Cevaplar.Org

EĞİTİMDE İNSAN GÜCÜNÜN KALİTESİ VE MESLEKTE İHTİSASLAŞMA

Geleneksel eğitim sistemleri sınıflardaki öğrencilerin birbirine benzer niteliklere sahip olduklarını varsayar. Ancak bu varsayım her zaman problem olmuştur. Çünkü sınıf ortalamasının üstünde ve altında olan öğrencilerin başarı düzeyleri düşmüştür. Bugün ülkemizde öğrenciler arasındaki farklılıklar büyümüştür. Dolayısıyla sistemin ihmal ettiği öğrenci sayısı artmıştır.


Prof. Dr. Musa Kazım Yılmaz

musakazimyilmaz@gmail.com

2016-03-15 10:27:24

Geleneksel eğitim sistemleri sınıflardaki öğrencilerin birbirine benzer niteliklere sahip olduklarını varsayar. Ancak bu varsayım her zaman problem olmuştur. Çünkü sınıf ortalamasının üstünde ve altında olan öğrencilerin başarı düzeyleri düşmüştür. Bugün ülkemizde öğrenciler arasındaki farklılıklar büyümüştür. Dolayısıyla sistemin ihmal ettiği öğrenci sayısı artmıştır.

Bir diğer önemli nokta ise, bugün bilgi çağında, toplumların başarısı sahip oldukları toprak mülkiyeti ya da sermaye birikimi değildir. Asıl başarı, toplumların sahip oldukları insan gücünün kalitesiyle ölçülür. Bu anlamda okula başlayan her insanın ferdi kabiliyetini değerlendirmek gerekmektedir.

Bediüzzaman, ferdi kabiliyetlerin ortaya çıkarılması gerektiği meyanında, her kesin fıtratına uygun bir iş yapması ve ona yönlendirilmesi gerektiği anlamında "Taksimü'l-'Amal" kanunu üzerinde büyük bir ehemmiyetle durmaktadır. Bediüzzaman'a göre "Kâinatta egemen olan terakki ve tekemmül kanunu "Taksimü'l-'Amal" kaidesinden ortaya çıkmıştır. Bu kanuna itaat etmek farz iken ne yazık ki tamamen itaat edilmemiştir. Şöyle ki: Fıtratımızda ekilen yetenek ve meyillerimizle, "Taksimü'l-'Amal" kaidesine uyarak fen ve ilimlerde mütehassıs olarak farz-ı kifayeyi yerine getirmekle mükellef iken, yalancı bir hırs ve gösteriş merakıyla o yeteneklerimiz söndürdük. Allah'a isyan eden cehenneme girmeye müstahak olduğu gibi, hilkat denilen Fıtri şeriatın emrine uymadığımızdan cehalet cehennemine düşmeye müstahak olduk. Bizi bu azaptan kurtaracak olan da bu kanunla amel etmektir. Çünkü seleflerimiz bu kanunla amel ederek ilimlerin cennetlerine dâhil oldular"(1)

Bunun anlamı şudur: devletin en büyük görevi, eğitim sürecinin ilk yıllarında, ortalamadan daha iyi olan öğrencilerin yetenek, ilgi, motivasyon ve zamanlarını israf etmemektir. Bu öğrencilerin toplum için hayati önem taşıyan yeteneklerini alabildiğine geliştirebilmeleri için şartların sağlanması gerekmektedir. Ortalamadan daha kötü olan öğrenciler ise, kazanmayacakları yarışlara sokulup harcanmamalıdırlar. Bugün maalesef ülkemizde bu konuda çok karmaşık bir yapı söz konusudur. Mevcut eğitim siteminde ortalamadan daha iyi olan öğrenciler, diğer arkadaşlarını beklerken, en verimli zamanlarını kaybediyorlar.

Ülkemizde, eğitim sürecinde belli mesleklere yönlendirme, uzmanlaşmış kişilerin kararlarıyla değil, çocukların veya velilerinin kendi inisiyatifleriyle gerçekleşmektedir. Bu da mesleki eğitimin yeterince önemsenmediğini göstermektedir. Bugün mesleki eğitime yönlendirme sıralamasında Avrupa standartlarının çok altında olduğumuz açıktır. Bediüzzaman'ın ifadesiyle "cehennem-i cehl ile muazzeb olduk."

Başka bir ifadesinde belli bir ilim dalında ihtisas yapmanın önemine vurgu yaparak şöyle der:"Tarihi hakikatlerdendir ki, bir şahıs bir çok ilimde mütehassıs olamaz. Ancak yüksek derecede bir zekâya sahip olan bir adam, dört ya da beş ilimde mütahassıs olabilir. Umuma el atmak umumu terk etmek demektir."(2) 

Bunun anlamı şudur: Bir insanın belli bir ilimde ihtisaslaşması dinin, fıtratın, hayatın ve ilmin gereklerindendir. Bir insanın bir tek ilimde derinlemesine ihtisas sahibi olması birçok ilmi bilmesinden daha yararlıdır.

Dipnotlar

1-Asar-i Bedi'iyye, s. 261.

2-A.g.e., s.260.

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

ŞABAN AYI VE BERAT GECESİNDE AFFEDİLMEYECEK OLANLAR

ŞABAN AYI VE BERAT GECESİNDE AFFEDİLMEYECEK OLANLAR

"Şühûr-i selâse" denilen "üç aylar"ın ikincisi de Şaban ayıdır. Bilindiği gibi, üç ayla

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-7

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-7

2.İman ve nifak birbirine zıddır? a-“Hidayet ve dalalet birbirine zıt kavramlardır. (Çünk

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-6

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-6

4- KURUMSALLAŞMIŞ NİFAK VE MÜNAFIKLARLA İLGİLİ DAHA GENEL TESBİTLER: 1-NiFAK VE ZINDIKA:

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-5

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-5

b)Nifakın sosyal hayata bakan cihetleri: Kur’an münafıkların şahıslarını değil sıfatlar

SOSYAL BARIŞIN TEMİNİ VE GÜVENLİĞİN TESİSİ-3

SOSYAL BARIŞIN TEMİNİ VE GÜVENLİĞİN TESİSİ-3

3. Haramdan kaçınma İslâm’ın öngördüğü yasakların her birisi, hem fert ve toplum huzur

SOSYAL BARIŞIN TEMİNİ VE GÜVENLİĞİN TESİSİ-2

SOSYAL BARIŞIN TEMİNİ VE GÜVENLİĞİN TESİSİ-2

2. Merhamet: Karşılıklı hoşgörü, sevgi ve acıma duygusu Sosyal barışın önemli bir fakt

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-4

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-4

6. Münafık ahdi bozar. Sözünde durmaz: Tevbe suresinde:

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-3

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-3

3. MÜNAFIKLARIN TEMEL ÖZELLİKLERİ: Nifak ehlinin temel özelliklerinin ferdi hayata bakan yans

SOSYAL BARIŞIN TEMİNİ VE GÜVENLİĞİN TESİSİ-1

SOSYAL BARIŞIN TEMİNİ VE GÜVENLİĞİN TESİSİ-1

İslâm’da sosyal barış ve güven, Allah’ın büyük bir lütfu olarak ilan edilir. Aşağıd

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-2

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-2

2-İMAN VE NİFAK MUVAZENESİNDE NİFAKIN TEŞEKKÜLÜ VE KISIMLARI: “Kuran ve hadislerde kalbin

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-1

ASYA MÜNAFIKLARI ve AVRUPA ZALİM KÂFİRLERİ-1

BİRİNCİ BÖLÜM: 1: NİFAKIN GENEL TARİFİ VE BAĞLANTI NOKTALARI: a) Nifak: “Küfrünü gi

Ramazan ayı, insanlara yol gösterici, doğrunun ve doğruyu eğriden ayırmanın açık delilleri olarak Kur'an'ın indirildiği aydır.

Bakara, 185

GÜNÜN HADİSİ

Sen dünyada bir garib veya bir yolcu gibi ol.

Buhari, Rikak 2; Tirmizi, Zühd 25, (2334)

TARİHTE BU HAFTA

*Malazgirt Zaferi(26 Ağustos 1071) *Ankara Kocatepe Camii Açıldı.(28 Ağustos 1987) *Kanuni'nin Belgrad'ı Fethi(29 Ağustos 1521) *Zafer Bayramı(30 Ağustos) *Büyük Muhaddis İmam Buhari Vefat Etti.(1 Eylül 870)

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI