Cevaplar.Org

Sigara'nın dini hükmü nedir?Haram mı,Helal mi?


2002-03-18 20:24:19

Sigara çok karışık bir mevzu.Hususiyle şark uleması ve meşayihinin mubah sayıp içmek şöyle dursun, “sevaptır” diye tervic ettikleri bir dönemde,kalkıp bu mevzuda kati hükmü söylemek te, çok cesaret isteyen bir husus.Ben de o kadar cesur değilim.Neyin müdafaasını yaparlar onu bilmek te çok zordur da, ille de “sigara içilsin” diye üzerinde ısrarla dururlar.Bunu anlamaya da pek imkan yoktur. Evvela ben kütüb-ü fıkhiyyede bu mevzudaki hükümleri açıklayayım. Biz sigaraya ait meseleleri müteahhirin olan yani şu son üç-dört asır içinde yaşayanların kitaplarında tafsilatıyla görüyoruz. Mütekaddimin bundan bahsetmiyor,bahsedemez. Çünkü o devirlerde tütünün ya olmadığı veyahut da şayet var ise, taammüm etmediği,herkes tarafından bilinmediği kanaatindeyiz. Bunlar münakaşasını yaparken mezheplere göre beyan ediyorlar. Şafii Mezhebine göre “çoluk çocuğunun iaşesini satarsa mekruh olur”Hanefi Mezhebine göre “çoluk çocuğunun iaşesine gidip dayanmıyorsa mubahtır,ona dayanıyorsa mekruhtur.” Bunlar lafzi mücadeleler,lafzi münakaşalardır.Ve fukaha bir meseleyi böyle ele alıyorsa bu meselede itiyat olan onu terk etmektir. Asıl mesele de budur. Fakihler arasında münakaşanın lafzi şeklini bir tarafa bırakarak, sadece madem münakaşa yapılıyor mekruhmu dur,değilmidir,mubahmıdır tereddüt var ya, Resulullah’ın şüpheleri ifade eden hadis-i şerifiyle ele aldığı gibi: “Her melikin bir sınırı vardır ve sınırlarla muharremat belli edilmiştir. Bir de şüpheli şeyler vardır. Bilmeyerek o şüpheli şeylere giriverirsiniz. Binaenaleyh sizin için şüpheli olan şeylerden tevakki edin, sakının ki kurtulmuş olasınız.” Fukahanın münakaşa yaptığı bu mesele de böyle kaçınılması gereken bir meseledir. Fakat bu mevzuda biz diğer haramlara ait olan delilleri ele alacak olursak, sigara pek de öyle rahatlıkla sine açılacak, kendisine tebessüm edilecek bir mahlûk olamaz. Evvela İslâm dininde bir israf meselesi vardır. İsraf o kadar titizlikle ele alınır ki,Resûlü Ekrem (ASM): “Deryanın kenarında dahi olsanız, abdest alırken israf etmeyiniz.” buyurmaktadır. Deryanın kenarında insan abdest alırken 3 değil de 4 yapsa israf eder. Görülüyor ki, hiç bir ciddi bir mahzuru olmayan noktada dahi müminlerin israf yapmamaları, israfa alışmamaları, şahsi ve içtimai hayatlarında israfa girmemeleri için titizlikle şeriat üzerinde duruyor,müminleri uyarıyor. Ve yine buyuruyor ki: "Dolu bir midenin Allah indinde lanetlendiği kadar mel'un hiç bir kap yoktur.” Siz akşama kadar aç duruyorsunuz. Akşam da tıka basa mideyi dolduruyorsunuz. Belki sizin için hiç bir zararı yok gibi geliyor. Fakat Allah indinde kaplar arasında en hor, en hakir , rahmetten en uzak kap sizin o andaki midenizdir. Görülüyor ki meşru dairede aldığınız yemeklerde dahi şeriat israfın karşısına çıkıveriyor. İsraf ;sizin için gerekli olan şeyin üstünde, dışında bir kısım şeyleri itlaf etmenizdir. Faydayı aşarak, faydalı olma sınırını aşarak faydasız bir kısım şeyler yapmaktır. Zamanın israfı size fayda getirmeyen bir yerde zamanı öldürmektir. Yemenin israfı vücut normal vitamin proteinini aldıktan sonra mideyi tıka basa doldurmaktır. Su içmenin israfı yine öyle. Abdest almanın israfı vücudunuzu tam ıslattıktan sonra üç kereden fazlasını yapmaktır. Mümin prensip insanıdır. Hiç bir hatar ve tehlike olmayan meselelerde israf üzerinde durulursa, sigaranın insan vücuduna ne faydası var sorusunu soralım ve üzerinde duralım. Sigara yemek içmek gibi değildir. Deryadaki bir su gibi değildir. Sigara paranın yanması ve dumanın fuyur fuyur yukarıya doğru yükselmesinin adıdır .Ve sigara hekimlik açısından, hıfzısıhha açısından, hijyen açısından ele alındığı zaman zararı görülecektir. Bana bir hekim madde be madde anlattı: “Sigara tedricen intihardır.” diyordu. Ve sizi dinlendirmek için onun arz ettiği iki tane faydasını da anlatayım. Birincisi: “sigara içen insan, çok yakın zamanda öksürüğe müptela olur. Evde gece yatarken mütemadiyen öksürür durur, eve hırsız girmez” diyor. İkincisi; çok çabuk baston kullanmaya başlar. Köpekler yanına geldiği zaman kendini korur. Bunun manası esasen şudur: İnsan vücuduna hiç bir faydası yoktur. Bir kere “Allah israf edeni sevmez" tehdidi altına girmektedir. Saniyen, aleyhisselatü vesselam Buhari,Müslim,Ebu Davud'un sünenindeki geçen bir hadisi şeriflerinde buyuruyorlar ki: “Soğan,sarımsak yiyen mescitlerimize yaklaşmasın” Soğan,sarımsağı mescide gelirken de başkalarına yasaklıyordu. Fakat fukaha hüküm çıkarmışlar; “Pişerse,kokusu giderse, soğan,sarımsağın pişmişini yemekte mahsuru yoktur.” Ama o kokuyla mescide gelirse,çiğiyle gelirse,o zaman mescidimize gelmesin diyordu. Evvela melek kaçar,hoşlanmaz o kokudan. Saniyen: melek misal müminleri rahatsız eder. Yanınızda soğan sarımsak yemiş geğiren bir insan namazda var ise, namazda huzurunuzu bozar,ihlâl eder. Mevla-yı mütealin huzurunda durmanın zevkine eremezsiniz. Sarımsakla soğanda bunu iyi hissedersiniz. Sigara içenlerde de lezzetli bir şeyi hissettiğinizi, duyduğunuzu, kokladığınızı iddia edemezsiniz. Sigara içmeyen bir insanın yanında sigara içen bir insan namazda dururken ne kadar rahatsız olduğunu ben dahil rahatsız olanlara sormak lâzım. Diyorum ki;“bana o dakikada bu adam en galiz tabirlerle küfretse ,sövse bu kadar ağır gelmez bana.” Bu kadar hukukuma tecavüz ediyor. Bu kadar rahatsız oluyorum. Arabada sigara içenler var. Tayyarede sigara içenler var.”Sigara içilmez”diye levha asmışlar,millet yine de içiyor. Tayyare ne zaman piste inecek diye intizar ediyorum. Şu sigaradan bir kurtulayım diye. Ne yapıyor bu sigara içenler bana, zulmediyorlar. Hukukuma tecavüz ediyorlar. Allah zalimleri sever mi cevabını siz verin. Zulmediyorsun. İslâm dininde kati nasslar var,hükümler var; Allah zalimi sevmez. Müminin en küçük bir hukukuna bile tecavüz edersen zalim olarak muamele görürsün. Şimdi sigarayı bu açıdan ele alacak olursak,bir yönüyle İslâm’daki iktisat prensibine aykırı, israfın ifadesi. Bir yönüyle mümin her an camiye gelecek durumda olması lâzım. Halbuki soğan sarımsak o gün vardı. Soğan sarımsak yedikten sonra camiye gelmeden men ediyordu. "Bizden ve mescidimizden ayrılsın." diyordu. Resul-ü Ekrem ve Resul-ü Ekrem'in mescidinden ayrılmanın nasıl bir hızlan olduğunu düşünsün. Melaikeyi kiram bu kerih kokudan ictinab edecekler. Ve yanındaki mümini rahatsız edecek. Sâlisen; evde hayat arkadaşını sigara içmeye zorlayacak,veyahut ta ona zulmedecek. Meseleyi hangi yönüyle ele alırsanız alınız hiç te sevimli bir tarafının olmadığını göreceksiniz. Bununla beraber ben yine sizi kütüb-ü fıkhiye ile baş başa bırakayım.

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DÄ°ÄžER YAZILAR

Kim Allah'a güvenip dayanırsa, Allah ona yeter.

Talak,3

GÃœNÃœN HADÄ°SÄ°

Yanında ana babası, ya da onlardan biri yaşlanıp da, gerekeni yaparak cennete giremeyen kimsenin burnu sürtülsün!"

Müslim

TARÄ°HTE BU HAFTA

*Yıldız Sarayı'nın İttihatçılar'ca Yağma Edilmesi(29 Nisan 1909) *Gazneli Mahmud'un Vefatı(30 Nisan 1030) *Yıldırım Bâyezid Tarafından Manisa'nın Fethi(1 Mayıs 1390) *Fatih Sultan Mehmed Hân'ın Vefatı(3 Mayıs 1481) *Eyüp Sultan Hazretleri(r.a.) Vefât

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SÄ°TE HARÄ°TASI