

Bu yoruma katılıyor musunuz ?

Mustafa ARDIÇ, 2007-07-20 04:25:50

Çok güzel bir yazı faydalandım Allah razı olsun

Bu yoruma katılıyor musunuz ?

DİĞER YAZILAR

Şu insanlar, çarçabuk geçen dünyayı seviyorlar da önlerindeki çetin bir günü (ahireti) ihmal ediyorlar.

İnsan, 27

GÜNÜN HADİSİ

Yeryüzünde bir kötülük işlendiği vakit, ona şahid olan bunu takbih ederse (kötü olduğunu te'yid ederse), o kötülüğü görmemiş gibi zararından kurtulur. O kötülüğe şahid olmadığı halde, işittiği zaman memnun kalan kimse, sanki şahid olmuş gibi manen zarar

Ebu Davud, Melahim 17, (4345)

TARİHTE BU HAFTA

*Yıldız Sarayı'nın İttihatçılar'ca Yağma Edilmesi(29 Nisan 1909) *Gazneli Mahmud'un Vefatı(30 Nisan 1030) *Yıldırım Bâyezid Tarafından Manisa'nın Fethi(1 Mayıs 1390) *Fatih Sultan Mehmed Hân'ın Vefatı(3 Mayıs 1481) *Eyüp Sultan Hazretleri(r.a.) Vefât E

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI