Cevaplar.Org

HAYAT-MEMAT(ÖLÜM) MESELESİ

Dünya imtihan salonunda yapılmakta olan “güzel ameller” yarışması hayat-ölüm koordinatörlüğünde devam etmektedir.


Niyazi Beki(Prof. Dr.)

niyazibeki@gmail.com

2020-11-02 09:26:27

Dünya imtihan salonunda yapılmakta olan "güzel ameller" yarışması hayat-ölüm koordinatörlüğünde devam etmektedir.

تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (*) الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ

"Mülk elinde olan Allah yüceler yücesidir. O her şeye kadirdir. Ki o hanginizin daha güzel iş yapacağı konusunda sizi imtihan etmek için ölümü ve hayatı yaratmıştır"(Mülk, 67/1-2) mealindeki ayette ifade edildiği üzere, imtihanın sağlam bir şekilde yürümesi için, işin kontrolü hayat ve ölümün eline verilmiştir. Âdil bir sınavın cereyan etmesi, soruların mutedil bir kafayla tahlil edilip cevaplandırılması için ölüm ve hayat jürisinin ikazlarına dikkat etmek son derece önem arz etmektedir. Bu tedbir tamamen imtihanda yarışanların lehine alınmış bir karardır. Şöyle ki:

Hayatın hegemonyasında ölüm ötesi için geçerli olan soru-cevapların doğru anlaşılması oldukça zordur. Bu sebeple hayatın etkisini tadil etmek için ölüm kontrolörüne dikkat çeken hayatın faniliği gerçeği daima zihinde tutmak gerekir.

Diğer yandan ölümün hükümran olduğu bir imtihan salonunda hayata yönelik soruların doğru cevap bulması için hayat jürisinin ikazlarına kulak vermek şarttır. Böylece ölümün sıkıştırmasını engelleyen bir hayat ile hayatın aşırı gevşekliğini dizginleyen bir ölüm müfettişinin varlığı, hem akıl hem gönül, hem fikir hem hayal bakımından sınava katılanların düşünme düzeylerini sağlam bir seviyede cereyan etmesini sağlayacaktır.

İmtihanın ölüm ve hayat zemininde cereyan etmesi, insandaki aşırı arzuları törpülemek, dengesiz duyguları dengeye oturtmak, her an hem hayatta kalmak hem de ölmenin mümkün olduğu bir sahada bulunulduğuna dikkat çekmek, soruların yalnız hayata veya ölüme bakan kısmına yoğunlaşmanın gerçekçi bir tavır olmadığına yönelik hem sözlü hem fiili bir ilandır. Aynı zamanda

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

"Rabbimiz! Dünyada da bize iyilik ver ahirette de bize iyilik ver ve bizi cehennem ateşinden koru!"(Bakara, 2/201) mealindeki ayette ifade edildiği üzere, hem dünya hayatını, hem ahiret hayatını nazara alan dengeli bir imtihan sürecini geçirmeyi ders vermeye yöneliktir.

Hayat gerçeği, insanı hayatta kalmaya ve meşru dairede dünya hayatını yaşamaya teşvik ettiği gibi, ölüm gerçeği de hayatın gayr-ı meşru zevklerine dalmamaya, gaflet deryasında boğulmamaya dikkat çekmektedir. Hayat ve ölüm kavşağında bulunan insan bu iki gerçeği hatırladığı müddetçe "Hiç ölmeyecekmiş gibi dünyaya yarın ölecekmiş gibi ahirete bakmayı" ders veren düstur muvacehesinde her an hem ölebilir hem hayatta kalabilir ihtimallerine dayanarak dengeli bir imtihan sürecini geçirebilir.

Bir başında hayat, bir başında ölümün nöbet beklediği bu iki kapılı dünya hanında " ya ölüm ya istiklal" yerine " hem ölüm hem istiklal" parolasını kullanmak çok önemlidir. Zira bu hayatta ölümden önce de bir istiklal, ölümden sonra da bir istiklal vardır. Ölümden önce hayat ölümden sonra hayat bağımsız bir istiklaldir. Zira ölümden önce hayatın istiklali söz konusu olduğu açıktır. Ölümün sonrasında ise "eski hal de muhaldir, izmihlal de muhaldir. Tek kalan şey yeni haldir." Yani ölümden sonra ölümlü bir hayat muhaldir. Bütün, bütün yok olup gitmek gibi izmihlal de muhaldir. Devam edecek tek yol ölümsüz bir hayattır ki yeni haldir.

Hayat ve Ölüm Kanatları

Din ile dünyayı ayrı tutanlar sebeb-i felakettir. Dünyayı dinden çekip alanlar sebeb-i helakettir. Dünyayı dinden koparanlar sebeb-i nedamettir.

Hayatı ölümle bağdaştırmayanlar kanadı kırık kuşa benzer. Dünyadaki yaşamanın düzgün yürümesi için hayat ve ölüm kanatları gerekir.

اَكْثِرُوا ذِكْرَ هَادِمِ اللَّذَّاتِ

"Lezzetleri acılaştıran zevkleri yıkan ölümü çokça zikredin" (Tirmizî, Zühd: 4, Kıyâmet: 26; Nesâî, Cenâiz: 3; İbni Mâce, Zühd: 31; el-Hâkim, el-Müstedrek, 4:321.) manasındaki hadis-i şerifte ölüm öncesi hayatın ölüm kanadına işaret edildiği gibi, "asıl hayat ahiret hayatıdır" mealindeki ayette de ölüm ötesi hayat kanadına vurgu yapılmıştır. 

Ölümsüz bir hayat için ölümlü bir hayat şarttır. Ebediyetlere akıp giden mesut bir hayatı kazanmak için fani hayata damgasını vuran ölümü her ana hatırlamak gerekir. Ölüme idam fermanıyla ölüm damgasını vuran ebedi hayatı da asla unutmamak elzemdir. Ölümü süresiz öldüren, kabrin kapısını hiçliğe kapatan, berzah âlemini cennet bağlarına çeviren, ebedi mutluluk ırmaklarını akıtan, gönülleri sevinç gülleriyle şenlendiren hayat-ölüm kavşağında dik durmak büyük önem arz etmektedir. 

Dünyanın içyüzünün üç yüzü

Bu yüzlerden bir tanesi Rahmani mecmualar mesabesindedir. Hayat, taşıdığı cihazlarıyla kâinatı Allah'ın isim ve sıfatlarını ders veren bir ansiklopedi olarak görür. İkinci yüzü, ahiretin bağ ve bahçelerindeki ürünlerin ekildiği bir tarla hükmündedir. Hayat, müspet kullandığı donanımlarıyla bu fani varlıkları baki bir mezraa, bir fidanlık olduğu gerçeğini ders verir. Üçüncü yüzü ise, fanilik damgasını yemiş, ebedi hayat ile arasını bozmuş, bir daha dirilmemek üzere ölümün pençesine düşmüş çocukları ve mecnunların heva ve hevesine hitap eden özden yoksun bir kışır, manadan yoksun bir lafızdan ibarettir.

 

 

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

MEVLİD MESELESİ VE ZAMANA UYARLI ÇEŞİTLENEN FETVALAR

MEVLİD MESELESİ VE ZAMANA UYARLI ÇEŞİTLENEN FETVALAR

Mevlid yazımı ve okunması gerçekte Şii geleneğinin bir parçasıdır.  Mevlid o gelenek için

İMAN PENCERESİNDEN MUSİBET VE HASTALIKLAR-1

İMAN PENCERESİNDEN MUSİBET VE HASTALIKLAR-1

Bu yazımızda, musibet ve hastalıkların farklı hikmetleri ve nedenleri üzerinde durmaya çalı

ENGELSİZSİNİZ

ENGELSİZSİNİZ

Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla... Hiç bir engel, Allah’a (Celle Celaluhu) kul olmaya e

İSLAM’DA KADININ CEMİYET İÇİNDEKİ YERİ VE ROLÜ

İSLAM’DA KADININ CEMİYET İÇİNDEKİ YERİ VE ROLÜ

Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla... Kadın bir elmanın iki yarısından birisidir. Kadın va

İSLAM’DA MÜSPET (POZİTİF) HAREKET

İSLAM’DA MÜSPET (POZİTİF) HAREKET

“Anla yavrum, ne haklı davadır; Tatlılık zorluktan evladır.” Yukarıdaki mısralar, La

TARİHTEKİ AYASOFYA

TARİHTEKİ AYASOFYA

Not: 1 Şubat 1934 tarihi Ayasofya Caminin müzeye çevrilme tarihidir. Bu vesileyle Muhterem Ali Ha

ECDADA KÖPRÜ OLMAK

ECDADA KÖPRÜ OLMAK

Bakara sûresinin 134 ve 141. ayetlerinde mükerrer olarak, geçmişlerimizin hatalarından sorumlu

TEVESSÜL VE İSTİĞASE HAKKINDA ON NOKTA RİSALESİ-4

TEVESSÜL VE İSTİĞASE HAKKINDA ON NOKTA RİSALESİ-4

SEKİZİNCİ NOKTA Eğer söylenirse: İstiğase edenin işi, müşriklerin işi gibi değil midir?

TEVESSÜL VE İSTİĞASE HAKKINDA ON NOKTA RİSALESİ-3

TEVESSÜL VE İSTİĞASE HAKKINDA ON NOKTA RİSALESİ-3

BEŞİNCİ NOKTA Eğer biri derse; “Kabir ehline hitap eden ancak onların sebep ve yapan oldukla

EMANETİN ZAYİ EDİLMESİ

EMANETİN ZAYİ EDİLMESİ

Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla... Ebû Hureyre’den (Radıyallahu Anh) rivayet edilen Buh

TEVESSÜL VE İSTİĞASE HAKKINDA ON NOKTA RİSALESİ-2

TEVESSÜL VE İSTİĞASE HAKKINDA ON NOKTA RİSALESİ-2

Eğer denirse; “Allah'tan başkası, diriltir ve öldürür dememiz caiz midir?” Biz deriz: Evet

Gökleri ve yeri yerli yerince yarattı. Sizi şekillendirdi ve şekillerinizi de güzel yaptı. Dönüş ancak O'nadır.

et-Teğabün: 3

GÜNÜN HADİSİ

Ey Allah'ın Resulü," dedim, "şayet Kadir gecesine tevafuk edersem nasıl dua edeyim?" Şu duayı okumamı söyledi: "Allahümme inneke afuvvun, tuhibbu'l-afve fa'fu anni. (Allahım! Sen affedicisin, affı seversin, beni affet.)

Tirmizi, Da'avat 89,Ravi (r.a.): Aişe

TARİHTE BU HAFTA

*Fatih Donanmayı Haliç'e İndirdi.(22 Nisan 1453) *T.B.M.M. Açıldı.(23 Nisan 1920) *Yavuz Sultan Selim Padişah Oldu.( 25 Nisan 1512) *Çernobil Nükleer Faciası.(26 Nisan 1986) *Sultan II.Abdülhamid Han Tahttan İndirildi.(27 Nisan 1909)

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI