Cevaplar.Org

KUR’ANIN İRŞAD YÖNÜ ÜZERİNE-2

İslâm dininin evrensel ahlâkî değerlerine dikkat edildiğinde, onun insanların ferdî ve içtimaî hayatları için bir sigorta görevi yaptığı görülecektir. Özellikle çağımızda kendini gösteren çeşit çeşit zulümler, türlü türlü haksızlıklar ve bunlara paralel olarak gelişen terörist ve anarşist akımlar, İslâm öncesi câhiliye


Niyazi Beki(Prof. Dr.)

niyazibeki@gmail.com

2016-11-08 11:06:13

İslâm dininin evrensel ahlâkî değerlerine dikkat edildiğinde, onun insanların ferdî ve içtimaî hayatları için bir sigorta görevi yaptığı görülecektir. Özellikle çağımızda kendini gösteren çeşit çeşit zulümler, türlü türlü haksızlıklar ve bunlara paralel olarak gelişen terörist ve anarşist akımlar, İslâm öncesi câhiliye devrindekinden bin kat daha fazla bir tehdit oluşturmaktadır. İslâm dininin ortaya çıkmasıyla, zulmün yerini adalet, kin ve nefretin yerini sevgi aldığı gibi, anarşik hareketlerin yerini de karşılıklı güven aldı. O halde bu asırda irşat ekseninde kullanılacak en önemli malzemelerden biri de, toplumda güven ve emniyeti tesis edecek hususlar oluşturmalıdır.

Şurası çok açık ki, bu dünyaya mükerrem / onurlandırılmış - onurlu bir varlık olarak gönderilen insanoğlu, onursuzluğun en basit göstergeleri sayılan anarşik hareketlerden, emniyeti ihlal eden davranışlardan, bozgunculuktan, ikiyüzlülükten, zulüm ve haksızlıktan, (yaradılışı gereği) rahatsızlık duyarken; insanın onuruna yakışan güvenilir, dengeli, adaletli, ve ölçülü bir hayatı özlemektedir. Böyle bir hayatın temini ise, ancak gerçek anlamda imanlı, şuurlu ve ahlâklı nesillerin yetişmesiyle mümkündür. Gizli-saklı her hâlinin görüldüğünü, bilindiğini, kalbindeki niyetlerinin bile okunduğunu ve bir gün onlardan ötürü mutlaka hesaba çekileceğini bilen bir kimse, elbette ki her adımını dikkatli atacak; zulümle karışık, garazla bulaşık, nefsânî arzularla katışık, cehâletle bitiştik olan zararlı akıntılara kapılmayacaktır. Büyük bir mürşidin ifadesiyle: "Güzel seciyelerin ve iyi hasletlerin membaı olan iman, emniyeti temin eder. İmansızlıktır ki, seciyesizliğiyle emniyeti ihlal eder."(1)

Malum olduğu üzere Yüce Allah, insanları bir takım zıt kuvvetlerin mücadele sahası olarak yaratmıştır. İnsanın iç dünyasında nefis, benlik, heva ve heves, şehvet ve öfke gibi kötülük yapma âmilleri mevcut olduğu gibi; akıl, kalp, şefkat, merhamet, insaf ve adalet gibi iyilik yapma âmilleri de mevcuttur. Bu zıt âmillerin varlığı, imtihandaki fırsat eşitliğinin sağlanmasına yöneliktir. Böylece, özgür bir iradeye sahip olan insanların, kendi arzuları istikametinde bir yol çizmelerine imkân verilmiştir.

أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَيْنَيْنِ {*} وَلِسَاناً وَشَفَتَيْنِ {*} وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ

"Biz ona iki göz, bir dil ve iki dudak vermedik mi? Ona her iki yolu da (doğruyu ve eğriyi) göstermedik mi?"(2) 

 

إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعاً بَصِيراً

"Şüphesiz ki, biz insanı katışık bir nutfeden (erkek ve kadının dölünden) yarattık; onu imtihan edelim diye, kendisini işitir ve görür kıldık"(3)mealindeki âyetler, insanların hayat dershanesinde imtihana girebilecek bir donanıma ve hür iradeleriyle imtihanı kazanma veya kaybetme şansına sahip olduklarını ifade etmektedir.

Her müslüman, bilgisi, imkân ve kabiliyetleri nispetinde, din, ahlâk ve insanlık namına ne biliyorsa, bunları kendisi kadar bilmeyen kimselere öğretmek ve rehberlik etmek zorundadır. Hayrı, iyiliği ve fazileti yaymak, bu meziyetlere sahip olan herkes için bir vazifedir.(4)

كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ

"Hepiniz çobansınız ve hepiniz mâiyetinizdekileri gözetmekle sorumlusunuz"(5) hadis-i şerifi, ister maddî ister mânevî sahada olsun, devletin zirvesinden sade bir vatandaşa kadar her şahsı, (belli bir güce ve ehliyete sahip olmaları halinde) insanlığa hizmet etmekle yükümlü tutmaktadır.

Dipnotlar

1-Nursi, Tarihçe-i Hayat, 223

2-Beled, 90/8-10.

3-İnsan, 76/2.

4-Uludağ, Süleyman, İslâm'da İrşat, 34.

5-Buhârî, Cuma, 11; Müslim, İmaret, 5.

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

NAZM-I MEBANİ İLE NAZM-I MAANİ ARASINDA TEVAFUK

NAZM-I MEBANİ İLE NAZM-I MAANİ ARASINDA TEVAFUK

Belagat ilminin inceliklerinden biri de bir manayı ifade eden beyanın o manaya uygun bir kıyafete

KUR’AN’IN TERTİBİNDEKİ BELAGAT NÜKTELERİ

KUR’AN’IN TERTİBİNDEKİ BELAGAT NÜKTELERİ

Kur’an’da ayet ve sureler, tamamen vahiy ile tespit edildiğine dair âlimlerin büyük çoğunl

GÖĞÜ YÜKSELTTİ VE MİZANI KURDU

GÖĞÜ YÜKSELTTİ VE MİZANI KURDU

“Göğü yükseltti ve mizanı koydu.”(Rahman:7) Ayette geçen "sema" kelimesinin sözlük anla

ADALET VURGUSU

ADALET VURGUSU

Tartıyı adaletle yapın, terazide eksiklik yapma¬yın.”(Şuara: 26/182) Bilindiği gibi, Kur'a

SALIVERİLEN İKİ DENİZ

SALIVERİLEN İKİ DENİZ

İki denizi birbirine kavuşmak üzere salıvermiş¬tir.”(Rahman Suresi; 19. Ayet) İslâm âlim

KUR'AN'IN TEFSİRE OLAN İHTİYACI, SÜNNETİN TEFSİRDEKİ YERİ-4

KUR'AN'IN TEFSİRE OLAN İHTİYACI, SÜNNETİN TEFSİRDEKİ YERİ-4

Sahâbe anlayışı Asr-ı saadetten beri, Kur'an'ın ifadelerinde birden çok anlamın varolduğu

KUR'AN'IN TEFSİRE OLAN İHTİYACI, SÜNNETİN TEFSİRDEKİ YERİ-3

KUR'AN'IN TEFSİRE OLAN İHTİYACI, SÜNNETİN TEFSİRDEKİ YERİ-3

7. Eşsiz üslûp Bir sözün güzelliği, mükemmelliği, yüksekliği ve derinliği dört unsura

KUR'AN'IN TEFSİRE OLAN İHTİYACI, SÜNNETİN TEFSİRDEKİ YERİ-2

KUR'AN'IN TEFSİRE OLAN İHTİYACI, SÜNNETİN TEFSİRDEKİ YERİ-2

2. Açık Olmayan Ayetlerin Varlığı Kur'an-ı Kerim, bizzat kendisi, âyetlerini "muhkem" ve "m

KUR'AN'IN TEFSİRE OLAN İHTİYACI, SÜNNETİN TEFSİRDEKİ YERİ-1

KUR'AN'IN TEFSİRE OLAN İHTİYACI, SÜNNETİN TEFSİRDEKİ YERİ-1

Yukarıdaki başlık, İki sorunun bileşkesidir: 1. Kur'an'ın tefsir edilmeye, açıklanmaya ihti

VAHİYDE LÂFIZ VE MANA İLİŞKİSİ-3

VAHİYDE LÂFIZ VE MANA İLİŞKİSİ-3

Kelâm" kavramı, “bir anlam ifade eden söz dizimi” demektir.(1) Ne Allah'ın kelâmı, ne de i

VAHİYDE LÂFIZ VE MANA İLİŞKİSİ-2

VAHİYDE LÂFIZ VE MANA İLİŞKİSİ-2

İkinci Görüşe Ait Delillerin Değerlendirmesi: a) İslâm âlimlerinin ezici çoğunluğuna gö

De ki: Sizin kendisinden kaçtığınız ölüm, muhakkak sizi bulacaktır. Sonra da görüleni ve görülmeyeni bilen Allah'a döndürüleceksiniz de O size bütün yaptıklarınızı haber verecektir.

Cum'a, 8

GÜNÜN HADİSİ

Zühd hakkında

“Kendisine çok konuşmama ve zühd duygusu verilen kimseyi gördüğünüz zaman ona yaklaşın.Zira o hikmet telkin eder.”İbn-i Mace-Zühd:1

TARİHTE BU HAFTA

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI