Cevaplar.Org

Duada ellerin durumu nasıl olmalıdır?Bitiştirmeli mi,açık mı bırakmalı?


2002-07-03 19:09:57

Efendimiz (s.a.v.)'in duada ellerini tutmasına dair çeşitli rivayetler var.Mesela,bir rivayette (Hz.Enes'ten) der ki, "Resulü Ekrem (a.s.v.) hiçbir zaman ellerini aşırı derecede kaldırmadı,göğüs hizasını aşacak şekilde kaldırmadı" Fakat herhalde Hz.Enes bazı şeylere muttali değildi. Çünkü, Buhari ve Müslim'de gördüğümüz hadisi şerifte, Bedir'de Efendimiz dua yaparken koltuklarının altı görünecek şekilde ellerini kaldırmıştı. Bunu, en muteber hadis kitapları Buhari ile beraber naklediyor, "koltuklarının altının beyazını görüyorduk" diyor Sahabi anlatırken ve diğer bunu teyit eden ayrı bir vakada, o gün Efendimizin mübarek rıdası sırtından düşüyordu, Hz.Ebubekir kendisine eziyetini görünce, "yeter Ya Resulullah dedi, Allah seni hizlana maruz bırakmayacaktır." Ellerini Efendimizin yine aşırı derecede kaldırdığı bir yerde yine Buhari, Müslim ve Ebu Davud'un Süneninde gördüğümüz, Tirmizi'de gördüğümüz hadisi şeriflerde Veda haccında, Arafatta Efendimiz (s.a.v.) bazen iki elini kaldırıyordu o kadar ki, ihramı düşecek şekilde, bazen kolu yorulursa, kamçıyı tutarsa öbür elini kaldırıyordu, bu elini indirirken bunu kaldırıyor, yukarıdan tutuyordu. Böyle mübalağalı dua yaptığı, münacaatta bulunduğu zaman yağmur duası gibi, belaların defi gibi, Arafattaki duası gibi, Bedir'de düşmana karşı duası gibi mübalağalı ellerini kaldırmıştı aleyhissalati vesselam. Bize öyle geliyor ki, bu böylesine bir ciddiyet isteyen makamın ciddiyetine uygun bir talep şekliydi, bu vardır. Başka hadisi şeriflerde şunu görüyoruz, Enes'in, Cabir'in rivayet ettiği yine Buhari, Müslim'de ve hususiyle bu mevzuda size dualara dair mebzuliyetle hadis göreceğiniz bir kitabı söyleyeyim, bu da Mecmauz Zevaid merhum Hafız Nureddin Heysemi'nin Kütübü Sittenin dışındaki kitapları cem ettiği hadis kitabı. Dua bahsinde çok görürsünüz bunu, "Efendimiz (s.a.v.) duada her iki elini her iki omuzunun seviyesine kaldırırdı" o kadar mükerrer rivayet var ki, şu anda rivayet eden sahabilerin sayısını bilemediğimden mütevatir desem mi-demesem mi tereddüt içindeyim. Çünkü sahabinin rivayeti ile bir hadisin mütevatir olması mütenasiptir. Başka bir yerde de Aleyhissalatu Vesselam dua ederken, ellerini dilenci gibi göğsüne getirmiş şöyle tutuvermişti, o makamda öyle iktiza ediyordu. Elleri böyle birleştirip dua etme meselesine gelince, bunu da yine Kütüb-ü Sitte de görüyoruz, mükerrer yerlerde. Efendimiz (s.a.v.) akşam yatağa geldiklerinde Kulhüvallah ve Muavvizeteyn'i okur ve ellerine üflerdi, böyle tutardıo zaman, o zamanın adeti buydu, üflerdi tepeden-tırnağa bütün vücudunu sıvazlardı, Üç defa Kulhüvallah, Kuleuzu birabbilfelak, Kuleuzu birabbinnas'ı ellerine üfler, tepeden-tırnağa, vücuduna el ulaşabildiği yere, Hz.Aişe diyor ki, o kadar mübalağalı vücudunu sıvazlardı ki, eli ulaşabildiği her yere behemal elini değdirirdi" buyuruyor. Sabah, akşam duasında da aleyhissalatu vesselamı böyle görüyoruz. Zayıf bir rivayette Efendimiz, Kulhüvallah ve Muavvezeteyn' i sabahları da okuyordu, onda da böyle bir ameliyeyi yapıyordu şeklinde rivayet vardır. Demek oluyor ki, Aleyhissalati vesselamın çeşitli ahval ve zamanlara göre duada ellerini çeşitli şekillerde tutmuştur, hatta bazen belaların defi için yaptığı dualarda, ellerini çevirmiştir. Belaların define müteallik meselelerde ellerin çevrilmesi makbuldür. Yine Nureddini Heysemi'nin kitabında, Mecmauz-zevaid'de bu mevzuda da çok hadisi şerifler vardır, ama teferruata ait böyle bir meselede kendi mezhebinize muhalif, zıt bir yol tutup gitmemek için mezhebimize göre yapmak bizim için daha makul olacaktır, ama birisi de böyle yapıyorsa onu da kınamamak lazım, çünkü kınamaya kalkarsanız böyle yapmanın delili değil, belaların definde böyle yapmanın delili kuvvetlidir."Büluğ-ul Meram'a da baktığınız zaman bunu göreceksiniz Belaların definde mesela, "Allah'ım bizi ateşten koru" derken, elleri ters çevirmenin delili kuvvetlidir. Fakat böyle teferruata ait meselelerin münakaşasını yapmamak lazım, bunlarda mezhebin neyse ona uymak lazım.

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DÄ°ÄžER YAZILAR

Onu(Kur’an’ı) Ruh-ul Emin(Cebrail), inzar edenlerden olasın diye, kalbine apaçık Arapça olarak indirmiştir.

Åžuara:193-195

GÃœNÃœN HADÄ°SÄ°

Allah her şeye güzel davranmayı emretmiştir. Öyle ise öldüreceğiniz zaman bile güzel öldürün. Hayvan keseceğiniz zaman güzel kesin. Sizden biri bıçağını bilesin ve kestiği hayvanı rahatlatsın.

Müslim

TARÄ°HTE BU HAFTA

*Çanakkale'de Kirte Zaferi(28.04.1915) *Gazneli Mahmud'un vefatı(30.04.1090) *Cezzar Ahmet Paşa Akka'da Napolyon'u püskürttü.(2.05.1799) *Fatih Sultan Mehmed'in vefatı(3.05.1481) *Hâlid bin Zeyd Ebû Eyyûb Ensari'nin vefatı (4.05.677)(İ.hatip takvimi)

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SÄ°TE HARÄ°TASI