USUL VE METODLARIYLA KUR’AN EZBERLEME VE HAFIZADA TUTMA YOLLARI-16

-ÖĞRETMENİN ADABI 1- Şüphesiz ki Kur’an-ı Kerim’i öğreten, ezberleten ve en güzel şekilde okunması için çalışan kimse


2011-04-15 03:41:47

4-ÖĞRETMENİN ADABI

1- Şüphesiz ki Kur'an-ı Kerim'i öğreten, ezberleten ve en güzel şekilde okunması için çalışan kimse, yalnızca Allah Teâlâ'nın rızasını gözetip

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ

"Kendilerine dini yalnız Allah'a halis kılmaları emredildi"(Beyyine:98:2) ayetinin mucibince hareket ettiği müddetçe, büyük ecirlere ve bol bol hayırlara nail olacaktır. Herkese niyet ve samimiyeti kadar karşılık verilir. Sen de öğretici kardeşim, yaptığın bu işle sırf Allah'ın rızasını umup, şan, şöhret, mevki, makam gibi herhangi bir dünya menfaati gözetmediğin müddetçe, sana da bol bol hayır ve mükâfat vardır. Çünkü sana Rasulullah(sav)'in şu sözü ile işaret ettiği üzere, öğrettiğin kimselerin sevabı kadar sevab yazılır; "Kim bir hayra vesile olursa, ona da yapan kadar ecir vardır."

Allah Teala da

إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآَثَارَهُمْ  

"Biz ölüleri diriltiriz ve öne sürdükleri işleri ve bıraktıkları eserleri yazarız" (Yasin:36:12) buyuruyor.

2- Bir terbiyecide bulunması gereken en önemli özellik, onun, övülmüş sıfatlara, sevecen bir mizaca ve güzel ahlaka sahip olmasıdır. Zaten Allah'ın kitabını öğreten ve ona yönlendiren kimsenin nasıl olmasını düşünürsün ki... Allah Teâlâ'nın kitabında da

وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ

"Sen büyük bir ahlak üzerindesin"(Kalem:68:4) şeklinde tavsif ettiği üzere, öğreticinin ilk öğretmen olan Rasulullah(sav)'in yolunu takip ederek güzel sıfatlarla ve üstün bir ahlakla bezenmesi onun için en iyi olanıdır.

Şunu daima göz önünde bulundurmalısın ki, sen öğrencilerin için sana uyacakları bir model, yolunu takip edecekleri bir örneksin. Onlara en güzel şekilde örnek olmaya çalışmalısın.

3- Kur'an öğreticisinin en önemli sıfatı, alçakgönüllülük, öğrencilerine karşı büyüklük ve kibir göstermemesidir. Aynı zamanda da yumuşaklıktır ki o bir kişinin karakterinde bulunursa onu güzelleştirir, yokluğu onu çirkinleştirir. Öğrencilerine yumuşak ve nazik davranmalı, onlara iyi muamele edip, güler yüzlü ve şefkatli olmalısın. Hoşuna gitmeyecek tasarruf ve davranışlarda bulundukları zaman, onların kalplerini kazanmak, saygılarını arttırmak ve sana daha yakın olmalarını sağlamak için sabırlı olman ve güzellikle yaklaşarak ikaz etmen gerekir. Daima Allah Teala'nın şu sözünü hatırında tutarsan iyi olur;

 وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ

"Eğer kaba, katı yürekli olsaydın, çevrenden dağılır giderlerdi" (Al-i-İmran:3:159)

4- İnsanların kalpleri iyilik yapmakla kazanıldığına göre sen de iyilik yapıver. Öğrencilerine onları sevdiğini, iyilikleri için çaba harcadığını ve hatta seni sevip sayanlara senin de yardımlarını daha geniş tutacağını hissettirmelisin. Onları azarlamadan, tehdit etmeden, hikmetle ve yumuşak bir şekilde nasihatte bulunmaya çalışmalısın.

5-Şahsiyetinin kuvvetli olması öğrencilerinle ilişkilerinde başarılı olacağının bir göstergesidir. Bu yüzden kararlılık göstermen yerde kesin kararlı, yumuşak davranman gereken yerde ise yumuşak tavırlar içinde olmalısın. Burada şairin şu sözünü zikredelim: "Sevdiklerinden dolayı sana yönelip etrafında toplandılar, heybetini görünce de ayrılıp dağıldılar"

6- Son olarak öğrencilerden başarılı olanları, onların Allah'ın kitabına olan heves, iştiyak ve sevgilerini artırmak için, sözlü olarak veya sembolik hediyeler vermek gibi fiili olarak, elinden geldiği kadar taltif etmelisin. Bu arada onlardan gevşek ve kayıtsız olanları da sabırla yüreklendirmeye ve teşvik etmeye çalışmalı, arkadaşlarının önünde onları ayıplayıp, azarlamamalısın. Bunun yerine onlarla özel olarak yumuşak bir şekilde konuşarak, bundan sonra daha ciddi bir şekilde çalışacaklarına, ihmal ettikleri hususları telafi edeceklerine dair söz alıp, kendilerine Allah tarafından nail olacakları sevap ve ecirleri hatırlatabilirsin.

5- ÖĞRENCİNİN ADABI

1- Amaç ve araç.

Öğrenci kardeşim, şunu göz önünde bulundurman gerekir ki, ezber yaparak ulaşmaya çalıştığın gaye, Allah'ın rızasını kazanmak, O'na ve Resulüne itaat etmek suretiyle, dünya ve ahiret hayırlarını elde etmek olmalıdır.

Gayenin bu olduğuna iyice emin olup, bu hakikati kavradıktan sonra, yapman gereken buna ulaşmak için bir yol aramaktır. O da senin gücün nisbetinde Kur'an'ı öğrenmek ve ezberlemek için göstereceğin azim ve hırsındır. Gücünün sonuna kadar çabanı ortaya koymandır. Tabi ki bunu yaparken kaldırabileceğinden fazla yükü de kendine yüklememelisin. Yoksa kısa bir zaman sonra çabucak yorulup sıkılabilirsin. Sana bir gevşeklik arız olur ve içini hoşnutsuzluk kaplar. Yarı yolda kalırsın. Rasulullah(sav)'in hadisini hatırlayalım; "bir şeyi çok arzu eden kimse ifrat ve tefrite kaçarak istediğine ulaşamaz." (Cabir'in rivayet ettiği hadis Allah ondan razı olsun)

Bilmelisin ki, genç olduğun müddetçe ilim tahsil etmek için altın çağındasın. İşte bu çağını imkanların nisbetinde değerlendirmeye çalış.

2- Sen ve hocan

Her zaman Hz. Musa'nın öğrenmeye çalışırken söylediği şu sözü hatırla

سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ صَابِرًا وَلَا أَعْصِي لَكَ أَمْرًا  

"İnşallah sen beni sabredici bulacaksın" (Kehf:18:69)

Öğrenmek isteyen kimse, kendisinden ilim tahsil ettiği kimseye karşı gayet saygılı ve itaatkar olmalıdır. Kim öğrenmek için boynunu eğmeye yanaşmazsa, cehalet karanlıkları içinde kalmaya mahkûmdur. Hocana karşı itaati elden bırakmamalısın.

Yine ilim tahsil etmek isteyen kimsenin sabırlı olması gerekir. İlmi elde etmek için, hocan seni ne ile yükümlü tutuyorsa hoşuna gitmese dahi sabırla karşılamalı, ona çok fazla değer verip, saygıda kusur etmemelisin.

Bu senin hocanın nazarındaki değerini arttırır ve onun da senden razı ve hoşnut olmasını sağlar. Bunun yanında, herhangi bir dünyevi kazanç ve gaye için değil, sırf Allah için hocana karşı gösterdiğin itaatin, sabrın ve ciddiyetin karşılığında Allah'ın rızasını da kazanırsın.

Şüphe yok ki sen hocanı sevip, ondan razı olmadığın müddetçe, onun ilminden tam manasıyla istifade etmen mümkün değildir. Daima sahabe-i kiramın Hz. Rasulullah ile olan münasebetlerini hatırlayıp, senin de hocanla olan ilişkilerini düzenlerken onları kendine örnek alman gereklidir.

3- Ders sırasında

Geçtiğimiz bölümlerde Kur'an-ı Kerim'i yüzünden okurken ve ezber yaparken, kalbi diğer meşguliyetlerden arındırıp, zihni tam olarak okunan ve ezberlenen yere yoğunlaştırmanın ezber yaparken en önemli unsur olduğunu söylemiştik. Ders sırasında arkadaşlarına söyleyeceğin bir söz, etrafındaki bir konuşma veya işaret seni kesinlikle oyalamamalıdır.

Aklını ve kalbini okuduğun ve dinlediğin ayetlerden ayırmamalısın. Allah'ın kitabının okunduğu ve ezberlendiği bu ilim meclisini, içinde her türlü yaygara, gürültü, konuşma ve fısıldaşmanın yapılabildiği, okullardaki sınıf veya üniversitedeki anfi ile karıştırmamalısın.

-Devam edecek-

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

YUSUF SURESİNDE BAZI İ’CAZ İŞARETLERİ-2

YUSUF SURESİNDE BAZI İ’CAZ İŞARETLERİ-2

SUREDE YER ALAN 7 Sayısındaki Tevafuk: a)Mısır melikinin rüyasında gördüğü ineklerin say

YUSUF SURESİNDE BAZI İ’CAZ İŞARETLERİ-1

YUSUF SURESİNDE BAZI İ’CAZ  İŞARETLERİ-1

Yusuf İsmi Yusuf ismi konusunda birkaç noktaya işaret etmekte fayda vardır: Birinci Nokta: Gen

ALLAH NEDEN KENDİSİ İÇİN “BİZ” TABİRİNİ KULLANMIŞTIR?

ALLAH NEDEN KENDİSİ İÇİN “BİZ” TABİRİNİ KULLANMIŞTIR?

Muhterem Müslümanlar! وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَق

“KUR’AN’DA KAÇ MELEK HZ. MERYEM’LE KONUŞTU?” SORUSUNA CEVAPTIR

“KUR’AN’DA KAÇ MELEK HZ. MERYEM’LE KONUŞTU?” SORUSUNA CEVAPTIR

Muhterem Müslümanlar! Oryantalistler ve onların yerli borazanları aşağıdaki iki âyet arası

KUR’AN SADECE ARAPLARA MI İNDİRİLDİ?

KUR’AN SADECE ARAPLARA MI İNDİRİLDİ?

Muhterem Müslümanlar! Caetani gibi Oryantalistler, وَمَا أَرْسَلْنَا مِن ر

İSLÂM PEYGAMBERİ KUR’AN’I YAZDI MI YA DA BAŞKALARINDAN İKTİBAS MI ETTİ?

İSLÂM PEYGAMBERİ KUR’AN’I YAZDI MI YA DA BAŞKALARINDAN İKTİBAS MI ETTİ?

Muhterem Müslümanlar! Bazı oryantalistler, Peygamberimiz Hz. Muhammed(sav)’in, Kur’an-ı Ker

KUR'AN-I KERİM'DE ÇELİŞKİ, BİLİMSEL VE TARİHİ HATALAR VAR MI?

KUR'AN-I KERİM'DE ÇELİŞKİ, BİLİMSEL VE TARİHİ HATALAR VAR MI?

Muhterem Müslümanlar! Oryantalistler Kutsal Kitabımızda âyetlerin birbiri ile çeliştiğini,

HZ. PEYGAMBER’İN GÜVENİRLİLİĞİ VE KUR’AN’IN TEBLİĞ EDİLMESİNDE ONA GÜVENMEMENİN İTİKÂDÎ SONUÇLARI

HZ. PEYGAMBER’İN GÜVENİRLİLİĞİ VE KUR’AN’IN TEBLİĞ EDİLMESİNDE ONA GÜVENMEMENİN İTİKÂDÎ SONUÇLARI

Son zamanlarda Kur’an’ın mahiyetine dair bir takım düşünceler ileri sürülmektedir. Bu kon

ANLAMADAN KUR’AN OKUMANIN FAYDASI VAR MI? ÖLÜYE KUR’AN OKUNUR MU?

ANLAMADAN KUR’AN OKUMANIN FAYDASI VAR MI? ÖLÜYE KUR’AN OKUNUR MU?

Sordular: -Hocam, Kur’an’ı anlamadan okumanın faydası yoktur, diyenler var. Bir de bazı ho

KUR’AN’DA TEKZİP KAVRAMI

KUR’AN’DA TEKZİP KAVRAMI

Sözlükte tekzip; Yalanlamak, doğru olmadığını savunmak ve inkâr etmek anlamlarına gelir. T

KUR’AN OKUMANIN SEVABI ÖLÜYE GİTMEZ Mİ?

KUR’AN OKUMANIN SEVABI ÖLÜYE GİTMEZ Mİ?

Değerli Kardeşlerim, Geçenlerde TRT Kurdi’de yayınlanan bir program esnasında bir hemşehrim

Allah dilediğini hesapsız rızıklandırır.

Nûr, 38

GÜNÜN HADİSİ

Ey Allah'ın Resulü," dedim, "şayet Kadir gecesine tevafuk edersem nasıl dua edeyim?" Şu duayı okumamı söyledi: "Allahümme inneke afuvvun, tuhibbu'l-afve fa'fu anni. (Allahım! Sen affedicisin, affı seversin, beni affet.)

Tirmizi, Da'avat 89,Ravi (r.a.): Aişe

TARİHTE BU HAFTA

*Cumhuriyet'in ilanı(29 Ekim 1923) *Sütçü İmam Maraş'ta direnişi başlattı(31 Ekim 1919) *I.Dünya Harbine girdik(1 Kasım 1914) *İmam-ı Rabbani Hz.lerinin İrtihali(2 Kasım 1624) *Hz.Ömer(r.a.)'in Şehadeti(3 Kasım 644)

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI