Cevaplar.Org implant

Hadis-i Şeriflerde İNANANLARIN VASIFLARI-33 "Gerçek mümin, yüzüne karşı medhedildiğinde, kalbindeki imanı artar."( Hakim, Müstedrek, 3/597; Heysemî, Mecmau'z-zevâid, 8/119.)


Selçuk Camcı

selcukcamci@hotmail.com

2002-04-07 17:01:53

Süfyanı Sevrî'nin "kendini bilene, insanların onu övmesi zarar vermez" sözü meseleye biraz açıklık getiriyor. Süfyanı Sevrî, Yusuf bin Esbât'a, "Sana bir ikramda bulunduğum zaman, senden fazla sevinir ve bunu Allah'tan bir nimet bilirsem, sen de bana teşekkür et, böyle olmazsa sen de bana teşekkür etme." demiştir. Başka bir hadis: "Sizden biriniz, dostunun bir iyiliğini bilirse bunu ona söylesin. Zira bu hal onu teşvik eder ve iyiliğe olan hevesini artırır." Kendini bilen ve nefsinin kibir ve böbürlenmelerinden emin olan gerçek mümin, medhedildiği zaman bu medih, onun imanını güçlendirir ve hayırlı ameller yapmaya teşvik eder. Ancak nefsinin oyunlarını bilemeyen ve kendini bilmezler için bu medih, imanını tehlikeye atacak afetlere götürebilir. Zaten başka bir hadiste de "Medihten sakının. O boğazlamaktır"(1) buyurulmaktadır. Zira nefsinin oyunlarını bilemeyen ve kendini tanımayan insanları övmek, pohpohlamak, nefsin isteklerine kaymalarına ve heva ve heveslerine uyup iman dairesinden çıkmalarına sebep olacağından bu hareketimiz bir nevi onları boğazlamak; yani öldürmektir. "Fâsık (utanmadan, açıktan günah işleyen) kimse medhedildiği zaman ise bu Rabbin gazabına sebeptir ve arş bundan dolayı ihtizaza gelir."(2) Çünkü bir haksızlık irtikap edilmiştir. Kötülük düşünen, kötülük yapan, günahla bütünleşmiş, günah işlemenin yanında günahın dellallığını yapan fâsık birisinin övülmesi de arşı ihtizaza getirecek, gayretullaha dokunan bir durumdur. Bizden önceki pek çok toplumun helakına sebep olan açıktan günahların işlenmesi de, Allah'ın hoşnut olmadığı ve razı olmadığı bir haldir. Dipnotlar: 1-Münâvî, Feyzu'l-kadîr, 3/167. 2-Münâvî, Feyzu'l-kadîr, 1/565

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

KUR’AN’IN ANLAŞILMASINDA SÜNNETİN YERİ-2

KUR’AN’IN ANLAŞILMASINDA SÜNNETİN YERİ-2

2. Açık Olmayan Ayetlerin Varlığı Kur'an-ı Kerim, bizzat kendisi, âyetlerini "muhkem" ve "m

Andolsun ki biz, öğüt alsınlar diye, bu Kur'an'da insanlara her türlü misali verdik.

Zümer,27

GÜNÜN HADİSİ

Yeryüzünde bir kötülük işlendiği vakit, ona şahid olan bunu takbih ederse (kötü olduğunu te'yid ederse), o kötülüğü görmemiş gibi zararından kurtulur. O kötülüğe şahid olmadığı halde, işittiği zaman memnun kalan kimse, sanki şahid olmuş gibi manen zarar

Ebu Davud, Melahim 17, (4345)

TARİHTE BU HAFTA

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI