Cevaplar.Org

AÇLIK VE AZ YEMEK- H. Kamil Yılmaz-Erkam Yayınları-İst-1994


Salih Okur

nedevideobendi@gmail.com

2002-09-16 01:55:21

• Veliler ve kamil mürşidler nefsin ıslah yolunun oruç ve az yemekten geçtiğini mükerreren belirtmişlerdir.sh:5

• “Tasavvuf: Kur’an’da tezkiye ve takva,sünnette ihsan ve zühd olarak ifadesini bulan Kalp tasfiyesinin ve nefs tezkiyesinin ilim ve tatbikatıdır.”sh:7

• “Tasavvufun gayesi; Peygamberimizin şahsında tecessüm eden üsve-i hasene örneğine uygun “insan-ı kamil” yetiştirmektir.”sh:7

Zühd; lugat itibarıyla vazgeçmek, yüz çevirmek veya az yapmak manalarına gelir. Tasavvufta ise, dünyaya değer vermemek,dünyadan yaşayacak kadar az bir şeyle iktifa etmek, ahirete rağbet etmek manalarına gelir.sh:11

• “Dünya nedir? Dünya ne kumaş, ne para, ne kadındır. Dünya Allah’tan gafil bırakan şeydir” Hz. Mevlana. sh:12

“Dünyayı kalbinden çıkar, onu elinde tut veya cebine koy. Zira o haliyle sana zarar vermez.”Abdülkadir Geylani.sh:16

• Hilye-tül Evliya sahibi Ebu Nuaym diyor ki; “Ömer bin Abdülaziz’in zühdü Üveys el Karani’nin zühdünden üstündür. Çünkü Üveys el Karani yokluk içinde, Ömer bin Abdülaziz servet ve saltanat içinde zühdü gerçekleştirmiştir.sh:16

İlahi aşka giden yol Allah için vermekten(infak) geçer.sh:18

İmam Gazali hazretleri, insandan çıkan en son nefsani arzunun baş olma hırsı ve itibar tutkusu olduğunu söylüyor.sh:19

• “Tasavvufun asr-ı saadetteki zühd hareketinin daha sonraki asırlarda aldığı ad olarak bilinmektedir.”sh:22

• Hz.Ebubekir’in hilafeti döneminde Medine’de bir kahtu gala olmuştu. O sırada Hz.Osman efendimizin Suriye’den 100 deve buğdayı gelmişti.

Hz.Osman hemen buğdaylar dağıttı. Develeri de kurban etti.sh:36

Süfyan-ı Sevri’ye göre Ashabın en zahidi Hz.Ali’dir.sh:36

• Tasavvufta insanın yükselmesi için 2 yol yapılır:

1-Ruhu tasfiye:Nafilelerle (Kur’an’ın tilaveti,nafile namaz ve oruç,zikir ve tesbih gibi) ruhu kuvvetlendirip nefsi ona ram etmek.

2-Nefsi tezkiye: Nefsin isteklerini azaltarak onun beden üzerindeki etkilerini azaltmak ve ruhun emirlerine itaatkar hale getirmek.sh:39

• Karnı tok olanın anlayış, idrak ve olaylara intikali azalır.sh:43

• “Tokluk fetaneti(anlama ve kavrama) giderir.”Atasözü-sh:43

• Çocuklar da çok yedikleri zaman, hafıza güçleri dumura uğrar, idrakleri azalır, kalın kafalı olurlar. sh:43-44

• “Toklukta gönülden hikmet zail olur. Açlıkta her ilim ve irfan hasıl olur.”sh:44

Erzurum’lu İbrahim Hakkı hazretlerine göre kalbin incelmesi beş şeyle olur:

1-Zikri daim olmak

2-Az yemek

3-Namazda huşu

4-Seherler de uyanık olmak

5-Salihlerle beraber olmak.sh:44

• “Cenab-ı Hakkın sevdiği Allah için gözyaşı dökebilen kimseler karnı aç boynu bükük kalbi rakik olanlardır. Karnı tok olanın gözyaşı döküp ağlayabilmesi mümkün değildir.”sh:46

“Benim ibadetten en çok lezzet aldığım anım, karnım sırtıma yapışacak derecede aç olduğum zamandır” Ebu Süleyman Darani.sh:46

• Ebu Süleyman Darani çok yemenin 6 belasını sıralar:

1-İbadette lezzet bulamamak

2-Şefkat azlığı

3-Taatte tembellik

4-Şehvetin galip olması

5-Çok sık tuvalete gitmek.sh:47

• “Açlıktan daha çok insan nefsini kıran ve zillete düşüren ikinci bir şey yoktur.”sh:48

• Sufiler demişlerdir ki: “Ruhi bela ve afetlerin hepsi, doygunluk ve toklukta toplanmıştır. Hayır ve bereket aç karındadır.”sh:49

• “Mide bütün nefsani isteklerin kaynağı, dertlerin ve afetlerin ocağıdır.”sh:50

• “Çok yemek ve içmek yüzünden organlarda gece ve gündüz ibadete karşı bir ağırlık ve tenbellik gelir.”sh:56

• “İbadet öyle bir sanattır ki, onun dükkanı halvet, aletleri açlıktır.”Şakik-i Belhi-sh:57

• “Şeri ölçülere göre şüpheli ve haram olan gıdalar onu yiyen ekabir-i evliyadan bile olsalar, kalbe kasvet verir.”sh:60

Az yemenin manevi faydaları:

1-Kalb safası ve zihin zindeliği

2-Kalbe incelik ve yumuşaklık kazandırması

3-Alçakgönüllülüğü yerleştirmesi

4-Şehvetleri kırıp nefse hakimiyet sağlaması

5-İbadete devamı kolaylaştırması

6-Vesveseleri azaltması

7-Kıyamet gününün açlığını hatırlatması

8-Ruhu saflaştırması

9-Harama düşme tehlikesini azaltması

10-Samed sıfatının tecellisine erdirmesi.sh:43-62

Mide tok olduğunda vücudun kanı mideye hücum edecek ve diğer organlar gereği gibi beslenemeyecektir.sh:62

• İnsan nafile oruca devam ettiğinde ve az yediğinde karaciğer istirahat halinde bulunduğundan, vücuttaki zararlı maddeleri tahrip eder. Onun için kişi kendisini hafif hisseder.sh:63

Kalbe kötü tesir eden 3 âmil:

1-Damar sertliği

2-Sinir yorgunluğu

3-Midenin kalbi sıkıştırması. Az yiyenlerde bunların üçüne de rastlanmaz.sh:64

Karaciğer insan vücudundaki bütün kimyasal olayların merkezi olup, insan organizmasının en önemli uzuvlarından biridir. Ve açlıkta istirahat edeceğinden kendini tazeleme imkanı bulur.sh:64

• “Her kimin ki, taamı kalil(az) olur, Onun sıkıntısı halil(çözülmüş), ömrü tavil(uzun) olur” Erzurum’lu İbrahim Hakkı- sh:65

• “Az yersen seherin faziletine malik olursun” Süfyan-ı Sevri.sh:66

Ruh-ul Beyan tefsirinde dendiği gibi, “gayreti ağzına koyduğu şeye münhasır bulunanın kıymeti ihraç ettiği şey kadardır.” sh:72

• Bursalı İsmail Hakkı hazretlerinin beyanına göre riyazet yapanların yemeği günde bir öğündür.sh:77

Türkiye Müslümanlarının yemeği günde 3 öğüne çıkarması Tanzimat sonrası batılılaşma ile başlamıştır.sh:79

Az yemek insanda huşu, hudu, tevazu, tezellül ve ibadette lezzet gibi faydalar sağlar.sh:80

“Zamanın kıymetini bilmeyen, disiplin ruhundan uzak ve dağınık kimselerin varabilecekleri nihai nokta koskocaman bir hiçten ibarettir.”sh:85

Bağdaş kurarak veya bir yere yaslanarak oturup yemek de çok yemeğe davetiye çıkarır.sh:88

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

ABDULKADİR ÖZD, 2010-04-13 02:08:35

istifade ettik Allah razı olsun

Bu yoruma katılıyor musunuz ?

Mustafa ARDIÇ, 2007-07-20 04:25:50

Çok güzel bir yazı faydalandım Allah razı olsun

Bu yoruma katılıyor musunuz ?

DİĞER YAZILAR

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 8. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 8. BÖLÜM

SONUÇ (…) Bir devlet otoritesi ile hareket etmeyen, hakikatte herhangi bir devletin belirli bi

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 7. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 7. BÖLÜM

MİHVER’E (AXIS) DOĞRU (…) Alacaklılarının akbaba misali tepesinden ayrılmadıkları ger

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 6. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 6. BÖLÜM

GELENEĞİN BÖLÜNMEZLİĞİ (…) Ne orijinal ne de felsefî olarak teolojik düşünce sahibi

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 5. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 5. BÖLÜM

BİR NESLE KILAVUZLUK: KUZEY AFRİKA (…) Nüfuzunun en hissedilir (s. 185) olduğu yer Mağrip

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 4. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 4. BÖLÜM

İSLÂMCI MİLLİYETÇİLİĞİN MÜDAFAASI: ARAP DOĞU Doğu’da Suriye ayaklanmasının başar

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 3. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 3. BÖLÜM

ARAP DAVASININ BENİMSENMESİ (…) Arslan’ın (…) Kendi hayatı Dürzî içe dönüklüğün

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 2. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 2. BÖLÜM

SAVAŞ VE SÜRGÜN 28 Ekim 1914’te Osmanlı İmparatorluğu I. Dünya Harbi’ne girdi ve Orta

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 1. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 1. BÖLÜM

BİR OSMANLI-ARAP CENTİLMENİ YETİŞİYOR (…) 1869’da Lübnan’daki Şuveyfe köyünde doğm

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- GİRİŞ

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- GİRİŞ

Çağın en gözde simalarından olan Şekip Arslan, biyografistlere çok sayıda malzeme bırakmı

ŞEHBENDERZÂDE FİLİBELİ AHMED HİLMİ’NİN DİNÎ VE FELSEFÎ GÖRÜŞLERİ-ÖMER CERAN-SIR YAYINCILIK-BURSA-2013

ŞEHBENDERZÂDE FİLİBELİ AHMED HİLMİ’NİN DİNÎ VE FELSEFÎ GÖRÜŞLERİ-ÖMER CERAN-SIR YAYINCILIK-BURSA-2013

Ahmed Hilmi, 1914 yılında vefat etmiştir. Vefat sebebi olarak bakır zehirlenmesi düşüncesi il

TOTALİTERİZMİN SEFALETİ-MESUT KARAŞAHAN-BEYAN YAYINLARI-İSTANBUL 1998

TOTALİTERİZMİN SEFALETİ-MESUT KARAŞAHAN-BEYAN YAYINLARI-İSTANBUL 1998

Antik Çağ’ın filozofları arasında totaliter siyasal felsefesini daha açık ve kolay biçimde

Üstünlük ve şeref ancak Allah'ın, Peygamberinin ve mü'minlerindir.

Münâfikûn, 8

GÜNÜN HADİSİ

Her kim bir namazı (kılmayı) unutursa (onu) hatırladığında kılsın. Onun bundan başka keffâreti yoktur.

KİTÂBU MEVÂKÎTİ'S-SALÂT-Buhari

TARİHTE BU HAFTA

*Akşemseddin Hz.lerinin Vefatı(15 Ocak 1459) *İstanbul Erkek Lisesi'nin Açılışı(15 Ocak 1884) *Körfez Savaşı'nın Başlaması(17 Ocak 1991) *Galiçya Zaferi(19 Ocak 1917)

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI