MAHŞER YERİ HAKKINDAKİ RİVAYET

Risale-i Nur’da öyle yerler var ki, gerçekten oldukça derin. Kütüb-ü İslamiyye’ye ciddi vukufiyeti gerektiriyor. Bazen okuduğunuz bir eserdeki bir mesele Nurlardaki bir yerin açılımına vesile olabiliyor. Geçenlerde gördüğüm bir eser, Mektubat’taki bir meselenin dünyamda aydınlanmasını sağladı. Sizlere de faydalı olur düşüncesiyle paylaşmak istedim


Salih Okur

nedevideobendi@gmail.com

2011-06-30 19:59:35

Kastamonulu büyük âlim merhum Mehmed Feyzi Efendi'nin Risale-i Nur te'lifindeki esas alınan ölçü hakkında çok hoşuma giden bir sözü vardır. Şöyle der ; "Üstad Hazretleri Risale-i Nurları, Ehl-i Sünnet ve'l-Cemaat akidesi üzere, kavaid-i ehl-i sünneti esas tutarak kaleme almış, ondan kıl kadar inhiraf etmemiştir." 

 

Risale-i Nur'da öyle yerler var ki, gerçekten oldukça derin. Kütüb-ü İslamiyye'ye ciddi vukufiyeti gerektiriyor. Bazen okuduğunuz bir eserdeki bir mesele Nurlardaki bir yerin açılımına vesile olabiliyor. Geçenlerde gördüğüm bir eser, Mektubat'taki bir meselenin dünyamda aydınlanmasını sağladı. Sizlere de faydalı olur düşüncesiyle paylaşmak istedim.

Eserin ismi İrşad-ül Gafilin. 20. Asrın başlarında kaleme alınmış. Müellifi, Alay müftülerinden merhum Şakir Çörüş Hocaefendi. Kendisinin gayet muktedir bir âlim olduğu eserinden belli oluyor. Basılmamış bir tefsiri de varmış merhumun. Allah rahmet eylesin.

Mektubat'taki metni verelim önce; "Demek yirmi beş bin seneye karib bir daire-i muhitanın içinde, rivayete binaen Şam-ı Şerif kıt'ası bir çekirdek hükmünde olarak, o daireyi dolduracak bir meydan-ı haşir bastedilecektir."(Mektubat-s:38)

 Buradaki rivayetin nasıl olduğunu bilemiyordum. Merhum Şakir Hocanın aşağıdaki izahı vesilesiyle öğrenmiş oldum.

 "Haşir yerine gelince, müfessirlerin çoğu

هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِن دِيَارِهِمْ

لِأَوَّلِ الْحَشْرِ

O Zat-ı Ecell-i âlâdır ki, kitap ehlinden küfür ve tuğyan edenleri memleketlerinden ilk defa o haşre çıkardı (Haşr: 59: 2) ayetindeki

لِأَوَّلِ الْحَشْرِ

'den murad Şam,

الَّذِينَ كَفَرُوا dan murad da Ben-i Nadir kabilesidir. Medine'nin Âliye bucağında Cisr-i Batha denilen yerde oturuyorlardı. Kaleleri sağlam ve kendileri de cesaretle tanınmışlardı. Müslümanlarla aralarında bir muahede vardı. Her iki taraf birbirlerinden emin bulunuyorlardı. Bir Müslümanı şehid ederek ahidlerini bozdular.

Bunun üzerine Resul-i Ekrem hicretin ikinci yılı Şevvalinde 15 gün kadar, bulundukları yeri muhasara etti. Nihayet teslime mecbur oldular. Münafıkların reisi Abdullah bin Selul, katl ve idamdan af buyrulmalarını istirham etti. Resul-i Ekrem de memleketten çıkmak şartıyla kendilerini affetti.

Ben-i Nadir; "Nereye çıkalım Ya Rasulullah?" diye sordular. Resul-i Ekrem de; "Mahşer yerine çıkınız" buyurdu ve Şam tarafına kendilerini nefyetti.

İşte ayet-i celile de kabilenin menfasına "haşr" denilmesinden, Mahşerin Şam'da olacağı istihraç edilmektedir." (İrşad-ül Gafilin-s:194-195)

Not: Şakir Efendi'nin eserinden Risalelerdeki başka bir meseleye dair elde ettiğim bir açılım için de kısmetse haftaya bir yazı yazmak niyetindeyim. Rabbim nasip buyursun inşallah. Salih Okur/cevaplar.org

Kaynaklar

1-Mektubat-Said Nursi-Envar Neşriyat-İst. 1991

2- İrşad-ül Gafilin-Mehmed Şakir Çörüş-Sema Yayınları-İst.1966

3-Mehmed Feyzi Efendi-İhsan Atasoy-Nesil Yayınları-İst. 2009

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

HAŞİR RİSALESİNİN ÇAĞRIŞTIRDIKLARI

HAŞİR RİSALESİNİN ÇAĞRIŞTIRDIKLARI

Bu ayette iman esaslarının –Allah’a imandan sonra- ikincisini teşkil eden ölümden sonra yen

KADER RİSALESİ’NDEN İZAHLAR-3

KADER RİSALESİ’NDEN İZAHLAR-3

“Evet Kur'anın dediği gibi, insan seyyiatından tamamen mes'uldür. Çünki seyyiatı isteyen od

KADER RİSALESİ’NDEN İZAHLAR-2

KADER RİSALESİ’NDEN İZAHLAR-2

BİRİNCİ MEBHAS: Kader ve cüz'-i ihtiyarî, İslâmiyetin ve imanın nihayet hududunu gösteren,

KADER RİSALESİ’NDEN İZAHLAR-1

KADER RİSALESİ’NDEN İZAHLAR-1

Kıymetli ziyaretçilerimiz, geçen Şubat ayı içinde dar-ı bekaya irtihal eden merhum Prof. Dr.

DOKUZUNCU SÖZ'DEN BİR DERS

DOKUZUNCU SÖZ'DEN BİR DERS

Geçen Şubat ayında Rahmet-i Rahman’a tevdi ettiğimiz merhum Prof. Dr. Alaaddin Başar beyin Na

BİR MODEL OLARAK “MANA-YI HARFİ”

BİR MODEL OLARAK “MANA-YI HARFİ”

Mana-yı harfi, sanatın arkasında sanatkârı görmek ve göstermektir. Daha ilerisi, bu bilinci i

ÖLDÜKTEN SONRA DİRİLİŞİN İSBATI

ÖLDÜKTEN SONRA DİRİLİŞİN İSBATI

Geçtiğimiz cumartesi akşam davet edildiğim yerde önüme bir metin koydular: -Hocam, bu akşam

EKONOMİK KRİZ VE BEDİÜZZAMAN

EKONOMİK KRİZ VE BEDİÜZZAMAN

EKONOMİK KRİZ VE BEDİÜZZAMAN Ünlü sosyal antropolog Gellner’in Sovyetler Birliği’nin yı

MEDENİYET VE BEDİÜZZAMAN

MEDENİYET VE BEDİÜZZAMAN

Külliyatında Bediüzzaman, bize somut bir medeniyet projesi vermez. Zaten ondan böyle bir proje b

FELSEFE VE BEDİÜZZAMAN

FELSEFE VE BEDİÜZZAMAN

Felsefe deyince insanın aklına çok sayıda soru takılmaktadır. İlk olarak felsefe nedir? sorus

NURSİ’DE DEVLET ALGISI-2

NURSİ’DE DEVLET ALGISI-2

Siyaset-Şeriat Özdeşliği Burada ilk olarak Bediüzzaman’ın tek parti dönemindeki “siyaset

Kim sabreder ve affederse şüphesiz bu hareketi, yapılmaya değer işlerdendir.

Şûra, 43

GÜNÜN HADİSİ

İçinde Allah'ın anıldığı ev ile içinde Allah'ın anılmadığı ev diri ile ölüye benzer.

Müslim

TARİHTE BU HAFTA

*Nizamü'l-Mülk'ün Şehadeti(14 Ekim 1092) *II.Kosova Zaferi(17 Ekim 1448) *Gedik Ahmed Paşa'nın Vefatı(18 Ekim 1482)

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI