Cevaplar.Org

“NANKÖR İNSAN”

Soru: Hac Suresi 66. ayetde “Sizi dirilten,sonra öldüren,sonra yine diriltecek olan O’dur. İnsan kesinlikle çok nankördür” buyruluyor. Ayetteki “nankör insan” ne manayı ifade etmektedir?


Niyazi Beki(Prof. Dr.)

niyazibeki@gmail.com

2018-06-02 21:44:07

Soru: Hac Suresi 66. ayetde "Sizi dirilten,sonra öldüren,sonra yine diriltecek olan O'dur. İnsan kesinlikle çok nankördür" buyruluyor. Ayetteki "nankör insan" ne manayı ifade etmektedir?

Cevap: Bazı alimlere göre, burada "nankör insan" ifadesi, Esved b. Abdulesed, Ebu Cehil, As b. Vail ve Ubey b. Halef gibi belli bazı kâfirler hakkındadır (bk. Razi, ilgili ayetin tefsiri).

-Başta İbn Abbas olarak,diğer bazılarına göre, buradaki "nankör insan" ifadesi, genel olarak bütün nankör kâfirler hakkındadır(bk.a.g.y).

-Bununla beraber, bir insan çocuklarına yaptığı iyilikleri anlattıktan sonra, onları nankörlükten uzak tutmak ve yapılan iyiliklere karşı teşekkür etmelerini öğretmek için "Çocuklar babalarına karşı nankördür" demiş olsa, bu güzel bir eğitim metodu olarak kabul edilir. Çünkü, insanlara iyi şeyleri iyi; kötü şeyleri de kötü olarak öğretmekten daha güzel bir talim metodu olamaz.

-Bu gün bütün dünyada geçerli olan eğitim sistemlerinde, "iyiliklerin teşviki yanında kötülüklerden de sakındırma" adına hem iyi hem kötü vasıflardan bahsedilir. Şairin dediği gibi, "kötülüğü öğreniyorum ki ondan uzak durayım/Çünkü kötü ile iyilik farkını bilmeyen, iyilik adına kötülük yapabilir"

"Kaş yaparken göz çıkarmak" sözü de bu manaya işaret eder.

-Daha önce ifade edildiği gibi, bu ve benzeri ayetlerde -meal olarak-yer alan "nankör insan" ve benzeri ifadeler genellikle inkârcı, ateist, kâfirler hakkındadır. "İnsan" kelimesinin başında yer alan "el" takısı, ismin belirlilik halini ifade der. Bu gibi ayetlerde bu "belirlilik" vasfı, zikredilen" kötü" özelliğin özüne uygun olan şahıslara bakar. Yani burada "el-İnsan" kavramı bütün insanlara değil, "nankör insanlar" a bakar. Nankör insanlar ise, küfür ve inkâr ile imandan uzaklaştıkları için Allah'ın nimetlerini de inkâr ederek nankörlük eden kimselerdir.

-Ayette yer alan ve "nankör" olarak ön plana çıkarılan "kefur" kelimesinin asıl manası "şiddetli kâfir, dehşetli inkârcı"dır. Dolayısıyla mesele tamamen nankör, ahlaksız, edepsiz kâfirlerle alakalıdır. İnkârcılık vasfı, insanlık vasfını ortadan kaldıracak niteliktedir. onun için ayette özellikle "insan" kavramı kullanılmış ki, bu tür nankörlerin "insanlık" adını lekelendirdiğini çağrıştırsın diye..

 

 

 

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

MUHTELİF SORULAR

MUHTELİF SORULAR

Günümüz alimlerinden Ebu Muhammed el Makdisi’nin yazarı olduğu bir kitap var bu kişi ehli s

ALLAH NASIL GÖRÜP İŞİTİYOR?

ALLAH NASIL GÖRÜP İŞİTİYOR?

Allah’ın görme ve işitmesi bizimkine küçük miktarda benziyor mu? Allah’ın görmesi ve duy

HÜKÜM AYETLERİNİ BU ZAMANDA NASIL ANLAYABİLİRİZ?

HÜKÜM AYETLERİNİ BU ZAMANDA NASIL ANLAYABİLİRİZ?

Bu zamanda ehl-i sünnet ve’l-cemaat'ın gittiği yolu değil de, ehl-i sünnet ve’l-cemaatın d

TEVRAT DEĞİŞTİ Mİ DEĞİŞMEDİ Mİ?

TEVRAT DEĞİŞTİ Mİ DEĞİŞMEDİ Mİ?

“Muhakkak ki Tevrat'ı Biz indirdik, onda hidayet ve nur vardır. (Maide, 44) Bir Hristiyan “Mu

HZ.ADEM(A.S)’IN UNUTMASI NE DEMEKTİR?

HZ.ADEM(A.S)’IN UNUTMASI NE DEMEKTİR?

Soru: Ta Ha Suresinde; “Doğ¬ru¬su Biz da¬ha ön¬ce Âdem’e de va¬hiy ve emir ver¬miş-tik

ARAPLARLA ALAKALI RİVAYETLER

ARAPLARLA ALAKALI RİVAYETLER

Soru: İnsanların iyisi Arap, Arabın iyisi Kureyş, Kureyş’in iyisi beni Haşim’dir(Deylemi).

İKİ DENİZ VE EVRENİN GENİŞLEMESİ

İKİ DENİZ VE EVRENİN GENİŞLEMESİ

Rahman suresindeki iki denizle Furkan suresi 53. ayetteki iki deniz nasıl birbiriyle bağlanabiliyo

KİŞİNİN EVLENECEĞİ KİŞİ

KİŞİNİN EVLENECEĞİ KİŞİ

Bir hadiste kişinin evleneceği kişi ne kadar dua etse de değişmeyeceği buyruluyor, halbuki ba

FIKIH BİLMEDEN İBADET ETMEKLE İLGİLİ RİVAYETLER

FIKIH BİLMEDEN İBADET ETMEKLE İLGİLİ RİVAYETLER

Soru: Bu rivayetler sahih midir? İbadetler nasıl boşa gider? “Fıkhı bilmeden ibadet etmek, ge

ALLAH’IN ZATINI DÜŞÜNMEYİN DİYE BİR HADİS VAR MI?

ALLAH’IN ZATINI DÜŞÜNMEYİN DİYE BİR HADİS VAR MI?

Soru: Allah'ın zatını düşünmeyin, Zatını düşünmek şirktir” manasında hadis var mı? V

EZAN OKUNURKEN MÜZİK ÇALMASI GÜNAH MI?

EZAN OKUNURKEN MÜZİK ÇALMASI GÜNAH MI?

Soru: Ezanı dinlemekle ilgili hadis var. Bu hadise göre, ezan okunurken müzik çalması günah m

İyiliğin karşılığı, iyilikten başka bir şey midir?

Rahman, 60

GÜNÜN HADİSİ

"Kişi, dostunun dini üzeredir. Bu nedenle, kiminle dost olacağına dikkat etsin!"

Ebû Hureyre radıyallahu anh. Ebû Dâvud.

TARİHTE BU HAFTA

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI