Cevaplar.Org

CEHENNEMİN BESİNLERİ

Soru: Gasiye 6 da Cehennemde Darı dikeninden başka yiyecekleri yoktur der Duhan/ 43-46. Doğrusu günahkarların yiyeceği zakkum ağacıdır Zakkum Darıdan farklı bir bitkidir. İki ayette doğrudur dersek Gasiye 6 da neden kesin


Niyazi Beki(Prof. Dr.)

niyazibeki@gmail.com

2018-05-22 21:38:07

Soru: Gasiye 6 da Cehennemde Darı dikeninden başka yiyecekleri yoktur der Duhan/ 43-46. Doğrusu günahkarların yiyeceği zakkum ağacıdır Zakkum Darıdan farklı bir bitkidir. İki ayette doğrudur dersek Gasiye 6 da neden kesin olarak darıdan başka yiyecek bir şeyler yok deniyor yani bu iki ayetten biri doğru diğeri yanlış mı ya da Bakara-106'da bir ayet unutturulduğunda yerine yenisinin getirildiği yazılmıştır. Yani, Kur'an'ın yazarına göre bir ayetin unutulması da Allah'tandır.

Cevap:

-Evvela şunu her mümin bütün zerreleriyle bilir ki, sonsuz ilim sahibi olan Allah'ın indirdiği Kur'an'da asla çelişki olmaz. "Kur'ân'ı gereği gibi düşünmeyecekler mi?

Eğer Kur'ân Allah'tan başkasına ait olsaydı, elbette içinde birçok tutarsızlıklar bulurlardı."(Nisa, 4/82) mealindeki ayette bu gerçeğe çok güçlü bir vurgu yapılmıştır.

-Ancak şu var ki; Gözü iyi görmeyen birinin güneşi inkâr etmesi, nezle olan bir kimsenin en tatlı bir suyun tatını bozuk hissetmesi normaldir. Fakat gözü gören ve sağlığı yerinde olan kimseler bilirler ki, gerçekte kabahat güneşin veya suyun değildir. Kabahat güneşin ışığını görmeyen güzün ve suyun tadını tadamayan nezleli ağzındır.

-Bu konuda, alimler bin seneden fazladır bu farklı ayetleri düşünmüş ve doğru açıklamayı yapmışlardır. Konuyla ilgili farklı ayetlerin meali şöyledir:

"De ki: "İşte Rabbiniz tarafından gerçek geldi. Artık dileyen iman etsin, dileyen inkâr etsin. Şu da bir gerçektir ki Biz o zalimlere, duvarları kendilerini çepeçevre kuşatmış olan müthiş bir ateş hazırladık.Eğer susuzluktan feryad edecek olurlarsa kendilerine erimiş maden gibi yüzleri haşlayan bir su verilir.O ne fena bir içecektir ve cehennem ne fena bir barınaktır! "(Kehf, 18/28)

"Muhakkak ki zakkum ağacı, günahkârların yiyeceğidir. Kaynar su nasıl fokurdarsa, o da erimiş maden gibi karınlarında fokurdar"(Duhan, 44/43-46).

"Bugün artık burada O'nun bir dostu olmaz. Yiyecek olarak da cehennemliklerin irininden başka bir şey bulunmaz"(Hakka, 69/35-36).

"Susayınca kaynar su kaynayan bir çeşmeden içerler. Yiyecekleri sadece bir dikenden ibarettir"(Ğaşiye, 88/5-6).

Bu ayetlerde yer alan Arapça kelimeler şöyledir:

- Kehf suresi: "main ke'l-muhl= Muhl gibi bir su"

- Duhan suresi:-özetle-: "Şeceretu'z-zekkumi taamu'l-esîm ke'l-muhl=Zakkum ağacı günahkârların yiyeceğidir; muhl gibidir"

- Hakka suresi: -özetle-: "Taamun min ğislin= ğislinden bir yiyecek"

- Ğaşiye suresi-özetle-: "Taamun min dari'=Dari'den bir yiyeyecek".

Bu farklı görüntüler sergileyen kelimelerin arasında bir çelişki olmadığını gösteren açıklamaları aşağıda maddeler halinde takdim etmiş bulunuyoruz.

a. Cehennemin ayrı ayrı bölümleri vardır. Bir bölümdeki insanların yiyeceği, zakkum, diğer bir bölümdekilerin yiyeyeceği ise, dikenden ibaret olabilir. Bazı bölümlerde içecekler kaynar su, diğer bazı bölümlerde irinli içecekler olabilir. Hülasa, başka başka bölümlerde başka başka yiyecekler ve içecekler olabilir.(bk. Zemahşerî, Razî, İbn Kesir, Ğaşiye: 6. ayetin tefsiri).

b. Bu yiyecek ve içecekler için kullanılan farklı sözcüklerin aynı manayı ifade etmesi de mümkündür. Örneğin; Ğislin denilen irinli yiyeceklerin aynı zamanda dari'/dikenli bir yiyecek olması da mümkündür. Keza, bir içeceğin hem irinli olması hem de kaynar bir sudan olması da mümkündür."(bk. Razî, İbn Aşur, ilgili ayetin tefsiri)

c. Bunların benzeri dünyada da görülmektedir. Bir aşure, 8-10 maddeden meydana gelmektedir. Keza, bir çorba, prasa, soğan, sarımsak, yeşil biber, patates, sıvı yağ, yeşil fasülye ve tavu suyu gibi bir çok maddeden meydana geliyor. Demek ki, ayetlere farklı ifadelerin kullanılması oradaki yiyecek veya içeceklerin içinde yer alan farklı katkı maddelerine işaret edilmiştir. Ta ki, her bir maddenin ayrı acılı ve sancılı olan yönüne dikkat çekilsin diye..

d. İbn Abbas ve başka alimlerin bildiğine göre "Dari', dikene benzeyen, çok acılı, sancı veren, kokusu çok kötü, ateş gibi sıcak, irinle dolu, cehennem ateşinden meydana gelen bir ağaçtır(Kurtubî, ilgili ayetin tefsiri)

e. Said b. Cübeyr'e göre, Dari' bizzat bir zakkum ağacıdır(bk. İbn Kesir, ilgili ayetin tefsiri)

f. Bunların benzeri dünyada da görülmektedir. Bir aşure, 8-10 maddeden meydana gelmektedir. Keza, bir çorba, pırasa, soğan, sarımsak, yeşil biber, patates, sıvı yağ, yeşil fasülye ve tavuk suyu gibi bir çok maddeden meydana geliyor. Demek ki, ayetlere farklı ifadelerin kullanılması oradaki yiyecek veya içeceklerin içinde yer alan farklı katkı maddelerine işaret edilmiştir. Ta ki, her bir maddenin ayrı acılı ve sancılı olan yönüne dikkat çekilsin diye..

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

İLAHİ HUZURDA..

İLAHİ HUZURDA..

Soru: “Ve onların hepsi de kıyamet günü O’nun huzuruna tek başına gelecektir.”(Meryem, 1

Maide-7

"Allah'ın, üzerinizdeki nimetini ve "İşittik, itaat ettik" dediğinizde sizden aldığı ve kendisiyle sizi bağladığı ahdini hatırlayın. Allah'tan korkun, çünkü Allah göğüslerin özünü çok iyi bilir."

GÜNÜN HADİSİ

Her insan hata yapar. Hata edenlerin en hayırlıları tevbe edenlerdir."

Tirmizi

TARİHTE BU HAFTA

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI