Cevaplar.Org

AHLAK OLMADAN NAMAZ, NAMAZ OLMADAN AHLAK KURTARICI OLABİLİR Mİ?

Namaza en çok kafa yoran yazarlardan biri de benim sanıyorum. Önce “NİÇİN NAMAZ” kitabını yazdım. Bunun ardından “ALLAH VE NAMAZ NASIL ANLATILIR”,“NAMAZA NASIL BAŞLANIR” kitaplarımız geldi. Ve sayısını bilmediğim makale. Hem de orijinal tespitlerle. Okuyup ta namaza başlayan ve her türlü kötü alışkanlıktan kurtulan bir okuyucumun dediği gibi siz de bunlara “okuyucusunu namaza başlatan kitaplar” diyebilirsiniz. Bunlar, 30’u aşkın kitabımızdan sadece namazla ilgili olanlar.


Vehbi Karakaş

vehbikarakas@hotmail.com

2019-05-16 00:48:32

Namaza en çok kafa yoran yazarlardan biri de benim sanıyorum. Önce "NİÇİN NAMAZ" kitabını yazdım. Bunun ardından "ALLAH VE NAMAZ NASIL ANLATILIR","NAMAZA NASIL BAŞLANIR" kitaplarımız geldi. Ve sayısını bilmediğim makale. Hem de orijinal tespitlerle. Okuyup ta namaza başlayan ve her türlü kötü alışkanlıktan kurtulan bir okuyucumun dediği gibi siz de bunlara "okuyucusunu namaza başlatan kitaplar" diyebilirsiniz. Bunlar, 30'u aşkın kitabımızdan sadece namazla ilgili olanlar.

Biz çok kere namaza ve imanî meselelere kafa yorarken, zaman zaman şöyle diyenlere de rastladık: "Namaz namaz namaz, hep namaz diyorsunuz. Namaz kılanların birçoğunda her türlü ahlaksızlık var. Zulüm var, şiddet var, türlü türlü günahlar var. Bunlara yönelik bir şey söylemiyorsunuz."

Böyle diyenlere bütün bütün yanlışsınız, demiyorum, ama bütün bütün doğru söylüyorsunuz da diyemiyorum. Böyle diyenlerin birçoğu belli ki bu ve diğer kitaplarımızı okumamışlar. Okusaydılar böyle söyleyemeyeceklerdi. Çünkü namazın anlatıldığı yerde ahlakın da, hukukun da, açların ve mazlumların halini gözeten şefkatin de, adaletin de anlatıldığını göreceklerdi.

Evet çok kere namaz diyoruz. Çünkü Allah da her şeyden önce namaz diyor ve kullarından namaz istiyor. Namazdan sonra da zekât diyor. Hem de tekrar tekrar. Namaz Allah'ın hakkı, zekât da fukaranın hakkıdır. Eğer Allah'ın istediği namaz, Allah'ın istediği ve Peygamberimizin uyguladığı şekilde kılınsaydı mahkemelere, emniyet güçlerine ve hapishanelere, hatta belki bu kadar çok hastahanelere ihtiyaç kalmayacaktı. Çünkü namaz stresin, sıkıntının, depresyonun da ilacıdır. Namaz, ümitsizliği şevke, zayıflığı kuvvete, fakirliği zenginliğe, şiddeti rahmete, hüznü sevince dönüştüren bir ibadettir. Namaz, suçlara, günahlara ve haramlara vurulmuş kelepçe ve prangadır. Zekât ise sosyal yaraların, kinin, hasedin, fitne ve fesadın, kavga ve ihtilallerin merhemidir. Zekât, varlıklılardan imkânı olmayanlara yardım, imkânsızlardan da veren ellere hürmet ve teşekkür akışı sağlayan bir köprüdür. Bununla ilgili yayınlanmış kitaplarımdan birinin adı da "NİÇİN ZEKÂT" tır.

Evet, biz, çok kere namaz diyoruz. Çünkü kâinatta en yüksek hakikat Allah'a imandır, imandan sonra da Allah'ın hakkı olan namazdır. Sonra fukaranın hakkı olan zekât ve sadaka gelmektedir. Allah'a imanı olmayan ve Allah'ın hakkını vermeyen, Allah'ın sayısız ve sınırsız iyiliklerine teşekkürü aklına getirmeyen bir insan, kulların hakkını verir mi?

Evet, İslam'ın bu iki esası hakkıyla yerine getirilse idi, siyasî ve sosyal problemlerimizin %99'u çözülmüş olacaktı. Bir başka zaman ve zeminde Allah'ın inayetiyle bunun ispatını yapmaya hazırım.

Evet, hep namaz diyoruz. Çünkü namaz, beraberinde zekâtı ve ahlakı, sevgiyi ve saygıyı, şefkati ve adaleti taşımaktadır. Bunun içindir ki Allah,

 

ٱتْلُ مَآ أُوحِىَ إِلَيْكَ مِنَ ٱلْكِتَٰبِ وَأَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ ۖ إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ تَنْهَىٰ عَنِ ٱلْفَحْشَآءِ وَٱلْمُنكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ ٱللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ

(Ey Muhammed!) Kitaptan sana vahyolunanı oku, namazı da dosdoğru kıl. Çünkü namaz, insanı hayâsızlıktan ve kötülükten alıkor. (Ahlaksızlığın, arsızlığın, haksızlığın her çeşidinden, maddî ve manevî her türlü çirkinlikten insanları korur ve kurtarır.) Allah'ı anmak (demek olan namaz), elbette en büyük ibadettir. Allah, yaptıklarınızı bilir.) buyurmuştur.

Bu ayetten de anlaşılıyor ki: Namazda ahlak vardır, ahlakta da namaz olmalıdır. Çünkü bu ikisi, yani namazla-ahlak birbirlerinin lazımı olmakta ruh ve beden gibidirler. Beden olmazsa ruh bu dünyadaki nimetlerden istifade edemez. Göz bir penceredir, ruh bu alemi onunla seyrediyor. Ruh dil ile tatların, kulakla, seslerin farkına varıyor…Ruh olmazsa beden ve bedendeki cihazlar işe yaramaz. İşte namazla ahlakın birbirleriyle ilişkisi budur. Bir insanın namazı var ahlakı, adaleti, şefkati, edebi, sevgisi, saygısı ve huşûu yoksa o namaz kişiye yorgunluktan başka bir şey kazandırmaz. Bir de bunun tersini düşünelim: Bir insanın ahlakı, edebi, hayır-hasenatı var da namazı yoksa, bu ahlak ve bu hayır-hasenat da o insanı kabrin öbür tarafında cehennemden kurtarmaya yetmez. Özetleyecek olursak namaz kılana güzel ahlak, güzel ahlaklıya da namaz yaraşır ve yakışır. Biri birisiz olmaz. Her ikisi de bu makaleyi yazana, okuyana ve tüm insanlığa lazım ve elzemdir. Allah hepimizi namazla ve güzel ahlakla yaşamaya, namazla Allah'ın hakkını, zekâtla da fukaranın hakkını vermeye muvaffak eylesin.

Dipnotlar

1-Ankebût, 29/45

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

ABDULLAH BİN SEBE DİYE BİRİ YOK MUDUR?

ABDULLAH BİN SEBE DİYE BİRİ YOK MUDUR?

Bazıları, Taberî'nin İbn Sebe ile ilgili aktardığı rivayetin senedinde Seyf b. Ömer et-Temim

KUR’ÂN VE HADİS-İ ŞERİFLERDE MUTLU EVLİLİK PRENSİPLERİ-3

KUR’ÂN VE HADİS-İ ŞERİFLERDE MUTLU EVLİLİK PRENSİPLERİ-3

Allah’ın emirlerini yerine getirip; yasakladıklarından da kaçınma gibi anlamlara da gelen “

KUR’ÂN VE HADİS-İ ŞERİFLERDE MUTLU EVLİLİK PRENSİPLERİ-2

KUR’ÂN VE HADİS-İ ŞERİFLERDE MUTLU EVLİLİK PRENSİPLERİ-2

Eşlerin Birbirinden Üstün Oldukları Noktalar: Kur’ân, اِنَّ اَكْرَمَكُمْ ع

SORU SORMA AHLAKI

SORU SORMA AHLAKI

İlim talebesinin önem arz eden vazifelerinden biri bilmediği ve kapalı kalan hususları sormayı

İLİM ALINACAK ÂLİMİN ÖZELLİĞİ VE SEÇİMİ

İLİM ALINACAK ÂLİMİN ÖZELLİĞİ VE SEÇİMİ

Eğitimin esasını oluşturan ve öğrencinin eğitimde başarısı için temel dinamiklerden biri

KUR’ÂN VE HADİS-İ ŞERİFLERDE MUTLU EVLİLİK PRENSİPLERİ-1

KUR’ÂN VE HADİS-İ ŞERİFLERDE MUTLU EVLİLİK PRENSİPLERİ-1

Aile Nedir? Kur’ân-ı Kerim’de, insanın beden, ruh ve aile sağlığı konusunda ihtiyaç duy

HÜR MÜSLÜMAN HANIMIN VASIFLARI:

HÜR MÜSLÜMAN HANIMIN VASIFLARI:

-ALLAH’A KARŞI ADABI: 1-İmanlı, iffetli ve taatli olur. 2- Beş vakit namazını dürüst

İLMİ, SALİH VE EHLİYETLİ HOCALARDAN ALMANIN ZORUNLULUĞU

İLMİ, SALİH VE EHLİYETLİ HOCALARDAN ALMANIN ZORUNLULUĞU

lmi hocadan almak, sahih ilmin anahtarı ve ilim talebesinin kurtuluş adresi ve zaferidir. Ehliyetl

İLİM TAHSİLİNDE ÂLİ HİMMET SAHİBİ OLMAK

İLİM TAHSİLİNDE ÂLİ HİMMET SAHİBİ OLMAK

Allah (c.c) gerek Yüce Kitabı'ndaki birçok ayet-i kerimede ve gerekse Elçisi aracılığıyla bi

İLİM TAHSİLİNDE VE ÖĞRETİMİNDE İYİ NİYET

İLİM TAHSİLİNDE VE ÖĞRETİMİNDE İYİ NİYET

Gizli ve aşikâr bütün işlerde iyi niyet, samimiyet ve ihlas her Müslüman için özellikle âl

ORYANTALİST TEZLERİ İSLAM DÜNYASINDA YAYMAYA ÇALIŞAN ÜÇ GRUP

ORYANTALİST TEZLERİ İSLAM DÜNYASINDA YAYMAYA ÇALIŞAN ÜÇ GRUP

A. Bilinçli Olarak Faaliyet Gösteren Münafıklar Birinci grup, Oryantalizmin üretip özenle be

Yer yüzünde bulunan her canlı yok olacaktır. Ancak azamet ve ikram sahibi Rabbinin zâtı baki kalacaktır.

Rahman, 26-27

GÜNÜN HADİSİ

İnsanların en fenası, birine ayrı, diğerine de ayrı görünen iki yüzlü insanlardır.

Seçme Hadisler, syf. 101

TARİHTE BU HAFTA

*Köprülü Fazıl Mustafa Paşa'nın Şehit düşmesi (19 Ağustos 1691) *Mescid-i Aksa'nın Yahudilerce Yakılması(21 Ağustos 1969) *Sakarya Savaşı (22 Ağustos 1921) *Hz. Ebu Bekir (634) ve Ebussuud Efendi'nin (1574)[23 Ağustos]

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI