Cevaplar.Org

TUHFE-İ RAMAZAN (RAMAZAN HEDİYESİ)-1

Kıymetli ziyaretçilerimiz, bir bakıma hüzünle geçen bu Ramazan ayımız, belki birçok mümin için bir nevi inziva ve iç muhasebe, bol kitap okuma ve ibadette ve tilavette derinleşme vesilesi de oldu bir yönüyle.


Salih Okur

nedevideobendi@gmail.com

2020-05-27 13:25:31

Kıymetli ziyaretçilerimiz, bir bakıma hüzünle geçen bu Ramazan ayımız, belki birçok mümin için bir nevi inziva ve iç muhasebe, bol kitap okuma ve ibadette ve tilavette derinleşme vesilesi de oldu bir yönüyle.

Fakir de, bu Ramazan ayı hem tilavet hem de tedebbür vesilesi olsun istedim. Onun için birkaç sene evvel ki bir Ramazanda olduğu gibi, bu Ramazanda da merhum üstad Hasan Basri Çantay'ın "Kur'an-ı Hakim ve Meal-i Kerim'ini- her gün bir cüzünü- okumak ve notlar almak istedim. Gerçekten bu Ramazan'ın ayrı bir zevkle geçmesine vesile oldu bu üç ciltlik eser. Hasan Basri Efendi'yi bir kere daha hayır ve minnetle yâd ederim..

Ajandama aldığım notlara zaman zaman Muhammed Ali Sabuni'nin Safvetü't Tefasir'inden ve Ali Rıza Karabulut'un çok zevkle okuduğum, "Hz. Muhammed Aleyhisselam'ın Mucizeleri" kitabından da eklemeler yaptım. Böylece bu "Tuhfe-i Ramazan" vücut bulmuş oldu..

Ramazan sonrası sitemizde de neşretmeye başlayalım istedim. İstifadeli olur inşallah. Salih Okur/cevaplar.org

1-Peygamber Efendimiz (aleyhissalatu vesselam) Kur'an'da dört yerde Muhammed ismiyle;

Âl-i İmran: 144

Ahzab: 40

Fetih: 29

Muhammed:2

Saf Suresinde(ayet: 6) ise Ahmed ismiyle anılmıştır. Abdullah Sevinç, Pratik Dini Bilgiler, s. 13-14, Gonca Yayınevi, İst. 1997, 2. Baskı

2-Cahiliye döneminde, Efendimizin (aleyhissalatu vesselam) babası Abdullah'ın alnında nur-u Muhammedi'yi görüp, ona evlilik teklif eden kadın, Varaka bin Nefvel'in kız kardeşi idi. Ali Rıza Karabulut, Hz. Muhammed Aleyhisselam'ın Mucizeleri, s. 16, Şahsi Basım

3-Rahip Bahira'nın ismi Cercis bin Abdilkays'tır. İbn-i Hacer-i Askalani İsabesinde onu sahabeden saymış. Ali Rıza Karabulut, a.g.e, s. 27

4-İbn-i Asakir ve Hakim Nişaburi, İbn-i Ömer'den(r.a) naklen Peygamberlik mührü üzerinde "Muhammedun Rasululullah" yazılı idi demişlerse de, İbn-i Hacer-i Askalani "nübüvvet üzerinde yazı bulunduğu sabit değildir" demiş,  İbn-i Hacer-i Heytemi de ravilerin "Sallallahu aleyhi ve sellem'in iki omuzu arasında nübüvvet mührü ile, yazışmalarda kullandığı madeni mührü birbirine karıştırdıklarını söylemiştir. Ali Rıza Karabulut, a.g.e, s. 36

5- Buhari- Müslim'in rivayetine istinaden Hz. Aişe(r.a) Resul-i Ekrem'in (aleyhissalatu vesselam) Hz. Cebrail'i asli hüviyeti ile iki defadan fazla görmediğini söylemiş. Ali Rıza Karabulut, a.g.e, s. 42

6-Bir rivayete göre Peygamber Efendimizin (aleyhissalatu vesselam) anne tarafından dedesi Vehb bin Abdimenaf'ın lakabı Ebu Kebşe olduğundan Kureyşliler, Efendimize(sallallahu aleyhi ve sellem) İbn-i Ebu Kebşe demişlerdir. Ali Rıza Karabulut, a.g.e, s. 71

7- Fatiha suresi İmam Mücahid'e göre Medine'de, müfessirlerin çoğunluğuna göre Mekke'de nazil olmuş, bir rivayete göre ise ilk inen sure. Hasan Basri Çantay, Kur'an-ı Hakim ve Meal-i Kerim, Cilt-1, s. 11

8-İmam-ı Azam hazretlerine göre Bakara: 238'de geçen "orta namaz" dan maksad, ikindi namazıdır. Ekseriyet de bu içtihattadır. Çünkü Resul-i Zişan (aleyhissalatu vesselam) Hendek günü; "düşmanlar bizi orta namazdan alıkoydular, ikindiden mahrum bıraktılar" buyurmuştur.(Kütüb-i Sitte, Hz. Ali'den) Hasan Basri Çantay, a.g.e. Cilt; 1, s. 64

9-Kur'an'da geçen her 'kunut'un manası taattır. Hasan Basri Çantay, a.g.e. Cilt-1, s. 64

10- Hakkın Celal ismiyle tecellisi kabz, Cemal ile tecellisi Bast'tır.(Şah Veliyullah Dihlevi'nin Hüccetullahil Baliğa'sından) Hasan Basri Çantay, a.g.e. Cilt; 1, s. 67

11-Yahudilerin kendilerine bir komutan tayin edilmesini istedikleri(Bakara: 246) Peygamber, ekseriyete göre Eşmuil(aleyhisselam)dır Hasan Basri Çantay, a.g.e. Cilt; 1, s. 67

12-Talut çobandı. Hasan Basri Çantay, a.g.e. Cilt.1, s. 68

13-Bera bin Azib'ten rivayete göre Talut'un ordusundan imtihan edildikleri nehirden Bakara: 249) su içmeyenlerin sayısı Bedir ashabı miktarı(313) idi. Hasan Basri Çantay, a.g.e. Cilt.1, s. 70

14-İmam Ahmed bin Hanbel'in İbn-i Ömer'den(r.a) rivayet ettiği bir hadis; "Şüphesiz Allah salih bir müslüman sayesinde onun komşularından yüz ailenin belasını def eder, önler." Hasan Basri Çantay, a.g.e. Cilt-1, s. 70

15-Hulle; dostluk ve sevgi demektir. Dosta karşı beslenen sevgi adeta kişinin azalarına girdiği için bu isim verilmiştir. Dost manasına gelen "Halil" de bu kabildendir. Muhammed Ali Sabuni, Safvetü't Tefasir. 1/296

16-Hadiste varid olmuştur; "Allah'ın İsm-i Azam'ı üç yerdedir; Bakara, Âl-i İmran, Taha Surelerinde"

Bakara'da:

اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ (Bakara: 255)

Âl-i İmran'da;

(Al-i İmran:2)  اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ 

Taha'da;

(Taha:111)  وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ 

Muhammed Ali Sabuni, Safvetü't Tefasir. 1/303

17-Cenab-ı Hak Bakara 257'de nur kelimesini müfred(tekil) zulümat kelimesini çoğul getirmiş. Çünkü hak bir tanedir, zulümat ve küfür yolları çoktur. Safvetü't Tefasir. 1/303

18-Kur'an'da geçen;

أَلَمْ تَرَ(görmedin mi) ifadeleri ile kalbi görme kastedilmiştir ve dinleyicileri hayrete düşürmek içindir. Muhammed Ali Sabuni, Safvetü't Tefasir. 1/319

19-Bakara suresinde ehl-i kitaptan olan Yahudiler işlenirken, Âl-i İmran'da ise Ehl-i kitap'tan olan Hıristiyanların durumu işlenmektedir. Muhammed Ali Sabuni, Safvetü't Tefasir. 1/339

20-Âl-i İmran; 34'deki "İmran" hakkında ihtilaf edilmiş,

a-Hz. Musa ve Harun'un babası İmran

b-İmran bin Eşim bin Emun

c-Hz. Meryem'in babasıdır ki, tercih edilen görüş budur. Hasan Basri Çantay, a.g.e. Cilt-1, s. 88

21-Hz. Meryem'in babası İmran, Masân'ın oğludur ve Masânoğulları İsrailoğullarının reisleri idiler. Hasan Basri Çantay, a.g.e. Cilt-1, s. 88

22-Meryem İbranice'de abid demekti ve erkek ismiydi. Annesi Hanne ona bu ismi koymakla, adağını (doğacak çocuğunu Mescid-i Aksa hizmetine adamak) her ne olursa olsun yerine getirmek istedi. Hasan Basri Çantay, a.g.e. Cilt-1, s. 88

-Devam edecek-

 

 

 

 

 

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

MEHDİYİ BEKLEMEK DİNDE BİR BİD’AT DEĞİLDİR

MEHDİYİ BEKLEMEK DİNDE BİR BİD’AT DEĞİLDİR

Şeyh Muhammed Hamid merhum Nevair adlı mecmuada Mehdi fikrinin Şia’dan bize geçtiğini iddia e

KAİNAT DENEN MESCİD

KAİNAT DENEN MESCİD

Ey insan! Sen bu hayata bir camide, (bir ibadethanede) gözlerini açmışsın ve Müslüman olarak

HAYVAN KESİMİNDEKİ SIKÇA YAPILAN YANLIŞLAR

HAYVAN KESİMİNDEKİ SIKÇA YAPILAN YANLIŞLAR

Hayvanın Canı Çıkmadan Kesmeye Devam Etmek Günümüzde hayvanları kesenler hayvanlara eziyet

ÂLİMİN HAYATI, ÂLEMİN HAYATIDIR

ÂLİMİN HAYATI, ÂLEMİN HAYATIDIR

Âlimlerden biri vefat ettiği zaman, hemen: “Mevtü’l âlim mevtü’l âlem=Âlimin ölümü

CENNET VE CEHENNEMİN VARLIĞI KULLUK ŞUURUYLA ÇELİŞMEZ

CENNET VE CEHENNEMİN VARLIĞI KULLUK ŞUURUYLA ÇELİŞMEZ

Kulluk şuuru, Allah’a iman etmek, Onu isim ve sıfatlarıyla yakından tanımaya bağlıdır. Bu

KÂİNATLA BİRLİKTE NAMAZ NASIL KILINIR?

KÂİNATLA BİRLİKTE NAMAZ NASIL KILINIR?

Allah, kâinatı, insanda özetlemiş, Katından gönderdiği dört büyük kitabı ve yüz sayfay

ŞİRK SAYILAN AKIMLAR (1)

ŞİRK SAYILAN AKIMLAR (1)

1-Politeizm: Yunanca poly (çok) ve theoi (tanrı) sözcüklerinden türeyen politeizm, sözlük an

GİZLİ ŞİRK VE SEBEPLERİ

GİZLİ ŞİRK VE SEBEPLERİ

Gizli şirk nedir? Yapılan faydalı amelleri Allah rızası için değil de gösteriş ve desinler

TORUNUM GÜLCE BENİ ŞAŞIRTTI VE SEVİNDİRDİ

TORUNUM GÜLCE BENİ ŞAŞIRTTI VE SEVİNDİRDİ

Birkaç gündür Nurefşan kızım misafirimiz. Dünyayı saran ve sarsan Korona Virüsünden dolay

ŞİRK VE ÇEŞİTLERİ

ŞİRK VE ÇEŞİTLERİ

Şirk Nedir? Sözlükte şirk, ortak koşmak; müşrik, şirk koşan kişi; şerik ise ortak anlam

TUHFE-İ RAMAZAN (RAMAZAN HEDİYESİ)-5

TUHFE-İ RAMAZAN (RAMAZAN HEDİYESİ)-5

85-İlim ile Marifet ve İrfan arasındaki farklar; a-İlim külli ve mürekkebde kullanılır, di

De ki: "Herkes kendi yapısına uygun işler görür. Rabbiniz, en doğru yolda olanı daha iyi bilir."

İsra, 84

GÜNÜN HADİSİ

"Kim, müslüman kardeşinin namusunu ve şahsiyetini korursa, Allah onun yüzünü kıyamet gününde cehennem ateşinden uzak tutar."

Tirmizî.

TARİHTE BU HAFTA

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI