ASR-I SAÂDET’TE KADIN
Bugün birtakım çevreler İslâm’ın kadının özgürlüğünü kısıtladığını, değer vermediğini, birtakım haklarının elinden alındığını ve hatta söz hakkı dahi vermediğini iddia etmektedir. Detaylı olarak tetkik edildiğinde ise bunun aslında böyle olmadığı muhakkaktır
Bugün birtakım çevreler İslâm'ın kadının özgürlüğünü kısıtladığını, değer vermediğini, birtakım haklarının elinden alındığını ve hatta söz hakkı dahi vermediğini iddia etmektedir. Detaylı olarak tetkik edildiğinde ise bunun aslında böyle olmadığı muhakkaktır.
Dünya tarihinde kadına baktığımızda; eski Yunanlılarda kadın şeytanî bir varlık olarak görülen, her türlü medeni haktan yoksun bir meta idi. Aristo'nun "Kadın yaratılışta yarı kalmış bir erkektir" demesi de ayrı bir fâciadır. VIII. Henry dönemine kadar kadın, Cennet'te günah işlenmesine vesile olduğu için İncil'e dokunması-okuması yasaktı. Kraliçe Elizabeth döneminde ise binlerce kadın şeytanlarla işbirliği yaptıkları gerekçesi ile yakılmışlardı. Eski Çin'de kadına isim bile verilmez 1, 2, 3 diye adlandırılırdı. Eski Hind'de ise; bir kadının kocası öldüğünde erkeğin cesedi ile birlikte karısını da diri diri yakarlardı. Daha sayamadığımız pek çok olay vardır. İslâm'dan önce de Arabistan'da kız çocuklarının utanç sebebi olduğu ve bu yüzden diri diri toprağa gömüldüğü de tarih kitaplarında mevcut. Fakat Arap topraklarına İslâm gelince, bu vahşet ortadan kalkmıştır.
Geçmişe genel olarak baktığımızda ise; özellikle içtimaî hayatta kadın kendine yer bulamamış, hürmet, saygı ve sevgiden mahrum, kişiliği ve iffeti kaybolmuş bir varlıktı. Bütün üstünlükler yalnızca erkeklere mahsustu.
Kulaktan dolma, hiçbir gerçek veriye dayanmayarak İslâm'a atfedilen bu olumsuz nitelikler aslında İslâm dışı medeniyetlerde boy göstermiştir. Böylesine karanlık ve utanç kaynağı olan geçmişlerini görmezden gelerek bu kara çamuru İslâm'a ve mü'minlere atmaya cüret etmişlerdir.
Evet, dinimiz kadına ne kadar değer veriyor, geçmişte yaşamış yüksek şahsiyetli Müslüman hanımefendiler kendilerine içtimaî hayatta nasıl yer bulmuş, ne gibi başarılara ulaşmışlar? Şimdi bunları tetkik edelim:
İslâm'ın kadına verdiği değere en büyük ve en güzel örnek, benim çok hayran olduğum Hz. Âişe (radıyallahu anha) Validemizdir. Hz. Âişe en çok hadis rivayet eden sahâbîler arasındadır. Bugüne ulaşan rivayet ettiği hadis sayısı 2210'dur. Yine Hz. Âişe Validemiz, Peygamberimiz Hz. Muhammed'in (aleyhissalatu vesselam) âhirete irtihalinden sonra Sahâbîler arasında fetva makamında birinci sırada idi. Dikkatinizi çekerim! Hanımlar arasında değil, Sahâbîler arasında… Bu Sahâbîlerin büyük çoğunluğunu ise erkekler oluşturuyordu. Hz. Âişe (radıyallahu anha) ise ilmi ile hepsini geçmiş, ders verecek makama erişmişti. Bu istatistikî veriler ve/veya benzeri, başka hangi medeniyette var? Bu verdiğim örnek sadece bir tanesiydi. Hz. Âişe Validemiz gibi daha yüzlerce hanım Sahâbî içtimâî hayatta aktif bir rol üstlenmişlerdir.
Bir örnek vermek gerekirse; önemli hanım sâhabîlerden olan Hz. Fâtıma Binti Kays (radıyallahu anha) devlete evini açmış, yapılan istişarelere kendisi de iştirak etmiştir. Hatta hilâfet meselesinde kendisine danışılan bir hanımefendi olarak bugün en güzel örneklerden biri olarak karşımızda durmaktadır.
Yine mü'minlerin annelerinden Hz. Ümmü Seleme (radıyallahu anha) Validemiz'in dirâyeti o kadar kuvvetli idi ki, Resûlullah Efendimiz (aleyhissalatu vesselam) Hudeybiye sulhu sırasında tefrikaya düşen Ashab ile ilgili Hz. Ümmü Seleme ile istişare yapmış ve hanımının tavsiyeleri doğrultusunda hareket etmiştir. Peygamberimiz burada insanlara mesaj vermekte ve hanımlara nasıl bir değer biçtiğini ilan etmektedir.
Buna mukabil şimdi bazı çevrelerin sırf İslâm'a zarar vermek adına İslâm'ın kadın haklarını kısıtladığını söylemeleri, gözünü-kulağını hakikate kapatmaktan farksızdır.
İslâm tarihi tetkik edildiğinde kadının ne kadar üst bir mevkide olduğu da muhakkaktır. Yine Asr-ı Saadet devrinde gözümüze çarpan hasletlerden biri de îsâr'dır. Bu konuda Resûlullah Efendimizin hanımları lider konumda oldukları gibi diğer hanım sahâbîlerde de bu özelliği görüyoruz. Mesela mü'minlerin annelerinden Hz. Zeyneb Binti Cahş (radıyallahu anha) deriden eşyalar dikip, bunları satar ve o parayı da fakirlere sadaka olarak dağıtırdı. Kendisinin ihtiyacı olduğu halde, kendisine kullanmaz yoksullara verirdi. Başkasının nefsini kendi nefsine tercih etmek!... Yapılması en zor işlerden biri olsa gerek… Ama annelerimiz bu konuda bize örnek teşkil etmektedir…
Evet, kadın evinin içinde çok değerlidir, fakat İslâm sanılanın aksine kadını eve hapsetmemiştir. İslâm kadını gerektiğinde –altını çizerek söylüyorum- içtimâî hayatta çok aktif bir konumda bulunabilmektedir. Ayrıca ilmî yönden kendisini yetiştiren bir kadın, çocuğunu yetiştirirken de hiçbir sıkıntı yaşamayacaktır. Çünkü pek çok konuda bilinçlidir.
Başka bir yönden düşünecek olursak; kendisine bakacak kimsesi yok ise, uygun ortamlarda çalışıp para kazanabilir. Asr-ı Saadet döneminde de gördüğümüz gibi yeri geldiğinde kadınlar savaşlara bile katılmıştır.
Kadın dendiğinde aklıma gelen ilk özelliklerden biri de edeb'tir. Kadını kadın yapan, güzelliğine güzellik katan bir unsur olan edeb, İslâm'ın kadına verdiği en güzel hediyelerden biridir…
Ahlâk mefhumunun târumâr olduğu günümüzde, kadının gerçek manada değere kavuşması için ahlâkî yönden yükselmesi gerekmektedir. Bu da ancak hanım sahâbîlerin hayatlarını örnek almakla mümkün görünüyor.
Asr-ı Saadet'teki Annelerimizin hayatını okuyan her hanımefendinin kendi hayatına tatbik edecek hususlar bulacağını umuyor ve buna mukabil o yüce şahsiyetlere ulaşarak ilk adımın atılacağını ümid ediyorum… Belki de âsileşmiş ruhların intibaha ermesine de vesile olacaktır…
Not: Kıymetli yazarımızın Hanımefendi Dergisinde yayınlanan yazısıdır.
Bu yazıya yorum yazın
Bu yazıya gelen yorumlar.
DİĞER YAZILAR
CENNET VE CEHENNEM SADECE MANEVİ DEĞİLDİR
Cennet ve Cehennem iki yurttur; birisi sevaba birisi azaba, birincisi muttakilere, ikincisi kâfirle
ACBU’Z ZENEB HADİSİ
Bir sorunun cevabı; “Müzedeki bir insanın iskeleti 2.000 senedir var olduğu söyleniyor. Halbu
NAMAZDA 17 SIRRI
İslam Literatüründe “el-Mabud” kelimesi hakiki mabud olan Allah’ın bir vasfıdır. Ebced d
İNSANLARIN AYIBINI GİZLEMEK
Kişi kendisine nasıl davranılmasını istiyorsa, başkalarına da öyle davranmalıdır. Bu minva
CEHENNEM NEREDEDİR?
Soru: Cehennem Nerededir? Cevap: Cennet ise Kur’an-ı Kerim'de zikredildiği gibi yüksektedir ve
RUM SURESİ ÖZELİNDE FITRAT DİNİ’NE BAKIŞ
Rum suresi, Mekki mukattaat sureler sisteminde yer alan, Kur’an’daki tertip numarası 30 olan bi
HADİSLER IŞIĞINDA KOMŞULUK İLİŞKİLERİ-2
Ebû Hüreyre (r.a) anlatıyor: Rasûlullah (s.a.s) buyurdular ki: “Komşusu, zararlarından emin
HADİSLER IŞIĞINDA KOMŞULUK İLİŞKİLERİ-1
Kıyâmetin pek yakın olduğu ve vaktin bereketinin azaldığı günümüzde, insanlar dünya tela
SAYGI GÖSTERGELERİ
Toplum içerisinde âdâb-ı muâşeret dediğimiz; nezâket, saygı ve görgü kuralları, dünya v
SAHÂBENİN ADALETİ VE ÂLİMLERİN BUNA DAİR AÇIKLAMALARI-2
İbn Hacer el-Heytemî diyor ki: "Sahabe arasında cereyan eden hâdiseler konusunda dilimizi tutmam
SAHÂBENİN ADALETİ VE ÂLİMLERİN BUNA DAİR AÇIKLAMALARI-1
1.Hâfız ibn Hacer el-Askalânî el-İsâbe adlı eserinde diyorki: "Ehli-sünnet, sahâbenin âdil
- FİTNE HADİSLERİNE İTİRAZLAR
- NEDİR İTTİHAD-I İSLAM?
