Cevaplar.Org

Kolonya alım-satımını yapmanın ve kullanmanın hükmü nedir?


2002-05-07 21:20:17

Herhangi bir madde hakkında helal veya haram hükmünü verebilmek için öncelikle onun ihtiva ettiği maddelere bakılması gerekmektedir. Tahlili yapıldıktan sonra haram bir madde ihtiva ettiği ortaya çıkmışsa, artık o maddeye helal denilemeyeceği gibi, muhteva itibariyle temiz çıkana da haram demek mümkün değildir. Kolonya meselesine de bu zaviyeden bakılması gerekmektedir. Herkesin bildiği gibi o, alkol ihtiva etmekte ve ağız yoluyla alındığında “sekir” özelliğinden dolayı sarhoşluk vermektedir. Dolayısıyla bunun dindeki hükmü bellidir. Bu noktada Hanefi fukahasının farklı bir mütalaası olsa bile cumhur, çoğu sarhoşluk verenin azının da haram olduğunda müttefiktirler. Yalnız kolonyada farklı bir durum vardır. Zira o ağız yoluyla alınmak için değil, genellikle güzel koku ve mikrop öldürme düşüncesiyle kullanılmaktadır. Bu noktada yanılgıya düşmemek için şu noktaların bilinmesinde fayda vardır. Öncelikle sarhoşluk verici maddelerin içilmesi haram olduğu gibi, onun deydiği beden veya elbise ile namaz kılmak da doğru değildir. Zira necis hükmündedir. Kolonya aynen bevlde olduğu gibi, necaset–i galiza olarak değerlendirilmiş ve el ayası miktarını aştığında onunla namazın sahih olmadığı bildirilmiştir. Bu noktada bir kısım insanımız, kolonyadaki uçuculuk özelliğini ileri sürerek necasetin kalkacağını söyleseler de esasen uçan miktar bellidir. Bugün ilim adamlarının söylediklerine bakılırsa, her ne kadar uçma gerçekleşmiş olsa bile, geride necaset eseri kalmaktadır. Şayet bu mantıkla meseleye yaklaşmış olsaydık, elbisedeki bevl buharlaşıp kuruduktan sonra da aynı neticeyi çıkarmış olurduk ki, bunun kabullenilir bir tarafı yoktur. Bilindiği gibi, deri üzerinde gözenekler vardır ve bunlar üzerlerine gelen miyatı emme, absorbe etme özelliği taşırlar. Bu durumda bedene değen bu türlü sıvıların vücut tarafından emilmesi de sözkonusudur ki, mümkün mertebe böyle bir necasetin vücuda –ağız yoluyla olmasa dahi– sirayetine mani olmak gerekir.Kolonyanın mikrop öldürdüğü şeklindeki yorumlara bugün araştırmacılar çok daha farklı bakmaktadırlar. Onların ifadelerine göre kolonya mikrop öldürmüyor, sadece mikrobun sınırlarını çizip onu bir tahdit altına alıyor. Dolayısıyla bu konu tam netliğe kavuşmuş değil.. öyleyse faydası net bir şekilde ortaya konulamayan bir maddeyi kullanmakta ısrar etmenin de manası yoktur. Güzel koku meselesine gelince; bugün bu maksatla imal edilmiş hem de mahzursuz her çeşit koku maddesi vardır. Onlardan alır bir köşeye korsunuz, eviniz üfül üfül kokar; vücudunuza, elbisenize sürersiniz, hem gönül rahatlığıyla namazınızı kılar, hem de istenilen menfaati elde etmiş olursunuz. Aslında neyin güzel, neyin de çirkin olduğunu biz şahsi kanaatimize göre tesbit etsek bile, bir de ervah–ı tayyibe ve melaike–i kiramın hoşnutluğunun varlığı unutulmamalıdır. Hadisin ifadesiyle ervah–ı tayyibe, riha–yı tayyibeden hoşlanmaktadır. Yani güzel kokular, onlar için de birer davetiye manası taşımaktadır. Aynı zamanda onlar, necis şeyler ve necasetten uzak durmaktadırlar. Dolayısıyla bize ilk etapta güzel gibi gelse bile, kolonya gibi şeylerle farkına varmadan onları kendimizden uzaklaştırmış olabileceğimiz de unutulmamalıdır. Zira necasetten uzak durmak, onların şe’nindendir.

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DÄ°ÄžER YAZILAR

Kur an'ı kesinlikle biz indirdik; elbette onu yine biz koruyacağız.

Hicr Suresi,9 (Mürşid 3.1'den alınmıştır)

GÃœNÃœN HADÄ°SÄ°

Zühd hakkında

“Kendisine çok konuşmama ve zühd duygusu verilen kimseyi gördüğünüz zaman ona yaklaşın.Zira o hikmet telkin eder.”İbn-i Mace-Zühd:1

TARÄ°HTE BU HAFTA

*Şair Muhammed İkbal'in vefatı(21 Nisan 1938) *TBMM'nin açılışı ve çocuk bayramı(23 Nisan 1920) *Osmanlı-Rus Harbi(24 Nisan 1877) *Hudeybiye Gazvesi(26 Nisan 628) *II.Abdülhamid'in tahttan indirilmesi(27 Nisan 1909)

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SÄ°TE HARÄ°TASI