Cevaplar.Org

HUZURUN TEMEL KAYNAĞI ALLAH’A İMANDIR-I

Bu asrın yaygın bir hastalığı olan stresin, depresyonun en büyük bir ilacı Tevhid inancıdır. Zira stres gibi sıkıntıların, depresyonların en önemli psikolojik unsuru, zihnin çatallaşması, fikrin dağınıklığı, duyguların zıt kutuplardaki farklı yönlere yönelmek zorunda bırakılmasıdır.


Niyazi Beki(Doç. Dr.)

niyazibeki@gmail.com

2018-02-07 17:02:53

Bu asrın yaygın bir hastalığı olan stresin, depresyonun en büyük bir ilacı Tevhid inancıdır. Zira stres gibi sıkıntıların, depresyonların en önemli psikolojik unsuru, zihnin çatallaşması, fikrin dağınıklığı, duyguların zıt kutuplardaki farklı yönlere yönelmek zorunda bırakılmasıdır. İnsanın iç dünyasının birliği, onun huzurunu temin ettiği gibi, bu dünyasının dağınıklığı bir ikilem yaşatmaya sebep olduğundan büyük bir huzursuzluğa, güvensizliğe yol açacaktır.

Bu yazımızda "İyi bilin ki gönüller ancak Allah'ı zikretmekle huzur bulur"(Rad,13/28) mealindeki ayetin işaret ettiği iman şuurunun gönüllerin huzur kaynağı olduğuna dair hakikatin simasını göstermeye çalışacağız. Konuyu kısa maddeler halinde özetlemenin faydalı olduğunu düşünüyoruz:

1.Sicilin düzenlenmesi

Bilindiği üzere, bir tek sicil amiri olan kimsenin durumu ile birden fazla sicil amiri olan kimsenin durumunu düşündüğümüzde, yalnız rabbimize hesap vereceğimizi bildiren "Tevhid inancında" ki huzuru görürüz.

Yarar ve zararını tek bir yerde gören kimse ile bunları çok değişik merkezlerde arayan kimsenin farkı çok açıktır. Zira insanda bir tek gönül vardır. Bu gönlünü bir tek yere bağlayan kimsenin değişik meşgaleleri, sıkıntıları, üzüntüleri bir tek hükmüne geçer. Bütün bu farklı sıkıntılarını giderebilen bir merkeze bağlanan kimse, bir tek dilekçeyle derdine derman olan reçetesini kolaylıkla alır, huzura kavuşur. Oysa yüzlerce derdinin dermanını farklı merkezlerde arayan kimse, yüzlerce dilekçe yazmak, yüzlerce kapıyı çalmak, yüzlerce reçeteyi temin etmek zorunda kalır. Şifa ararken dertlerine dert katar, huzuru kaçar, perişan olur.

2.Müracaat edilecek makamın muktedir olması

Özellikle her şeyin dizgini elinde, her şeyin anahtarı yanında, rahmeti her şeyi kuşatmış, kudreti her şeyin üstesinden gelen bir sultan-ı ezelinin kapısını çalmak, bütün dertlerini ona arz etmek, öyle ruhani bir huzur iksiridir ki, tarif edilmez. "Kalpler ancak Allah'ın zikriyle tatmin olur, huzur bulur"(Rad, 13/28) mealindeki ayette bu gerçeklerin altı çizilmiştir.

"Ben ve benden evvel gelen peygamberlerin en ziyade faziletli ve kıymetli sözleri, 'Lâ ilahe illallah' kelâmıdır" manasındaki hadis-i şerifte de tevhid inancının azametine, envar ve esrarına işaret edilmiştir.

"Allah, hiçbir şeye gücü yetmeyen ve başkasının malı olan bir köle ile, kendisine verdiğimiz güzel rızıktan gizli ve açık olarak Allah yolunda harcayan kimseyi misal verir. Bunlar hiç eşit olur mu? Hamd Allah'a mahsustur, fakat onların çoğu bilmezler"(Nahl, 16/75) mealindeki ayette, bir köle ile hür bir adamın farkına işaret edilmiştir. Bu misal şu hakikate işaret etmektedir: Mutlak iradeye sahip, sonsuz ilim ve kudret sahibi olan yegâne yaratıcı Allah'a müracaat etmeyle, kendisi gibi sonradan yaratılmış, aciz, cahil, elinden bir şey gelmeyen bir mahlûka müracaat etme arasında yerden göğe fark vardır.

Bediüzzaman'ın ifade ettiği gibi,"Tevhidde cemal ve kemal-i İlahînin kalben görünmesi ve ruhen hissedilmesi içindir ki; bütün evliya ve asfiya, en tatlı zevklerini ve en şirin manevî rızıklarını kelime-i tevhid olan "Lâ ilahe illallah" zikrinde ve tekrarında buluyorlar"(Şualar, 9).

3.Yarar ve zararı olan makama yönelmek

De ki, "O'nu bırakıp da kendilerine (bile) bir faydası ve zararı olmayan dostlar (mabutlar) mı edindiniz?" De ki, "Kör ile gören bir olur mu? Ya da karanlıklarla aydınlık bir olur mu?"(Rad, 13/16)mealindeki ayette Allah'tan başka hiçbir varlık gerçek anlamda insana ne yarar ne de zarar verebileceğine işaret edilmiştir.

Şüphesiz İnsanda var olan en güçlü duygulardan biri korkudur. Eğer bir insan bu korku damarını Allah'a yönlendirse, yalnız ondan korksa, bütün fayda ve zararların yalnız onun elinde olduğuna iman edip ona göre bir düşünce taşısa, binlerce yerden her an gelebilen musibetler, sıkıntılar, felaketlerden kaynaklanan korkutucu tasavvurlardan uzaklaşır, evhamdan kurtulur. Keza insan, kendi iç dünyasında çok önemli bir yeri olan sevgi, şefkat, merhamet gibi duygularının her an maruz kalacağı kırılganlıklar karşısında, hakiki manadaki bir imanla sonsuz merhamet sahibi Allah'a tevekkül ettiği takdirde, kendini güvende hisseder, "Görelim Mevla neyler, neylerse güzel eyler" der, huzura erer. Aksi takdirde, kalbini kıran, şefkatini inciten, sevgisini hafife alan ve böylece dünyayı başına dar eden yüzlerce taraftan esen muhalif rüzgârlar, iç dünyasının barış ve huzurunu darmadağın eder.

4.İltifat aramalarda "Allah bes gayrı heves"

Yine, İnsanın yaratılışında var olan 'başkasının sevgisini, teveccühünü, hoşnutluğunu kazanmayı telkin eden' birçok duygu ve hissiyat vardır. Bu duyguları tatmin etmek için onların yüzünü ya kesreti/çokluğu temsil eden fanilere, ya da vahdeti/birliği temsil eden Bâki-i zül-celale yöneltir. Kişi bu duygularını Allah'ı düşünmeden–büyük bir gaflet içinde- yalnız eş, dost, çoluk, çocuk, anne-baba, akraba, makam-mevki sahipleri gibi fanilere çevirse, öyle dağınık, karanlık bir ikilem içine girer ki, kalbi, ruhu, vicdanı iniltilerle uykusunu kaçırır. Oysa bu duygularının hakiki yüzünü yalnız Allah'a çevirse, yalnız onun rızasını, onun teveccühünü kazanmaya çalışsa, kesret içinde vahdet bulur, acılar içinde lezzet alır. Allah'a dayandıktan sonra, bu duyguların yüzünü mecazî anlamda o fanilere çevirse, bunlar da bir değer kazanır, Allah'ın himayesine girmekle bekaya mazhar olur. Acıya, kedere değil, lezzete, sevince katkı sağlar.

Evet, Allah'a iman eden, her şeyin üstesinden gelen bir makamın iltifatlarına mazhar olur. Ona güvenir, ona dayanır, ona tevekkül eder. Onun gibi bir padişah-ı ezelinin kapısında kul, köle ve bende olmakla, yüzlerce değersiz, fani, güçsüz, aciz varlıkların dilenciliğinden kurtulur, büyük bir huzura kavuşur.

Zira iman hem kuvvettir hem nurdur, akıllara sürurdur, gönüllere huzurdur. Nefsin esaretinden, kâinatın dilenciliğinden, her hadisenin karşısında titremekten, Allah'tan başkasına kulluk yapmaktan kurtulmak için, insanın şerefine yakışır bir tarzda ilmi, irfanı hür, aklı, vicdanı hür bir kişiliğe kavuşmak için Kur'an ve Sünnetle çerçevesi çizilmiş iman kalesine sığınmaktan başka çare yoktur. "Zira rabıta-i iman ile Sultan-ı Kâinat'a hizmetkâr olan adam, başkasına tezellül ile tenezzül etmeye ve başkasının tahakküm ve istibdadı altına girmeye, o adamın izzet ve şehamet-i imaniyesi bırakmadığı gibi; başkasının hürriyet ve hukukuna tecavüz etmeyi dahi o adamın şefkat-i imaniyesi bırakmaz. Evet bir padişahın doğru bir hizmetkârı, bir çobanın tahakkümüne tenezzül etmez. Bir bîçareye tahakküme dahi, o hizmetkâr tenezzül etmez. Demek iman ne kadar mükemmel olursa, o derece hürriyet parlar. İşte Asr-ı Saadet..."(Münazarat, 23). "Ne irfandır veren ahlaka yükseklik ne vicdandır. Fazilet hissi insanlarda Allah korkusundandır."