- BATI DÜNYASININ İHANET SENARYOLARI VE PİLTDOWN ADAMI
- HZ. MUAVİYE'NİN, OĞLU YEZİD'İ VELİAHD TAYİN ETMESİ
- KUR’ÂN VE HADİS-İ ŞERİFLERDE MUTLU EVLİLİK PRENSİPLERİ-5
- HZ. MUÂVİYE RÂŞİD HALÎFELERDENDİR
- KUR’ÂN VE HADİS-İ ŞERİFLERDE MUTLU EVLİLİK PRENSİPLERİ-4
- ABDULLAH BİN SEBE DİYE BİRİ YOK MUDUR?
- KUR’ÂN VE HADİS-İ ŞERİFLERDE MUTLU EVLİLİK PRENSİPLERİ-3
- KUR’ÂN VE HADİS-İ ŞERİFLERDE MUTLU EVLİLİK PRENSİPLERİ-2
- SORU SORMA AHLAKI
- İLİM ALINACAK ÂLİMİN ÖZELLİĞİ VE SEÇİMİ
- KUR’ÂN VE HADİS-İ ŞERİFLERDE MUTLU EVLİLİK PRENSİPLERİ-1
- HÜR MÜSLÜMAN HANIMIN VASIFLARI:
- İLMİ, SALİH VE EHLİYETLİ HOCALARDAN ALMANIN ZORUNLULUĞU
- İLİM TAHSİLİNDE ÂLİ HİMMET SAHİBİ OLMAK
- İLİM TAHSİLİNDE VE ÖĞRETİMİNDE İYİ NİYET
- HAKKA TALİP OLANLARA ÖNEMLİ TAVSİYELER
- İSLÂM, BİLİME DÜŞMAN MIDIR?
- İLİM TALEBESİNİN İHTİYAÇ DUYACAĞI MEZİYETLERİN ÖZETİ
- İLMİN KADRİNİ BİLMEK
- PEYGAMBERLERİN MASÛM OLUŞU
- BİR MEDRESE PROGRAMI ÖRNEĞİ
- ERZURUM TEDÂİLERİ-5
- ERZURUM TEDÂİLERİ-4
- ERZURUM TEDÂİLERİ-3
- ERZURUM TEDÂİLERİ-2
- HAK VE SALAHİYET ÇERÇEVESİNDE KADINLAR MESELESİ
- ERZURUM TEDÂİLERİ-1
Ey iman eden kullarım! Şüphesiz benim arzım geniştir. O halde (nerede güven içinde olacaksanız orada) yalnız bana kulluk edin.
Ankebut, 56
GÜNÜN HADİSİ
Ramazan ayı girdiği zaman cennetin kapıları açılır, cehennemin kapıları kapanır ve şeytanlar da zincire vurulur.
Tirmizi, Savm 82, (807); İbnu Mace, Sıyam 45, (1746)
SON YORUMLAR
- Bütün beytlerin tercümesini gönderebilir misiniz? sitede sadece son birkaç...
- Fıtrat, namaz, tevafuk, sırlar ve tüm bunların sahibi zişanı İlahi kusur...
- Selamünaleyküm İnternette mütalaalı risale i nur dersleri diye arama yapt...
- bu kıymetli yazıdan dolayı ahmed izz kardeşimize teşekkür ederiz çok mani...
- selamün aleyküm Ahmed kardeşimizi tebrik ediyor ve bu faideli tercümelerin...
- Yanında okuyan diğer öğrencileri; Molla Muhammed Kasori Molla Muhammed Era...
- Benim merhum babam Molla İbrahim Azizi de onun yanında icazeti tamamlamıştı...
- Teşekkürler. Sanırım Envar neşriyat idi.Tam hatırlayamıyorum.....
- Çok güzel bir çalışma Rabbım ilminizi arttırsın bu çalışmalarınızı...
- Merhaba, Ben Foliant yayınlarından uğur. Sizinle iletişim kurmak istiyoruz ...
TARİHTE BU HAFTA
*Fatih Donanmayı Haliç'e İndirdi.(22 Nisan 1453) *T.B.M.M. Açıldı.(23 Nisan 1920) *Yavuz Sultan Selim Padişah Oldu.( 25 Nisan 1512) *Çernobil Nükleer Faciası.(26 Nisan 1986) *Sultan II.Abdülhamid Han Tahttan İndirildi.(27 Nisan 1909)
ANKET
Sitemizle nasıl tanıştınız?
Yükleniyor...