Cevaplar.Org

RİSALE-İ NUR’DA TEFSİR EDİLEN AYETLER

Soru: Risale-i Nur’da 600 civarı ayetin sarihi, diğer birçok ayetin de mana cihetiyle açıklandığı manevi bir tefsir olduğunu biliyoruz. Kur'an’ın diğer birçok ayetinin sarih olarak geçmemesinin sebebi nedir? Veya geçmemesi bir noksanlık mıdır?


Niyazi Beki(Prof. Dr.)

niyazibeki@gmail.com

2018-09-21 20:59:43

Soru: Risale-i Nur'da 600 civarı ayetin sarihi, diğer birçok ayetin de mana cihetiyle açıklandığı manevi bir tefsir olduğunu biliyoruz. Kur'an'ın diğer birçok ayetinin sarih olarak geçmemesinin sebebi nedir? Veya geçmemesi bir noksanlık mıdır?

Cevabımız:

-Risale-i Nur'da binden fazla ayet sarih olarak zikredilmiştir.

-Risale-i Nur tefsirinin üslup özelliği şu noktalardan kaynaklanmaktadır.

a)Risale-i Nur Arapça bilmeyen bir memlekette/Türkiye'de Allah'ın bir lütfuolarak ortaya çıkmıştır. Yüzde doksanın üzerinde Arapça bilmeyen Risale-i Nur talebeleri bu gün dahi ders yaparken var olan ayetlerin mealini vermemektedir. Demek ki ayetlerin asıl metinlerini yazmakta çok fazla bir fayda olmadığı için yazılmamıştır.

b)Risale-i Nur tefsiri Arapça bilmeyen bir çevrede yazıldığı gibi, iman esaslarının inkâra başladığı bir zaman diliminde yazılmıştır. Osmanlı devrinde İşaratu'l-İ'caz tefsiri -bir allame olan ve ilim çevresine hitap eden bir üstad tarafından-klasik tefsirler gibi ayetlerin metni verilerek yazılmışken, Türkiye cumhuriyeti döneminde -insanları en kısa yoldan bildikleri dilden-bir mürşit, bir müceddid olan Bediüzzaman tarafından yazılmıştır.

Demek ki tecdid görevini omuzlayan Üstad, Kur'an ayetlerinin Arapça belagatı bakımından ince nüktelerini ders vermek yerine, onların çalınmakta olan imanlarını kurtarmak adına aceleden bir itfaiye görevini üstlenmiştir.

c)Üstadın zikrettiği bir ayet bir misal olarak yazılmıştır. Geriye kalan aynı konuyla ilgili ayetlerin sayısı çok fazla olduğu için hepsini yazmak yukarıda adı geçen sebep ve benzeri nedenlerden dolayı ugun görülmemiştir. Bizzat Risale-i Nur'da geçtiği üzere bazen aynı konuda yüzer ayet sözkonusudur. Mesela: bir yerde şu ifadelere yer verilmiştir:

- (Yasin, Kur'an-ı hakime yemin olsun ki Sen peygamberlerdensin)âyetinin mealindeki yüzer âyâtın en mühim hakikatları olan risalet-i Ahmediyeyi (A.S.M.) "Ondört Reşha" namıyla ondört kat'î ve parlak ve muhkem bürhanlarla tefsir ve isbat ediyor"(Sözler/Fihrist, 783)

-(Eğer yerde ve göklerde Allah'tan başka ilahlar olsaydı şimdi her ikisi de çktan bozulmuş olurdu)âyetinin mealindeki yüzer âyâtın vahdaniyete dair en mühim hakikatını öyle bir surette isbat eder ki; şirk ve küfür yolunu muhal ve mümteni' gösterir"(Sözler, 790; Mektubat, 495).

-Risale-i Nur bir açıdan bir konulu tefsirdir. Tefsirin yazılışının asıl maksadı ayetlerin metinlerini tahlil değil, mesajlarını aktarmaktır. Bu mesajların muhatapların ulaştırılmasının en kestirme yolu, özellikle Risalelerin ilk muhatabı olanlar açısından Türkçe lisanıyla vermektir. Küfür ateşinin alevlerinin göklere yükseldiği ve müminlerin iman bacalarını her taraftan sardığı bir devirde bu ateşin en kestirme yoldan söndürülmesi gerekir. Bu da Arapça metin tahlilleri yerine ayetlerin mesajlarını doğrudan aktarmak, en çarpıcı ifadelerle muhataplara ilan etmekle olur. Üstad da bunu yapmıştır.

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

İSMAİL ÇETİN HOCAEFENDİ ÜSTADI ANLATIYOR-1

İSMAİL ÇETİN HOCAEFENDİ ÜSTADI ANLATIYOR-1

Takdim Kıymetli ziyaretçilerimiz Üstad Bediüzzaman’ın vefatının sene-i devriyesinde son de

ABDÜLFETTAH EBU GUDDE’NİN KALEMİNDEN ÜSTAD BEDİÜZZAMAN-1

ABDÜLFETTAH EBU GUDDE’NİN KALEMİNDEN ÜSTAD BEDİÜZZAMAN-1

Takdim Kıymetli ziyaretçilerimiz, Üstad Bediüzzaman’ın ahirete intikalinin sene-i devriyesin

İŞÂRÂTÜ’L İ’CÂZ TEFSİRİ HAKKINDA

İŞÂRÂTÜ’L İ’CÂZ TEFSİRİ HAKKINDA

İşârâtü’l İ’caz hakkında çok şeyler söylendi, pek çok şeyler yazıldı. Binâenaleyh

RİSALE-İ NUR’DA TASAVVUF-4

RİSALE-İ NUR’DA TASAVVUF-4

Vakit/Zaman: İnsanın içinde bulunduğu andır. Bundan maksat, kişinin içinde bulunduğu zaman

RİSALE-İ NUR’DA TASAVVUF-3

RİSALE-İ NUR’DA TASAVVUF-3

RİSALE-İ NUR DA BAZI TASAVVUFİ İFADELER Bütün Güzelliklerin Kaynağı İmandır “Her hak

RİSALE-İ NUR’DA TASAVVUF-2

RİSALE-İ NUR’DA TASAVVUF-2

Risale-i Nur’da bir disiplin olarak tasavvufun değerlendirilmesi a.Dinin Temel Esasları Açıs

KIZIL İCAZ VEYA BEDİÜZZAMAN’I ANLAMAK

KIZIL İCAZ VEYA BEDİÜZZAMAN’I ANLAMAK

“Kişi bilmediğinin düşmanıdır” Bir şey ve bir kimse hakkında bilgi sahibi olmadan fiki

RİSALE-İ NUR’DA TASAVVUF-1

RİSALE-İ NUR’DA TASAVVUF-1

Tasavvuf: Sözlük anlamı itibariyle arınmak, temizlenmek, duru hale gelmek anlamındadır. Terim

BEDİÜZZAMAN’IN DEĞERLENDİRMELERİ IŞIĞINDA SOSYAL BARIŞIN SAĞLANMA ÇARELERİ

BEDİÜZZAMAN’IN DEĞERLENDİRMELERİ IŞIĞINDA SOSYAL BARIŞIN SAĞLANMA ÇARELERİ

Bu asırda streslerin ve psikolojik davranış bozukluklarının önemli bir sebebi, iyi yüzlü kar

KIZIL İCAZ TERCÜMESİ ÜZERİNE

KIZIL İCAZ TERCÜMESİ ÜZERİNE

Kızıl Îcâz, Mantık ilminde önemli bir yere sahip olan el-Ahdari’ye ait “es-Süllem” adl

SEYDA MOLLA MUSA CELALİ’NİN KALEMİNDEN ÜSTAD BEDİÜZZAMAN VE ESERLERİ

SEYDA MOLLA MUSA CELALİ’NİN KALEMİNDEN ÜSTAD BEDİÜZZAMAN VE ESERLERİ

Takdim Doğu Anadolu’nun değerli âlimlerinden Seyda Molla Musa Celali(Geçit) hocamızın sitem

Allah'a güven. Vekîl olarak Allah yeter.

Ahzab, 33

GÜNÜN HADİSİ

Her insan hata yapar. Hata edenlerin en hayırlıları tevbe edenlerdir."

Tirmizi

TARİHTE BU HAFTA

*Mimar Sinan Vefat Etti(8 Nisan 1588) *Devletin dini İslam'dır Hükmü Kaldırıldı.(10 Nisan 1928) *Mareşal Fevzi Çakmak Vefat Etti. (10 Nisan 1928) *İlk Uzay Mekiği Fırlatıldı. (12 Nisan 1981) *Titanik Faciası(14 Nisan 1912)

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI