Cevaplar.Org

Hacca gitmiş gelmiş bir insanın hacdan evvelki kaza namazları affolur mu?


2003-01-29 12:11:17

Hadisi Şeriflerde ve Kütüb-ü Fıkhiyede kaza namazlarının affedilmediğini görüyoruz. Cenab-ı Hakkın muhasebede üzerinde durduğu çok mühim bir mesele namaz. Ve sahih hadislerde müminle kafiri birbirinden ayıran, şiar namaz olarak anlatılıyor.Kul ile küfür arasındaki fark hail perde namazdır. Namaz kılmayan kafir mi olur? Hayır. Namaz kılmamak günah-ı kebairdir.Fakat namaz kılmayan bir insanla kafir arasında bir fark kalmamıştır.Eğer şearire dair bir ameli de yoksa, onun hakkında yanlışlıkla birisi küfre düştüğüne dair hüküm verse her halde mahkeme-i kübrada o insan muaheze olmayacaktır. Buna binaen Sahabi diyor ki "biz nerdeyse hemen hemen namaz kılmayana kafir nazarıyla bakıyorduk." Cenab-ı Hak kirli alınlardan ve paslı vicdanlardan olmadan bizi muhafaza,buyursun. İnsan hayatta iken behemahal namazını kaza etmeli.Fakat namazı kaza etmeye azm etmiş, üst üste kılıp duruyor. Bu arada vefat ederse, Rahmet-i İlahinin bir diğer cilvesini müşahade ederek öyle anlıyoruz ki, Cenab-ı Hak bu doğru yola girmiş kimseyi affeder. 40 senelik namazı var ise şayet,azm etmiş,paçayı sıvamış,kılmaya iktiham etmiş. Ve fakat 10 sene kılmış, 30 senelik namazla Allah'ın huzuruna gitmiş. Hani Buhari-Müslim'de tevbe şehriyle günah şehrinin arasında vefat eden adamın misalini size vaizler çok anlatmışlardır, çok iyi bilirsiniz. Tevbe şehrine doğru bir karış, bir zira yakın olması af edilmesine vesile oluyor. İşte bu hesabla diyoruz ki Rahmeti İlahiden ümid edilirki, Allah(C.C.) onu affeder. Ve böyle çok kaza namazı olan kimseler için umum için olmasa bile hususi mahiyette İbn Nüceym'in fetvalarına binaen diyoruz ki 20-25 sene 30 sene kazası olan bir insan 5 vakit namazın sünnetlerinin yerine kaza kılması daha muvafıktır. Ama bu durumda olmayan, 2-3 senelik kazası olan 4 senelik kazası olan rahatlıkla bunu da kılacağı için Resul-u Ekreme(SAV) intisabımızı ifade eden sünnetleri terk etmemelidir. Hanefi mezhebinde racih kavil sünnetleri terk etmemeye dairdir. Ama Şafii mezhebi ve bizde İbn Nüceym'in fetvaları kaza namazları olan kimsenin evkat-ı hamsenin sünnetlerini kaza yerine kılması daha muvafıktır, borcu varken sadaka vermek gibi bir şey olur nafileyle meşgul olursa demektedir.Bunu da böylece arz edeyim,arz etmiş olayım.

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DÄ°ÄžER YAZILAR

"Allah gözlerin hain bakışını ve kalplerin gizlediğini bilir."

Mü'min, 19

GÃœNÃœN HADÄ°SÄ°

Harb bir hiledir.

Buhari, Cihad 157; Müslim, Cihad 18, (1740)

TARÄ°HTE BU HAFTA

*Yıldız Sarayı'nın İttihatçılar'ca Yağma Edilmesi(29 Nisan 1909) *Gazneli Mahmud'un Vefatı(30 Nisan 1030) *Yıldırım Bâyezid Tarafından Manisa'nın Fethi(1 Mayıs 1390) *Fatih Sultan Mehmed Hân'ın Vefatı(3 Mayıs 1481) *Eyüp Sultan Hazretleri(r.a.) Vefât

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SÄ°TE HARÄ°TASI