“NANKÖR İNSAN”

Soru: Hac Suresi 66. ayetde “Sizi dirilten,sonra öldüren,sonra yine diriltecek olan O’dur. İnsan kesinlikle çok nankördür” buyruluyor. Ayetteki “nankör insan” ne manayı ifade etmektedir?


Niyazi Beki(Prof. Dr.)

niyazibeki@gmail.com

2018-06-02 21:44:07

Soru: Hac Suresi 66. ayetde "Sizi dirilten,sonra öldüren,sonra yine diriltecek olan O'dur. İnsan kesinlikle çok nankördür" buyruluyor. Ayetteki "nankör insan" ne manayı ifade etmektedir?

Cevap: Bazı alimlere göre, burada "nankör insan" ifadesi, Esved b. Abdulesed, Ebu Cehil, As b. Vail ve Ubey b. Halef gibi belli bazı kâfirler hakkındadır (bk. Razi, ilgili ayetin tefsiri).

-Başta İbn Abbas olarak,diğer bazılarına göre, buradaki "nankör insan" ifadesi, genel olarak bütün nankör kâfirler hakkındadır(bk.a.g.y).

-Bununla beraber, bir insan çocuklarına yaptığı iyilikleri anlattıktan sonra, onları nankörlükten uzak tutmak ve yapılan iyiliklere karşı teşekkür etmelerini öğretmek için "Çocuklar babalarına karşı nankördür" demiş olsa, bu güzel bir eğitim metodu olarak kabul edilir. Çünkü, insanlara iyi şeyleri iyi; kötü şeyleri de kötü olarak öğretmekten daha güzel bir talim metodu olamaz.

-Bu gün bütün dünyada geçerli olan eğitim sistemlerinde, "iyiliklerin teşviki yanında kötülüklerden de sakındırma" adına hem iyi hem kötü vasıflardan bahsedilir. Şairin dediği gibi, "kötülüğü öğreniyorum ki ondan uzak durayım/Çünkü kötü ile iyilik farkını bilmeyen, iyilik adına kötülük yapabilir"

"Kaş yaparken göz çıkarmak" sözü de bu manaya işaret eder.

-Daha önce ifade edildiği gibi, bu ve benzeri ayetlerde -meal olarak-yer alan "nankör insan" ve benzeri ifadeler genellikle inkârcı, ateist, kâfirler hakkındadır. "İnsan" kelimesinin başında yer alan "el" takısı, ismin belirlilik halini ifade der. Bu gibi ayetlerde bu "belirlilik" vasfı, zikredilen" kötü" özelliğin özüne uygun olan şahıslara bakar. Yani burada "el-İnsan" kavramı bütün insanlara değil, "nankör insanlar" a bakar. Nankör insanlar ise, küfür ve inkâr ile imandan uzaklaştıkları için Allah'ın nimetlerini de inkâr ederek nankörlük eden kimselerdir.

-Ayette yer alan ve "nankör" olarak ön plana çıkarılan "kefur" kelimesinin asıl manası "şiddetli kâfir, dehşetli inkârcı"dır. Dolayısıyla mesele tamamen nankör, ahlaksız, edepsiz kâfirlerle alakalıdır. İnkârcılık vasfı, insanlık vasfını ortadan kaldıracak niteliktedir. onun için ayette özellikle "insan" kavramı kullanılmış ki, bu tür nankörlerin "insanlık" adını lekelendirdiğini çağrıştırsın diye..

 

 

 

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

İLAHİ HUZURDA..

İLAHİ HUZURDA..

Soru: “Ve onların hepsi de kıyamet günü O’nun huzuruna tek başına gelecektir.”(Meryem, 1

Bilin ki, Allah'ın lâneti zâlimlerin üzerinedir.

Hûd,18

GÜNÜN HADİSİ

"Şekavet sahibi Allah'a yakındır, insanlara yakındır, cennete yakındır, cehennemden uzaktır. Cimri ise Allah'tan uzaktır, insanlardan uzaktır, cennetten uzaktır, cehenneme yakındır. Cahil şekavet sahibini Allah, cimri ibadet düşkününden daha çok sever."

Tirmizi, Birr 40, (1962)

TARİHTE BU HAFTA

*Yıldız Sarayı'nın İttihatçılar'ca Yağma Edilmesi(29 Nisan 1909) *Gazneli Mahmud'un Vefatı(30 Nisan 1030) *Yıldırım Bâyezid Tarafından Manisa'nın Fethi(1 Mayıs 1390) *Fatih Sultan Mehmed Hân'ın Vefatı(3 Mayıs 1481) *Eyüp Sultan Hazretleri(r.a.) Vefât E

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI