Cevaplar.Org

“RIZKIM MIZRAĞIM GÖLGESİ ALTINDADIR”

Soru: Rızkım mızrağımın gölgesi altına konulmuştur. Hadisin şerhi ve sıhhati nasıldır? İbni Ebu Şeybe Said b. Cebele vasıtasıyla Rasulullah'tan (asm) tamamını şöyle rivayet ediyor: "Kıyâmet öncesinde hiçbir ortağı olmayan, tek olan Allah'a ibâdet edilinceye kadar kılıçla gönderildim. Rızkım mızrağımın gölgesi altına konulmuştur. Zillet ve alçaklık benim emrime karşı gelenlere yüklenmiştir. Kim bir topluluğa benzerse o da onlardandır." (Ahmed İbn Hanbel, II, 50, 92; Buhari, Cihad, 87)


Niyazi Beki(Prof. Dr.)

niyazibeki@gmail.com

2018-08-08 14:01:57

Soru: Rızkım mızrağımın gölgesi altına konulmuştur. Hadisin şerhi ve sıhhati nasıldır? İbni Ebu Şeybe Said b. Cebele vasıtasıyla Rasulullah'tan (asm) tamamını şöyle rivayet ediyor:

"Kıyâmet öncesinde hiçbir ortağı olmayan, tek olan Allah'a ibâdet edilinceye kadar kılıçla gönderildim. Rızkım mızrağımın gölgesi altına konulmuştur. Zillet ve alçaklık benim emrime karşı gelenlere yüklenmiştir. Kim bir topluluğa benzerse o da onlardandır." (Ahmed İbn Hanbel, II, 50, 92; Buhari, Cihad, 87)

Cevabımız:

-Söz konusu hadis rivayeti- sorudaki şekliyle- İbn Eb Şeybe'de yer almaktadır. Bu rvayet "mürsel" fakat "hasen" bir senetle zikredilmiştir(bk. İbn Hacer, Fethu'l-Bari, 6/98).

-İbn Hanbel'de -soruda işaret edildiği gibi-iki rivayet vardır. Birinde(2/50) daha kısa, diğerinde(2/92) İbn Ebi Ebi Şeybe'de olduğu gibi daha uzunca aktarılmıştır.

İbn Hanbel'in rivayetinde yer alan "Abdyrrahman b. Sevban"'nın sişka olup olmadığı hususunda aliler arasında farklı kanaatler vardır(bk. İbn Hacer, a.g.y).

Ancak İbn Eni Şeybe'nin "mürsel-hasen" senetli rivayeti İbn Henbel'in rivayeti için bir şahittir)a.g.y).

-Buhari'nin İbn Ömer'den yaptığı rivayette ise, yalnız: " Rızkım mızrağımın gölgesi altına konulmuştur. Zillet ve alçaklık benim emrime karşı gelenlere yüklenmişti" manasındaki hadis bölümü vardır(bk. Buhari, Cihad, 88)..

-Buhari'nin sahih olan rivayetinde yer alan " Rızkım mızrağımın gölgesi altına konulmuştur. Zillet ve alçaklık benim emrime karşı gelenlere yüklenmiştir" manasındaki ifadesini şöyle anlamak mümkündür: Hz. Peygamber(s.a.m) bu ifadeyle, (bazı hadislerde geldiği gibi)daha önceki peygamberlere helal olmayan ganimetin kendisi için helal kılındığına işaret etmiştir. Hayatta kaldığı sürece düşmanlarının kendisiyle savaşmaya devam edeceklerine ve kendisinin Allah'ın izniyle onlara galip gelip ganimetler elde edeceğini vurgulamıştır. Ümmetinin de tarih boyunca savaşlardan önemli miktarda ganimetler elde ede ederek rızıklarını bununla temin edeceklerini gaybi olarak haber vermiştir.

-İslam alimleri bu gibi rivayetlere dayanarak en güzel ve helal rızkın cihad yoluyla elde edilen ganimetler olduğunu belirtmişlerdir.

-Hadiste ayrıca, Hz. Peygamberin "müdafaaya mecbur olarak" sürdürdüğü savaşlarda kılıç ve mızrakların gölgesinin ta kıyamete kadar devam edeceğine ve İslam ümmetinin kahir ekseriyetle muhalif olan düşmanlarına karşı hep galip geleceğine işaret edilmiştir. Bu ahir zaman fitnesi hariç, tarih bu haberi tamamen doğrulamıştır(krş. İbn Hacer, a.g.y).

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

İLAHİ HUZURDA..

İLAHİ HUZURDA..

Soru: “Ve onların hepsi de kıyamet günü O’nun huzuruna tek başına gelecektir.”(Meryem, 1

Allah'ın ayetlerine küfredenler, peygamberleri haksız yere öldürenler ve insanlardan adaleti emredenleri öldürenler; işte onlara acıklı bir azabı müjdele.

AL-İ İMRAN, 21.AYET

GÜNÜN HADİSİ

İçinde Allah'ın anıldığı ev ile içinde Allah'ın anılmadığı ev diri ile ölüye benzer.

Müslim

TARİHTE BU HAFTA

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI