Cevaplar.Org casino maxi

“NANKÖR İNSAN”

Soru: Hac Suresi 66. ayetde “Sizi dirilten,sonra öldüren,sonra yine diriltecek olan O’dur. İnsan kesinlikle çok nankördür” buyruluyor. Ayetteki “nankör insan” ne manayı ifade etmektedir?


Niyazi Beki(Doç. Dr.)

niyazibeki@gmail.com

2018-06-02 21:44:07

Soru: Hac Suresi 66. ayetde "Sizi dirilten,sonra öldüren,sonra yine diriltecek olan O'dur. İnsan kesinlikle çok nankördür" buyruluyor. Ayetteki "nankör insan" ne manayı ifade etmektedir?

Cevap: Bazı alimlere göre, burada "nankör insan" ifadesi, Esved b. Abdulesed, Ebu Cehil, As b. Vail ve Ubey b. Halef gibi belli bazı kâfirler hakkındadır (bk. Razi, ilgili ayetin tefsiri).

-Başta İbn Abbas olarak,diğer bazılarına göre, buradaki "nankör insan" ifadesi, genel olarak bütün nankör kâfirler hakkındadır(bk.a.g.y).

-Bununla beraber, bir insan çocuklarına yaptığı iyilikleri anlattıktan sonra, onları nankörlükten uzak tutmak ve yapılan iyiliklere karşı teşekkür etmelerini öğretmek için "Çocuklar babalarına karşı nankördür" demiş olsa, bu güzel bir eğitim metodu olarak kabul edilir. Çünkü, insanlara iyi şeyleri iyi; kötü şeyleri de kötü olarak öğretmekten daha güzel bir talim metodu olamaz.

-Bu gün bütün dünyada geçerli olan eğitim sistemlerinde, "iyiliklerin teşviki yanında kötülüklerden de sakındırma" adına hem iyi hem kötü vasıflardan bahsedilir. Şairin dediği gibi, "kötülüğü öğreniyorum ki ondan uzak durayım/Çünkü kötü ile iyilik farkını bilmeyen, iyilik adına kötülük yapabilir"

"Kaş yaparken göz çıkarmak" sözü de bu manaya işaret eder.

-Daha önce ifade edildiği gibi, bu ve benzeri ayetlerde -meal olarak-yer alan "nankör insan" ve benzeri ifadeler genellikle inkârcı, ateist, kâfirler hakkındadır. "İnsan" kelimesinin başında yer alan "el" takısı, ismin belirlilik halini ifade der. Bu gibi ayetlerde bu "belirlilik" vasfı, zikredilen" kötü" özelliğin özüne uygun olan şahıslara bakar. Yani burada "el-İnsan" kavramı bütün insanlara değil, "nankör insanlar" a bakar. Nankör insanlar ise, küfür ve inkâr ile imandan uzaklaştıkları için Allah'ın nimetlerini de inkâr ederek nankörlük eden kimselerdir.

-Ayette yer alan ve "nankör" olarak ön plana çıkarılan "kefur" kelimesinin asıl manası "şiddetli kâfir, dehşetli inkârcı"dır. Dolayısıyla mesele tamamen nankör, ahlaksız, edepsiz kâfirlerle alakalıdır. İnkârcılık vasfı, insanlık vasfını ortadan kaldıracak niteliktedir. onun için ayette özellikle "insan" kavramı kullanılmış ki, bu tür nankörlerin "insanlık" adını lekelendirdiğini çağrıştırsın diye..

 

 

 

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

RİSALE-İ NUR DERS NOTLARIM-173

RİSALE-İ NUR DERS NOTLARIM-173

Ders: 13 Lem’a, 10. İşaret İzah: Prof. Dr. Alaaddin Başar İzah edilen kısım: İblis'in e

EBU UBEYDE BİN CERRAH(R.A) HAKKINDA BUNLARI BİLİYOR MUYDUNUZ?

EBU UBEYDE BİN CERRAH(R.A) HAKKINDA BUNLARI BİLİYOR MUYDUNUZ?

Ebu Ubeyde bin Cerrah'ın asıl isminin Amir olup, Ebu Ubeyde'nin ise onun künyesi olduğunu..(1)

ÖMER MUHTAR’IN CESARET VE TEVAZUU

ÖMER MUHTAR’IN CESARET VE TEVAZUU

Libyalı ünlü lider Ömer el Muhtar’ın hayatından bir kareyi sizlerle paylaşırken Mevla’d

İKİ GRUB İNSAN

İKİ GRUB İNSAN

Erzurum’un eski müftülerinden Sadık Efendi’ye isnad edilen bir söz var repertuarımda. Çocu

İLAHİ SENARYO

İLAHİ SENARYO

Bir filmin mükemmel ve güzel olması, senarist ve yönetmenin maharetiyle doğru orantılıdır.

M Ü N Z İ R O Ğ L U N U M A N

M Ü N Z İ R  O Ğ L U  N U M A N

Hire hükümdarı olan Numan tarihin kaydettiği sayılı sapık zalimlerdendir. İran namına ülke

KORUNMA HİZBİ (33) MUHAFAZA AYETLERİ (ÂYÂT-I HIRZ)

KORUNMA HİZBİ (33) MUHAFAZA  AYETLERİ (ÂYÂT-I HIRZ)

Belalardan ve hastalıklardan korunmak için okunabilecek (33) muhafaza ayetlerin fazileti, sırlar

İHSAN NE DEMEKTİR?

İHSAN NE DEMEKTİR?

1. Bil ki ihsan, insanı azaptan kurtaracak olan mükemmel dinin üçüncü rüknüdür. O da Peygam

NEHCÜL ENAM’IN MANZUM TERCÜMESİ-10

NEHCÜL ENAM’IN MANZUM TERCÜMESİ-10

Rabb-i âlem yaratandır cümle-i ef’al-i tû,(1) Leki kasd u ihtiyar etmekse,(2) o derdesti tû.

“BEN GİDERSEM BULAMAZSINIZ”

“BEN GİDERSEM BULAMAZSINIZ”

Rizeli merhum H. Edhem Mollaömeroğlu(Güler) efendi diyor ki; “Su, ateş, namus arkadaş oldular

KENDİ DİLİNDEN BEDİÜZZAMAN-24

KENDİ DİLİNDEN BEDİÜZZAMAN-24

ESKİŞEHİR HAPSİ ÖNCESİ ISPARTA’YA GETİRİLİŞİ Aziz, sıddık, muhlis kardeşim! Yeniden

"Ey Rabbimiz! Nurumuzu tamamla ve bizi bağışla, şüphesiz ki sen her şeye kadirsin."

Tahrim, 8

GÜNÜN HADİSİ

Bir kimseye şer olarak bir müslüman kardeşine hakaret etmesi kafidir.

Riyazü's Salihin, 3/1605

TARİHTE BU HAFTA

*Abdülkadir Geylani hazretlerinin vefatı 17 Temmuz 1163 *Kıbrıs barış harekatı 20 Temmuz 1974 *Aya ilk insan ayağının basması 21 Temmuz 1969

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI