Cevaplar.Org

Adem (a.s.)ın yaratılması, Allah (c.c.)'un ruhundan üflemesiyle olduğunu biliyoruz. Rabbimizin bir parçası sayılıyor. Hal böyleyken Allah neden acaba azab ediyor veya edecektir?


2002-07-03 19:01:12

Allah(c.c.)Hz.Adem'i kendi ruhundan yaratmış,O'na hayat nefyetmiştir doğru, fakat Hz.Adem Allah'ın bir parçası değildir. Aradaki münasebet Halık-mahluk münasebetidir, Adem Allah'tan kopup gelmemiştir,Adem Allah'ın yaratmasıyla yaratılmıştır.Kevn(Evrendeki mahluklar) Allah'ın bir parçası değildir, kevni Allah yaratmıştır. Yokta nasıl varlık cilvesi göstermiştir,aklımızın almadığı bir husustur, ilmin izah edemediği bu hususu biz,Allah'a isnad etmekle izah ediyoruz,izaha çalışıyoruz. Meseleyi esasen temelinden iyi bilmek lazım, insanla Allah arasındaki tek münasebet Halık-Mahluk münasebetidir, abd-mabud münasebetidir, biz kuluz Allah Mabud'dur, biz mahlukuz Allah Halik'tır, biz ayrıyız Allah ayrıdır. Fakat bizim ayrılığımız O'na dayalıdır. Ehl-i sünnet "Hakaikül eşya sabitetün" demişlerdir. Eşyanın hakikatları sabittir, eşya sofistlerin, sebtistlerin gördüğü gibi hayalden ibaret değildir, nasıl görürsen öyle değildir. Eşya vardır, bizzat vardır ama eşyanın varlığı, varlığını Allah'a dayalı olarak sürdürür. Cenab-ı Hak lutfunu, ihsanını kestiği an, her şey yok oluverir. Biz, Hz.Adem'i Allah'tan bir parça saymıyoruz... Azab etme meselesine gelince, Hz.Adem'in esasen yaratılması bir imtihanla başlar,Yaratır sonra der ki," vela tekrabu hâzihi şecere"(Bakara:35) "şu ağaca yaklaşmayınız." Ağaç nedir onu da bilemiyoruz. Buğday ağacımıdır, arpa ağacımıdır, darı ağacımıdır yoksa beşeri arzular ağacımıdır, behimi hisler ağacımıdır, insanlık durma ağacımıdır, memnu meyve nedir bunu bilemiyoruz. Tefsirci, arpa demiş, buğday demiş, başka şey demiş, şehevi hisler demiş bunu bilemiyoruz. Binaenaleyh, Adem ilk defa yeme meselesiyle imtihana tabi tutuldu, Adem'in gelişinde imtihan vardır ve sonra Âli ruhlar aşağı ruhlardan ayrılsın diye, kömür elmastan ayrılsın diye evlatlar arasında da bu imtihan temadi etti, bu güne kadar geldi. İmtihanı kazananlar alâ-i illîyini insaniyete çıkacak, cennete ehil hale gelecekler, bu imtihanı kaybedenler esfel-i safiline sükut edecek, Cehenneme ehil hale gelecekler. Bu imtihanda Allah (c.c.) bir yönüyle Celal bir yönüyle Cemal sıfatının müktezasını gösteriyor fakat insanların iradeleri hesaba katılmadan bir mahkumiyet yoktur. Kafir küfrünü bıraktığı anda hüsn-ü kabul görecektir, mü'min imanı bıraktığı an tardedilecek, şeytan gibi recim olacaktır. Şu memlekette nice mütedeyyin kimseler vardı ki,bu gün mertuddurlar, din-iman düşmanıdırlar ve o merdutlar içinde nice işe yaramaz kimseler vardı ki, bu gün kabuğunu kırmış, içinde bulunduğu havadan çıkmış, muhitle vasatın şartlarını aşmış, Allah'a yükselmişlerdir. Mürtedler Allah'a yükselmiştir, mü'minler irtidat edip gitmişlerdir. Sakalını kesen, kendine ait her şeyi atan nice ilim adamları, din adamları vardı ki, batıdan gelen şu akışa, şu sele uyup gidiverdi, kayboldular, gaybubet ettiler. Fakat batıdan da yığın yığın nice kimseler geldi ki, düne kadar Hz.Muhammed (a.s.v.)'ın adını bile duymamışlardı,iman ettiler... Elbette iradesini hayra kullananlar, kullandıkları şeyin mükafatını görecekler, şerre kullananlar da onun cezasını görecekler,insan say'inin semerisini görecek, ileride muhakkak ona muttali olacaktır.

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DÄ°ÄžER YAZILAR

"Rabbimiz Allah'tır" deyip sonra da dosdoğru yaşayanlara korku yoktur ve onlar üzülmeyeceklerdir.

Ahkaf,13

GÃœNÃœN HADÄ°SÄ°

"Kim bir oruçluya iftar verirse, oruçlunun sevabından hiçbir şey eksilmeksizin, oruçlunun sevabı gibi sevap alır."

Tirmizî.

TARÄ°HTE BU HAFTA

*Yıldız Sarayı'nın İttihatçılar'ca Yağma Edilmesi(29 Nisan 1909) *Gazneli Mahmud'un Vefatı(30 Nisan 1030) *Yıldırım Bâyezid Tarafından Manisa'nın Fethi(1 Mayıs 1390) *Fatih Sultan Mehmed Hân'ın Vefatı(3 Mayıs 1481) *Eyüp Sultan Hazretleri(r.a.) Vefât

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SÄ°TE HARÄ°TASI