 

 

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

İNSAN VE HİDAYET-1

İNSAN VE HİDAYET-1

Hidayet kelimesinin sözlük anlamı: Doğru yol, hak yolu, yol gösterme, kılavuz olama. Hidayet

İNSAN VE MÜKELLEFİYET

İNSAN VE MÜKELLEFİYET

Teklif nedir? Bir işi yapmak üzere birisine sunmak. Birisine bir işi yüklemek. Mükellef ne de

İNSANLAR VE ALLAH’IN MESCİTLERİ-2

İNSANLAR VE ALLAH’IN MESCİTLERİ-2

9.Allah, Mescitleri Korur: “… Allah, insanların bir kısmını bir kısmı ile defetmeseydi,

GÜNÜMÜZDE PEYGAMBER VARİSİ OLMA ÖZELLİKLERİNİ TAŞIYAN ALİMLER VAR MIDIR?

GÜNÜMÜZDE PEYGAMBER VARİSİ OLMA ÖZELLİKLERİNİ TAŞIYAN ALİMLER VAR MIDIR?

Sordular: -Hocam! Günümüzde Peygamber varisi olma liyakatini hakkıyla taşıyan alimler var mı

İNSANLAR VE ALLAH’IN MESCİTLERİ-1

İNSANLAR VE ALLAH’IN MESCİTLERİ-1

Sözlükte Cami: Toplayan, bir araya getiren. Terim olarak cami: Cemaati toplayan büyük cami. Cum

İLİM VE ALİM

İLİM VE ALİM

Allah, tarih boyu kitap göndermekle ve peygamber görevlendirmekle bütün insanlığı alim yapmak

İNSAN VE İRADESİ

İNSAN VE İRADESİ

İrade Kelimesinin sözlük anlamı: Dilemek, arzu etmek, tercih etmek, bir hususta karar vermek.

İSLAM ÂLEMİNİNİN HASTALIKLARI

İSLAM ÂLEMİNİNİN HASTALIKLARI

a) Cehalet, İhtilaf, Yoksulluk Evet, İslam âleminin en büyük düşmanı cahillik, ayrılık ve

NEFSİNİ GÜZEL HUYLARLA SÜSLEMEK

NEFSİNİ GÜZEL HUYLARLA SÜSLEMEK

Nefsini kötü vasıflardan temizledikten sonra aşağıdaki güzel vasıflar ile kendini süslemeye

ÖLÜME HAZIRLANILMAZ, HAZIRLIKLI YAŞANIR

ÖLÜME HAZIRLANILMAZ, HAZIRLIKLI YAŞANIR

Ölüme hazırlanılmaz, hazır olunur, hazırlıklı yaşanır. Çünkü ölüm, “hazırlıkları

EVLİYÂDAN SEÇME NASÎHATLER

EVLİYÂDAN SEÇME NASÎHATLER

1. Şeyh Muhyiddin Arabî (kuddise sirruh) buyuruyor ki: a. Kim şeriat terazisini elinden bir an o

Bilin ki, Allah'ın lâneti zâlimlerin üzerinedir.

Hûd,18

GÜNÜN HADİSİ

Ebû Malik'in babası şöyle dedi: Ben Rasûlullah'(S.A.V.)den işittim, şöyle buyuruyordu: "Her kim Allah'dan başka hak ilah yok eder, ve Allah'dan gayri ibadet olunan şeyleri tanımazsa onun malı ve kanı haram (dokunulmaz) olur. Hisabı da Allah'a aiddir."

(Müslim, Kitabu'l-İyman,37)

TARİHTE BU HAFTA

*Muhammed Raşid Hz.lerinin Vefatı. (22 Ekim 1993) *Astronomi Alimi Uluğ Bey'in Vefatı(25 Ekim 1449) *Fatih Sultan Mehmed Han'ın Trabzon'u Fethi(26 Ekim 1461)

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI