Cevaplar.Org

BİR KISIM SÜNNET, HÜKÜMLERİN TEŞRİİNDE MÜSTAKİL BİR DELİLDİR

Ümmetin âlimleri Sünnet’ten, Kitabı/Kur’ânı tekit edip kapalı olanı açıklayan, mücmel olanını tafsilata kavuşturan kısımları olduğunda görüş birliği etmişlerdir. Ayrıca -muhalefetleri dikkate alınmayanlar hariç olmak üzere- halefiyle selefiyle yine görüş birliği etmişlerdir ki, Sünnetin bir üçüncü kısmı daha vardır ki, hükümlerin teşriinde/hüküm koymada başlı başına müstakil bir delildir.


Salih Ekinci

..

2014-12-01 05:09:20

Ümmetin âlimleri Sünnet'ten, Kitabı/Kur'ânı tekit edip kapalı olanı açıklayan, mücmel olanını tafsilata kavuşturan kısımları olduğunda görüş birliği etmişlerdir.

Ayrıca -muhalefetleri dikkate alınmayanlar hariç olmak üzere- halefiyle selefiyle yine görüş birliği etmişlerdir ki, Sünnetin bir üçüncü kısmı daha vardır ki, hükümlerin teşriinde/hüküm koymada başlı başına müstakil bir delildir.

Yine ittifak ile şöyle demişlerdi ki Sünnet'in bu kısmı, öyle bir hüccettir ki biz, onu (esas) alarak ve gereğiyle amel ederek Allah'a ibadet etme durumundayız. Öte yandan bu konuda (hasım olanları) ezecek derecede pek çok delil bulunmaktadır. Biz burada bunlardan bir bölümünü zikretmekle yetiniyor, geri kalanları Beyrut'ta «Reyyan» yayınevi tarafından basılan "es-Sünnetü'n-Nebeviyye Hucciyyten ve Tedvînen" adlı kitabımıza havale ediyoruz.

Birinci Huccet:

Hz. Peygamber (Sallâllâhu Aleyhi Ve Sellem)in mucize göstermekle birlikte "Ben Allah'ın Peygamberiyim" buyurması, onun Allah'ın peygamberi olduğunu ispat eden bir husustur. Ayrıca -daha önce de geçtiği üzere- onun bu sözüyle tüm hükümleriyle birlikte İslâm ve Kur'ân'ın varlığı da ispat edilmiş olmaktadır.

İkinci Huccet:

Hz. Peygamber (Sallâllâhu Aleyhi Ve Sellem)in Kur'ân hakkında söylediği, "O Allah'ın kelamıdır" sözü, öyle bir sözdür ki onunla Kur'ân'ın Allah'ın kelamı olduğu ispat edilmekte, ayrıca Kur'ân'ın Allah'ın kelamı olduğuna iman etmek vacip olmaktadır. Bu bir "teklîfî hüküm"dür.

Rasûlullâh'ın bu iki sözü, teşri konusunda müstakil birer Sünnettir. O derecede ki arasında Kur'ân da olmak üzere bütün İslâmi hükümler bunların üzerine bina olunmuştur.

Üçüncü Huccet:

Ümmet, Sünnetin bu kısmının huccet oluşu ve bu kısım ile amel etmenin vacip olduğu üzerinde icma'/görüş birliği etmiştir.

Bunun açıklaması şöyledir:

Şüphesiz Müslümanlar bir takım fer'î meselelerde görüş birliği etmiştir ki, bunların Sünnetin bu türünden başka dayanağı yoktur. Ümmetin bu hükümleri bu kaynaktan almaktaki ittifakları, Sünnetin bu türünün huccet oluşu hususunu da gerekli kılmaktadır.

Bu hükümlerden bazıları şunlardır:

-Ninenin mirasçı olup, ölünün terekesinden 1/6 (altıda bir pay) alması.

Bu hususta ümmetin icmâı vardır ve dayanağı Sünnettir. Oysa bu hüküm Kur'ânda bulunmamaktadır.

- Şüf'a'nın meşru kılınması,

- Müsâkât (arazi sulaması) ile ilgili hükümler,

- Ödünç alma-verme ile ilgili hükümler,

-Kadının, halası ile aynı kişinin nikâhında bir araya gelmesinin haram olması,

- Mest üzerine mesh etmek,

- Küsûf namazı,

- Korku namazı,

- (yağmur duasına çıkıldığında kılınan) İstiskâ namazı.

İşte verilen bu hususların hepsi sadece Sünnet/hadis ile sabit olmuştur.

Böylece sonuç olarak, burada Sünnetin (tüm) kısımlarıyla huccet olduğunu beyan etmenin ve bu hususta şüphe ortaya koyan şüphecilerin şüphelerini uzaklaştırmanın sonuna gelmiş bulunuyoruz.

SÜNNETİN HUCCET OLDUĞUNU İNKÂR EDENİN HÜKMÜ NEDİR?

Buraya kadar verilen bilgilerden sonra şu sorulara cevap aramaya çalışalım:

Soru: Sünnet'in huccet olduğunu inkâr edenlerin hükmü nedir?

Cevap: "Genel olarak Sünnet'in hucciyetini" veya "Haber-i Vâhitlerin tamamının huccet oluşunu" inkâr edenin kâfir olduğuna hüküm verilir.

"Sünnet tam olarak tenkit edilmekten payını almamıştır" diyerek Sünnet konusunda şüphe ortaya atan ve Sünnetin teşri konusunda müstakil olduğunu inkâr edenin ise kâfir olduğuna değil, hata ettiğine ve bidatçi olduğuna hükmedilir.

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

POLONYALI KOPERNİK VE VEHBİ KARAKAŞ’A GÖRE ÂLEMİN MERKEZİ

POLONYALI KOPERNİK VE VEHBİ KARAKAŞ’A GÖRE ÂLEMİN MERKEZİ

Polonyalı bilim adamı Kopernik, âlemin merkezini dünyadan güneşe taşımış. Merkez güneş,

BEDİÜZZAMAN’IN GÖZÜYLE HZ. MUHAMMED (S.A.V) EFENDİMİZ (II)

BEDİÜZZAMAN’IN GÖZÜYLE HZ. MUHAMMED (S.A.V) EFENDİMİZ (II)

Üstad Nursî’ye göre sevgili Peygamberimiz, “bir misal-i muhabbet ve bir timsal-i rahmet”dir

PEYGAMBER EFENDİMİZE SALAVAT GETİRMEK

PEYGAMBER EFENDİMİZE SALAVAT GETİRMEK

Şeyh Yusuf Ennebehânî rahmetullâhi aleyhi Seâdetuddâreyn fissalâti alâ seyyidil murselin adl

BEDİÜZZAMAN’IN GÖZÜYLE HZ. MUHAMMED (S.A.V) EFENDİMİZ

BEDİÜZZAMAN’IN GÖZÜYLE HZ. MUHAMMED (S.A.V) EFENDİMİZ

Üstad Bediüzzaman her neyi ele almışsa onu en güzel ve en mükemmel bir şekilde izah etmiştir

HZ. PEYGAMBER(S.A.V.)İN TEFEKKÜRÜ

HZ. PEYGAMBER(S.A.V.)İN TEFEKKÜRÜ

Paha Biçilmez Nebevi Tavsiyeler: Ebu Hureyre’den gelen rivayete göre peygamberimiz şöyle buyu

PEYGAMBERİMİZ HAKKINDA BİLİNMESİ GEREKEN HUSUSLAR

PEYGAMBERİMİZ HAKKINDA BİLİNMESİ GEREKEN HUSUSLAR

1. O, Allah’ın Habibi (sevgili kulu) ve Halili (dostudur). 2. O, Peygamberlerin sonuncusudur. 3

ARAB’I SEVMEKLE İLGİLİ HADİSLER

ARAB’I SEVMEKLE İLGİLİ HADİSLER

İnsanların iyisi Arap, Arabın iyisi Kureyş, Kureyş’in iyisi beni Haşim’dir(Deylemi). (Bana

HADİS İSNADLARI VE BU KONUDA MUHADDİSLERİN GAYRETLERİ

HADİS İSNADLARI VE BU KONUDA MUHADDİSLERİN GAYRETLERİ

İnsanlık tarihinin hiç bir devrinde, hadisler için kullanılan “ananeli/senetli” haber siste

HZ. PEYGAMBERİ ANLAMA VE YAŞAMA SANATI

HZ. PEYGAMBERİ ANLAMA VE YAŞAMA SANATI

Lütfen gelin biraz zaman ayıralım; Alemlerin Rahmeti’ni (sav) tanımaya, anlamaya ve yaşamaya

PEYGAMBERİMİZİN GÜNLÜK HAYATINDAN

PEYGAMBERİMİZİN GÜNLÜK  HAYATINDAN

Sevgili Peygamberimizin zikirsiz, fikirsiz, şükürsüz, duasız, niyazsız ve ibadetsiz bir anı y

BİR AİLE REİSİ OLARAK HZ. MUHAMMED(A.S.M)-2

BİR AİLE REİSİ OLARAK HZ. MUHAMMED(A.S.M)-2

Hanımlarıyla İstişare etmesi Hz. Peygamber’in ailevi yaşayışını belirtirken bu noktaya

Kim sabreder ve affederse şüphesiz bu hareketi, yapılmaya değer işlerdendir.

Şûra, 43

GÜNÜN HADİSİ

Zalim sultanın yanında gerçeği söylemek en büyük cihaddandır.

Tirmizi 13, (2175)

TARİHTE BU HAFTA

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI