Sarık takmanın, cübbe giymenin İslam'da hükmü nedir?
Cübbe ve sarık, usul uleması tarafından Allah Rasulünün fiilleri arasında "adet" kısmı içinde değerlendirilir. Zira bu türlü giyim tarzı Efendimizin neş'et ettiği toplumun adetiydi ve Nebiler Serveri de ona tevfikan hareket ediyordu. Yalnız sahib-i şeriat olan Hz. Peygamberin adetine bile olsa, uygun hareket eden kimse adetini ibadrete çevirmesi sırrınca -çünkü o adet, Allah Rasulünü hatırlatır- insan bu şekilde giyinmekle sevap kazanabilir. Bu arada şunu hatırlatalım; Allah Rasulünün giydiği cübbe, bizim imamlarımızın giydiği cübbeler gibi değildi. Hadis-i şeriflerde anlatıldığına göre, rida adı verilen o giysi belki bizim abalara benzer, yenleri olabildiğine geniş, abdestte veya namazda tekbir esnasında ellerin rahatça alttan çıkartılıp tekrar konulabildiği, çok uzun da olmayan bir kıyafetti. Dolayısıyla bizim bugün imamlarımızın giydiği cübbe ile, Nebiler Serverinin cübbesi arasında bir ilgi yoktur. Hele siyah renk hakkında, hiçbir rivayet yoktur. Sarığa gelince; sarık da usul uleması tarafından cübbe gibi aynı ölçüler içinde değerlendirilir. Bazılarının zannettiği gibi sarık, namaza has bir kıyafet değildir. Günlük hayatın bütününde devrin insanları tarafından kullanılır sarık. Sarığın rengi hakkında, Efendimizin her zamankinden farklı biçimde Mekke fethinde siyah bir kumaşı sarık olarak kullandığını biliyoruz. Belki o renk hakp kıyafetinin renginydi.. veya Mekke'nin harple geri alınması onun ruhunda inkisar meydana getirmişti ve üzüntüsünü ifade için siyah giymişti.. veya siyah fethin sembolüydü! Bilemiyoruz. Fakat bildiğimiz şu ki, Allah Rasulü Mekke Fethi hariç genelde beyaz veya beyaza yakın renkleri sarıkta tercih buyurmuşlardı. Efendimizden sonra, Abbasiler siyah sarığı kendilerine şiar edindiler. Aleviler de Kerbela vak'asını giyimde yaşamak için yas tutma düşüncesiyle siyah sarığı şiar edinmişlerdir ki bugün İranlılar hâlâ daha siyah sarık kullanırlar. Öte yandan sarıkla namaz kılmanın 25 veya 27 derece fazla sevap olduğuna dair hadis-i şerifler vardır. Netice itibariyle sarık veya aslına uygun şekliyle cübbe, adet-i nebevidendir. Ona benzeme niyeti ile bunları giyen kişi sevap kazanır.
Bu yazıya yorum yazın
Bu yazıya gelen yorumlar.
DÄ°ÄžER YAZILAR
Yağlı oto boyalarına domuz yağı karıştırılıyor. Bu boyanın değdiği elbise ile kılınan namaz sahih olur mu?
Ticari ilişkilerimizde -Söz senettir- anlayışıyla mı hareket edelim yoksa çek-senet muamelesi mi yapalım?
- Otobüs, tren, uçak.. gibi vasıtalarda namaz kılınabilir mi?
- Osmanlı padişahlarının hacca gitmemelerinin fıkhi bir mesnedi var mıdır?
- Oruçlu iken misvak kullanmak mahzurlu mudur?
- Ne kadar uyku abdesti bozar?
- Namazın farzını kılan birisine uyulabilir mi?
- Namaz tesbihatı öncesinde ayete’l kürsi'yi okumanın ve sonra tesbih’e üflemenin hükmü nedir?
- Namaz nerelerde kesilir?
- Namazları cem hangi hallerde yapılabilir?
- Namazlarda sünnetlerin kılınmamasının hükmü nedir?
- Namaz kılarken, kıyam esnasında ayakların arası ne kadar açık olmalıdır?
- Namazda okunan ayet ve duaların manasını bilmemenin hükmü nedir?
- Namazda kıyam esnasında ‘sağ ayağın baş parmağı yerinden hiç oynamayacak’ deniliyor. Bunun İslam’daki yeri nedir?
- Namaz borcu olan kimse ne yapmalıdır?
- Nafile namazlarda da sehiv secdesi yapmak gerekir mi?
- Nafile hac yapmak caiz midir?
- Kısa kollu gömlekle namaz kılınır mı?
- Kına-oje abdeste zarar verir mi?
- Komisyonculuk caiz midir?
- Kolonya alım-satımını yapmanın ve kullanmanın hükmü nedir?
- Kaza namazında ezan okunur mu?
- Kar haddi adına İslam’da bir sınır var mıdır?
- Karanlıkta namaz kılmak mekruh mudur?
- Kadınların zinet eşyalarına zekat düşer mi?
- Kadınların camiye vakit namazlarını kılmak için gelmeleri doğru mudur?
- Hanefi bir imam sehiv secdesi yaparsa, Şafii biri ne yapmalıdır?
- Gayr-i menkul’ün zekatı nasıl verilmelidir?
- Fakir olması sebebiyle haccın kendine farz olamadığı bir dönemde hac vazifesini yapan birisi, daha sonraları hac farz olursa, tekrar hac yapması gerekir mi?
- Enflasyonun câri olduğu günümüzde, alınan ödünç para sahibine iade edilirken, nasıl davranılmalıdır?
- Devletin aldığı vergi, zekat yerine geçer mi? Asr–ı Saadet’te durum nasıldı?
"İyilik ve takva üzerine yardımlaşınız, kötülük ve düşmanlık üzerine yardımlaşmayınız."
Mâide, 2
GÃœNÃœN HADÄ°SÄ°
Her insan hata yapar. Hata edenlerin en hayırlıları tevbe edenlerdir."
Tirmizi
SON YORUMLAR
- Bütün beytlerin tercümesini gönderebilir misiniz? sitede sadece son birkaç...
- Fıtrat, namaz, tevafuk, sırlar ve tüm bunların sahibi zişanı İlahi kusur...
- Selamünaleyküm Ä°nternette mütalaalı risale i nur dersleri diye arama yaptÄ...
- bu kıymetli yazıdan dolayı ahmed izz kardeşimize teşekkür ederiz çok mani...
- selamün aleyküm Ahmed kardeşimizi tebrik ediyor ve bu faideli tercümelerin...
- Yanında okuyan diğer öğrencileri; Molla Muhammed Kasori Molla Muhammed Era...
- Benim merhum babam Molla İbrahim Azizi de onun yanında icazeti tamamlamıştı...
- Teşekkürler. Sanırım Envar neşriyat idi.Tam hatırlayamıyorum.....
- Çok güzel bir çalışma Rabbım ilminizi arttırsın bu çalışmalarınızı...
- Merhaba, Ben Foliant yayınlarından uğur. Sizinle iletişim kurmak istiyoruz ...
TARÄ°HTE BU HAFTA
*Çanakkale'de Kirte Zaferi(28.04.1915) *Gazneli Mahmud'un vefatı(30.04.1090) *Cezzar Ahmet Paşa Akka'da Napolyon'u püskürttü.(2.05.1799) *Fatih Sultan Mehmed'in vefatı(3.05.1481) *Hâlid bin Zeyd Ebû Eyyûb Ensari'nin vefatı (4.05.677)(İ.hatip takvimi)
ANKET
Sitemizle nasıl tanıştınız?
Yükleniyor...