ALLAH'A İMAN NASIL OLMALIDIR?

1. Allah Teâlâ’nın, uluhiyet ve rububiyetinde hiçbir ortağı, benzeri ve rakibi olmayan tek ilah olduğuna inanmandır.


Muhammed Emin Er

.

2013-11-01 01:15:00

1. Allah Teâlâ'nın, uluhiyet ve rububiyetinde hiçbir ortağı, benzeri ve rakibi olmayan tek ilah olduğuna inanmandır. "Eğer o ikisinde (yer ve göklerde) Allah'ın dışında ilahlar olsaydı, onlar bozulur giderlerdi".(1)

2. Cenab-ı Hakk gibisinin olmadığına, O'nun da hiçbir şeye benzemediğine ve muhtaç olmadığına inanmandır.

3. Allah, insan tasavvurunun tamamen haricindedir. Kur'an ve hadislerde, zahiri anlamı itibariyle (Allah'ı bir varlığa) teşbih eden "Rahman Arş'a istivâ etti", Allah'ın dünya semasına nüzulü gibi naslara sadece iman edilir, ama mahiyeti araştırılmaz.

4. Allame Bacuri'nin "Ümmü'l-berâhîn" adlı eserinde tespit ettiği şekliyle Allah Teala hakkında tafsilatlı olarak yirmi yedi esası bilmen ve bunlara inanman gerekir:

Allah için "vücud" (varlık) vacip, "adem" (yokluk) imkansızdır. Bunun delili: "Sizi yaratan, sonra size rızık veren, sonra sizi öldüren ve sonra da tekrar dirilten O'dur. Sizin ortaklarınız içinde bunlardan birini yapabilecek var mı?"(2) ayeti kerimesidir.

2. Cenab-ı Hakk için "kıdem" (varlığının başlangıcının olmayışı, ezeli) vacip, "hudus" (sonradan yaratılmak) imkansızdır. Bunun da delili: " İlk ve son O'dur"(3) ayetidir.

3. Hak Teala için "beka" (varlığının sonunun olmayışı, ebedi) vacip, "fena" (yokoluş, tükeniş) imkansızdır. Delili: " İlk ve son O'dur"(4) ve "O'nun zatı hariç her şey yok olacaktır"(5) ayetleridir.

4. Allah Teala'nın, zat, fiil ve sıfatları açısından mahlukatından farklı olması (muhalefetün li'lhavadis) vacip, onlara benzemesi (mümaselet) imkansızdır. "Hiçbir şey O'na benzemez. O işitendir, bilendir."(6) ayeti bunun delilidir.

5. Cenab-ı Hakk'ın "kıyam binefsihi" (varlığı hiçbir şeye muhtaç olmayan, kendinden) olması vacip, ihtiyaçlarını başka bir varlığın görmesi veya O'nu var edecek başka bir varlığa muhtaç olması ise imkansızdır. Delili ise: "Şüphesiz Allah'ın alemlere ihtiyacı yoktur, onlardan müstağnîdir(7) ayetidir.

6. O'nun (c.c.) "vahdaniyeti", yani zat, sıfat ve fiillerindeki birliği, tekliği vacip, teaddüdü (birden fazla olması) imkansızdır. Zira ayeti kerimede şöyle buyurulmaktadır: "Sizin ilahınız, tek bir ilahtır".(8)

7. Allah Teala için "hayat" vacip, "ölüm" ise imkansızdır. "Ölümsüz olan hayat sahibine tevekkül et!"(9) ayeti de bunun delilidir.

8. "İlim" O'nun için vacip ama "cehalet" imkansızdır. Çünkü ayeti kerimede: "Allah her şeyi çok iyi bilendir"(10) buyurulmaktadır.

9. O'nun "irade" sahibi olması vacip, "iradesiz" olması imkansızdır. Delili: "Eğer Rabbin dileseydi, yeryüzündekilerin hepsi iman ederdi"(11) ayetidir.

10. "Kudret" sahibi olması vacip, "aciz" olması imkansızdır. "Şüphesiz Allah, her şeye kadirdir".(12) ayeti bunun delilidir.

11. O'nun "semi" (duyan, işiten) olması vacip, "sağır" olması imkansızdır. Zira "O, işitendir, bilendir"(13)

12. "Basar" (gören) sıfatını haiz olması vacip, "kör" olması imkansızdır. Çünkü ayeti kerimede Musa ve kardeşi Harun'a hitaben şöyle buyurulmaktadır: "Ben sizinle beraberim; görür ve işitirim"(14)

13. "Kelam" (konuşma)sı vacip, "dilsizliği" imkansızdır. Çünkü "Allah, Musa ile doğrudan doğruya konuşmuştu"(15)

14. O'nun "mümkün olan bir şeyi yapması da yapmaması da" caizdir. Bunun delili de: "O dilediğini yapar"(16) ve "İstediği şekilde hükmeder"(17) ayetleridir.  

Bütün bu sıfatların akli delili ise, şu kainatın eşsiz bir güzellik ve nizam içinde yaratılmış olmasıdır.

Dipnotlar

1-Enbiyâ 21/ 22.

2-Rûm 30/ 40.

3-Hadid 57/ 3.

4-Hadid 57/ 3.

5-Kasas 28/ 88.

6-Şura 42/ 11.

7-Âli İmrân 3/ 97; Ankebût 29/ 6.

8-Bakara 2/ 163; Nahl 16/ 22; Hacc 22/ 34; Fussilet 41 / 6.

9-Furkan 25/ 58.

10-Bakara 2/ 231, 282; Nisa 4/ 176

11-Yunus 10/ 99.

12-Bakara 2/ 20, 106.

13-Şura 42/ 11.

14-Ta-Ha 20/ 46.

15-Nisa 4/ 164.

16-Hacc 22/ 18.

17-Maide 5/ 1.

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

ALLAH’IN SANATI

ALLAH’IN SANATI

Edebiyatımızda anlatılan bir “Molla Kasım” anekdotu (hikâyesi) vardır. Bu anekdotu bu gün

İLAHİ SANAT İNSAN SANATINA BENZEMEZ

İLAHİ SANAT İNSAN SANATINA BENZEMEZ

A benim iki gözüm, a benim tatlım, a benim gülüm, ilahi sanatla beşeri sanat, birbirinden çok

İSM-İ AZAM

İSM-İ AZAM

İsm-i Azam, Allah’ın en büyük ismi demektir. Hadislerde İsm-i Azam’dan bahsedilir. Kur

ESMAÜ’L-HÜSNA HAKKINDAKİ HADİSLER

ESMAÜ’L-HÜSNA HAKKINDAKİ HADİSLER

Esmaü’l-Hüsna hakkında bilgi veren üç hadis-i şerif şöyledir: 1-Buhari’de yer alan hadi

ESMAÜ’L-HÜSNA HAKKINDAKİ AYETLER

ESMAÜ’L-HÜSNA HAKKINDAKİ AYETLER

Esmaü’l-Hüsna terimi, dört ayette geçer. İçinde Esmaü’l-Hüsna terimi geçen dört ayet

ALLAH’IN KADERİ VE KAZAYI BELİRLEYİP YARATMASI

ALLAH’IN KADERİ VE KAZAYI BELİRLEYİP YARATMASI

Kader, Allah’ın ilim ve irade sıfatlarıyla, kaza ise tekvin sıfatı ile ilgilidir.

ALLAH’IN HAYATLARI SONA ERDİRMESİ (ECEL)

ALLAH’IN HAYATLARI SONA ERDİRMESİ (ECEL)

Ecel kelimesinin sözlük anlamı: Mutlak vakit, önceden tespit edilmiş süre. Ecel kelimesinin te

KULUN RIZKININ VERİLMESİ

KULUN RIZKININ VERİLMESİ

Rızık kelimesi sözlükte yenilen, içilen ve faydalanılan şey; terim olarak ise Allah’ın can

HAYIR VE ŞERRİN ALLAH TARAFINDAN YARATILMASI

HAYIR VE ŞERRİN ALLAH TARAFINDAN YARATILMASI

Yaratıcı tek olduğu için, hayrın da şerrin de yaratıcısı Allah’tır. Allah, hem hayrı he

KULLARIN FİİLLERİNİN YARATILMASI

KULLARIN FİİLLERİNİN YARATILMASI

İnsan, Allah tarafından yaratılan en mükemmel varlıktır. İnsanın en önemli özellikleri, ak

ALLAH’IN SUBUTİ SIFATLARI-8

ALLAH’IN SUBUTİ SIFATLARI-8

Allah’ın Tekvin Sıfatı Tekvin, yaratmak demektir. Allah’ın sıfatı olarak Tekvin, Allah’

"Eğer şeytandan gelen kötü bir düşünce seni dürtecek olursa, hemen Allah'a sığın! Çünkü O, işitendir ve bilendir."

Fussilet, 36

GÜNÜN HADİSİ

İlimden istediğiniz kadar öğrenin. Vallahi onunla amel etmedikçe ilim toplamakta ecir kazanamazsınız. (İ.hatip takvimi)

TARİHTE BU HAFTA

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI