Cevaplar.Org

Kan vermek-almak dinen mahzurlu mudur?


2002-01-12 15:29:41

Bu meseleye veren ve alan açısından değil de umumi manada bir-kaç madde içinde cevaplamaya çalışalım: 1) Kan verme-alma meselesi ne Efendimiz döneminde ne de kütüb-ü fıkhiyenin tedevvün ettiği dönemlerde yoktu. Dolayısıyla kan, otopsi, organ nakli, organ bağışı.. vb konular, sahalarının uzmanı kişilerden oluşan bir ilmi heyetin teşekkülünü beklemektedir. Şahsen ben, bu veya benzeri hususlarda birşey söylesem, meseleyi sadece kendi zaviyem ve ilgi alanım açısından değerlendirerek söyleyebiliriz ki, bunun objektif bir hüküm olmayacağı ve dolayısıyla kemseyi bağlamayacağı ve dülayısıyla kimseyi bağlamayacağı açıktır ve ortadadır. Onun için acilen istilahı ifadesiyle "cumhur"un teşekkülü şarttır. 2) Kan, hükmen necistir, pistir. İçilmesi, ister ağız yoluyla, ister enjekte etmek suretiyle başkası tarafından kullanılması satılması, çalınıp-satılmak suretiyle ticaretinin yapılması haramdır. İnsan mukerrem ve muhterem bir varlıktır. Onun kan başta olmak üzere bütün uzuvları ticarete konu olamaz, zira mal değildir. Şahıs hakiki manada onun sahibi, maliki değildir. 3) İslam "zaruretler, mahzurlu şeyleri, ihtiyaç ölçüsünde mübah kılar" hükmünü vermiştir. Buna göre bir insan ölüm kalım anında mahzurlu sayı ihtiyacı nisbetinde kullanmak mecburiyetindedir. Aksi halde günahkar olmuş olur. Mesala susuzluktan hastalıktan ya da açlıktan dolayı yarım bardak içki veya kan içseniz ya da birazcık domuz eti yeseniz kurtulacaksınız; bu durumda bu haram olan şeyleri ihtiyaçlar ölçüsünde yeme ve içmekte bir mahsur yoktur. Hatta bundan öte yememe ve içmemekle insanıngünaha gireceği hususunda fukahanın beyanları vardır. Bu çerçevede kan alıp-verme'ye baktığımızda; kan almak kendisi için hayatını idame ettirebilmek için zaruri olan birinin kan almasında bir mahzur yoktur. Vermeye gelince, böyle muhtac durumda olan birine kendini hayati bir tehlikeye atmaksızın ve karşılığında herhangi birşey olmaksızın kan vermekte de yine bir mahzur yoktur. 4) Günümüzde tıp ilminin ilerlemesi neticesi, gördüğümüz ve gazete sutunlarına, TV ekranlarına kadar yansıyan kan yoluyla bulaşan hastalıkların olduğu herkesin bildiği gerçeklerden. Bu sebeple alınacak olan kanın mutlaka tahlilinin yapılması ve kanın tamiz olması durumunda hastaya enjekte edilmesi şarttır. Bu söylediğimiz hususla ilgili olarak fıkhi açıdan çok çeşitli deliller gösterilebilir.

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DÄ°ÄžER YAZILAR

Sana yakîn (ölüm) gelinceye kadar Rabb'ine kulluk et!

Hicr, 99

GÃœNÃœN HADÄ°SÄ°

İman ve İslam'ın Fazileti

"Mü'min kişinin durumu ne kadar şaşırtıcıdır! Zira her işi onun için bir hayırdır. Bu durum, sadece mü'mine hastır, başkasına değil: Ona memnun olacağı birşey gelse şükreder, bu ise hayırdır; bir zarar gelse sabreder, bu da hayırdır" (Müslim, Zühd 64, (2

TARÄ°HTE BU HAFTA

*Yıldız Sarayı'nın İttihatçılar'ca Yağma Edilmesi(29 Nisan 1909) *Gazneli Mahmud'un Vefatı(30 Nisan 1030) *Yıldırım Bâyezid Tarafından Manisa'nın Fethi(1 Mayıs 1390) *Fatih Sultan Mehmed Hân'ın Vefatı(3 Mayıs 1481) *Eyüp Sultan Hazretleri(r.a.) Vefât

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SÄ°TE HARÄ°TASI