Cevaplar.Org

Kur'an kendisinden önce nazil olan semavi kitaplardan üstün müdür?Ve neden ilk peygamberlere inmemiştir?


2002-07-13 18:41:45

Kur'an'-ı mu'cizül-beyân Allah kelâmı olması itibariyle bir yönüyle diğer kitaplara müsavi, çünkü hepsi kelâm sıfatından geliyor.Fakat bir yönüyle Ekmel-i Mahlûkat Hz.Muhammed(A.S.)a gelmesi ve beşerin tekâmül etmiş bir cemaatine inmiş olması ve ismi âzamdan gelmesi hususuyla Kur'an-ı Kerîm diğer kitaplara müsavi değildir. Bunu şöyle bir misalle arzedeyim size.Bir devirde insanlar meselâ küçük bir odada yaşıyorlar. Bu küçük odada yaşayan insanlar için 25 Woltluk bir elektrik lâmbası kâfidir.Onun altında otururlar,dikişlerini dikerler, yemeklerini pişirirler,yerler.Yeter onlara. Ama bir devirde bu topluluk,bu kalabalık mahşerî bir hüvviyet arzederse bir oda değil,bin tane oda dolusu olursa o eski lambanın ışığı artık kâfi gelmez.Mahşerî hüviyeti iktisab eden kalabalıklara gelince onlara belki 1000 tane projektör takmak lâzımdır.O projektörle ancak o cemiyet hayatı ictimâiyesiyle alâkalı işleri tanzim edebilir,tedvir edebilir, yürütebilir, îşte belki kitapların nezaketine uygun bir misal olmadı ama şu anda aklıma gelen misal olması itibariyle Efendimizden(sav) evvel nazil olan kitaplarla Peygamberimiz'e nazil olan Kur'an-ı Kerîm arasında böyle bir fark var. Yani istese o zât onu da çok büyük bir şey yapardı. Fakat biri daha sonra mütekâmil cemaatlerin kitabı olması münasebetiyle daha fazla ışıklı,daha fazla nurlu yaratmıştır. Bunun tasavvufî ifadesi her peygamber bir bakıma has bir ismin gölgesinde seyrü sülük yapmış, ilerlemiş,terakki etmiş,tenvirât ve irşâdâtını o istikamette yapmıştır. Rasûl-ü Ekrem(A.S.)ise esmâ-i hüsnânın mazharı ve her ismin â'zam mertebesinin mazharıdır. Her ismin tecellide bir â'zam mertebesi vardır,bir de tecellîde, dûn mertebesi vardır.Meselâ hayat mevzuunda bir solucanda tecellî eden hayat durumuyla insanda tecelli eden hayat durumu arasında sera ve süreyyâ farkı vardır. Meselâ yerde emekleyen basit bir canlıdaki hayat Allah'ın Hay isminin zuhuru ile Hz.Cibrîl-i Emin'de tecelli eden hayatın zuhuru tamamen başkadır, Ama her ikisi de hayattır. Her ikisi de Allah nazarında mukaddestir. Birine â'zam derecesinde hayatın tecellîsi diyoruz, öbürüne â'zam derecede değil diyoruz. Resûl-ü Ekrem (AS.) esma-i Hüsnâ'nın hepsinin azam derecesine mazhardır içiyle, dışıyla, maddesiyle,manâsıyla,kalbiyle,ruhuyla bütün letaifiyle tabir caizse özenilmiş,bezenilmiş,yapılmış, ahsen-i takvime mazhar edilmiş bir zâttır. Kur'an-ı Kerîm'de işte buna inen bir kitaptır. Ve onun cemaatı da o guna bir cemaattir.Binaenaleyh bariz bir fark zuhur eder. Meselâ biraz evvel arzettiğim misalden yine yürüyerek diyelim ilk peygamberlerin cemaati bir kabile hayatı yaşıyorlarsa seviyeleri, içtimai seviyeleri ilk mektep talebesi ise ilk mektep talebesine Felsefe dersi vermek mahiyetinde Kur'an-ı Kerîm'i onlara inzal etmek Allah'ın hikmetine aykırı düşerdi İlimler ve fenler tekevvün ve tedevvün edecek,kâinatı anlayacaksınız ve bütün bunların ifadesini Kur'an'da bulacaksın. Bir böyle kitap,bir de basit kabile hayatının tanzimi ile alâkalı diğer peygamberlere inen kitaplar.Fikirleri gelişememiş,ibtidâî cemaatlere Kur'an gibi mütekâmil bir dersi vermek mânâsızdı. Kaldı ki 14 asır evvel nazil olan Kur'an-ı Kerîm'in çok hakâikini hususiyle kevnî hakikatlerini,nübüvvet ve haşre müteallik hakîkatlarını biz ancak bu günkü müelliflerimizin anlattıkları şeylerin ışığı altında ancak anlayabiliyoruz veya yarısını anlayabiliyoruz, Demek ki o devirde daha anlayış çok basitti. Cemaatler rüştüne erememişlerdi,buluğ çağına gelememişlerdi. Hz.Muhammed devrinde ise (S.A.V.) cemaatler buluğ çağına geldiler. Milletler rüştüne erdiler, Kur'an-ı Kerîm gibi her bakımdan mükemmel böyle meseleleri komprimeler hâline getirmiş,ism-i â'zam'ın mazharı bir kitap,bu cemaatin kitabı olacaktır. O cemaatlerin kitabı olamazdı.

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DÄ°ÄžER YAZILAR

Size yasak edilen büyük günahlardan kaçınırsanız, kusurlarınızı örteriz ve sizi ağırlancağınız şerefli bir yere yerleştiririz.

Nisâ, 31

GÃœNÃœN HADÄ°SÄ°

Harb bir hiledir.

Buhari, Cihad 157; Müslim, Cihad 18, (1740)

TARÄ°HTE BU HAFTA

*Çanakkale'de Kirte Zaferi(28.04.1915) *Gazneli Mahmud'un vefatı(30.04.1090) *Cezzar Ahmet Paşa Akka'da Napolyon'u püskürttü.(2.05.1799) *Fatih Sultan Mehmed'in vefatı(3.05.1481) *Hâlid bin Zeyd Ebû Eyyûb Ensari'nin vefatı (4.05.677)(İ.hatip takvimi)

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SÄ°TE HARÄ°TASI