Cevaplar.Org

GEÇMİŞ VE GELECEK GÜNAHLARIN AFFOLUNMASI NE DEMEKTİR?

Bazı hadislerde “falan ameller işlendiği takdirde geçmiş ve gelecek günahlar bağışlanır.” Veya “ bazı amellerden dolayı bir sene önceki ve bir sene sonraki günahlar affolunur” şeklinde ifadeler geçmektedir.


2012-08-31 16:55:57

Bazı hadislerde "falan ameller işlendiği takdirde geçmiş ve gelecek günahlar bağışlanır." Veya " bazı amellerden dolayı bir sene önceki ve bir sene sonraki günahlar affolunur" şeklinde ifadeler geçmektedir.

Bu konuda şöyle basit bir şüphe uyanabilir; " geçmiş ve gelecek günahların bağışlanması Peygamber(Sallalahu aleyhi ve sellem)'in özelliklerindendir. Nitekim Kur'an-ı Kerim bunu Peygamberimiz(Sallalahu aleyhi ve sellem)'e ait üstünlüklerden saymıştır. Allahu Teâlâ şöyle buyuruyor;

لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ

"Böylece Allah senin geçmiş ve gelecek günahını bağışlar."(Fetih:2)

Bunun cevabı ortadadır. Peygamber (Sallalahu aleyhi ve sellem) günahlardan masumdur ve hiçbir zaman günaha yanaşmamıştır. Öyleyse bu ayetin anlamı şundan başka bir şey olamaz; "Allahu Teâlâ, Rasulullah(Sallalahu aleyhi ve sellem)'i geçmiş ve gelecek günahlardan arındırmıştır. Bundan dolayı, ondan hiçbir günah meydana gelmez. Ayet-i kerimede "İsmet" sıfatı mağfiret unvanı ile ifade edilmiştir. O halde Allahu Teâlâ tarafından ismet(korunma) olmasaydı, hiç kimse günahların tamamından korunmayı başaramazdı.

Öyleyse Allahu Teâlâ'nın Peygamberlere ismet sıfatını vermesi, müminlerin günahlarını bağışlaması gibi O'nun büyük ihsanıdır. (Şifa'ul Eskam)

İkinci bir şüphe de şöyledir; İnsanların geçmiş günahlarının affolunması anlaşılır bir durumdur. Ancak, henüz meydana gelmemiş ve daha sonra meydana gelecek günahların bağışlanması nasıl olur?

İbn-i Teymiyye buna binaen, içersinde "gelecek bir senenin günahları bağışlanır" ifadesi geçen bütün hadislerin mevzu veya zayıf olduğunu söylemiştir. Ancak hadis araştırmacıları İbn-i Teymiyye'nin bu sözünü doğru bulmamışlardır. Tenkid ehli olan hadis hafızlarına göre bu hadislerin bazıları Sahih, bazıları da Hasen'dir.

Nitekim Hafız Münziri ve İbn-i Hacer-il Askalâni ve diğer bazı âlimler bu rivayetleri sağlam bulmuşlardır. Ayrıca kitabında mevzu hadislere yer vermemeye ihtimam gösteren Beyhaki, bu hadisleri kitabında zikretmiştir. İmam Ebu Davud sadece amele elverişli hadisleri toplamaya karar vermiş ve bu hadislerden bazılarını Sünen'i Ebu Davud'a koymuştur.

Henüz meydana gelmemiş günahların nasıl bağışlanacağı sorusuna cevabı Hafız İbn-i Hacer-i Askalâni'nin ve Buhari'nin Hz. Ebu Hureyre(r.a)'den rivayet edilen şu hadis-i şerifin açıklamasında mevcuttur; Peygamber(Sallalahu aleyhi ve sellem) şöyle buyuruyor; "Kim Ramazan gecelerini imanlı olarak ve mükâfatını Allah'tan umarak (namazla)ihya ederse, onun geçmiş ve gelecek günahları affedilir"

Hadis-i Şerif'in açıklamasının hülasası şöyledir; "Gelecek günahların bağışlanmasının anlamı şudur; Allahu Teâlâ o kişiyi büyük günah işlemekten koruyacak veya herhangi bir günah meydana gelse bile hemen tevbe etmek için tevfik verecek ve bu tevbe sebebiyle günahları bağışlanacaktır"

Şeyh Ebu Hasen Maverdi, mezkûr hadis-i şerifin açıklamasında verilen son cevabı tercih etmiştir. Çünkü hadiste Bedir Ashabının gelecek günahlarının bağışlanacağı bildirilmiştir. Ancak onlardan bazılarının büyük günaha müptela oldukları sabittir. Yani "onlardan hiçbir günah meydana gelmeyecektir" denilemez. Aksine, "günah işledikten sonra kendilerine tam bir tevbe ve pişman olma tevfiki verilecektir. Bunun sonucunda günahtan hiçbir eser kalmayacaktır" denilebilir(Şifa'ul Eskam)

Kaynak:

Müftü Azâm Muhammed Şefi Diyobendi

Necatü'l Müslimin adlı eserinin Günahlardan Kurtuluş adıyla dilimize çevirisinden

Mütercim; Hayri Demirci

Gülistan Neşriyat

İst. 2011

 

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

TUHFE-İ RAMAZAN (RAMAZAN HEDİYESİ)-1

TUHFE-İ RAMAZAN (RAMAZAN HEDİYESİ)-1

Kıymetli ziyaretçilerimiz, bir bakıma hüzünle geçen bu Ramazan ayımız, belki birçok mümin

TUĞYAN VE TAĞUT

TUĞYAN VE TAĞUT

I-Tuğyan Tuğyan sözlükte; taşma, hiddetlenme ve azma demektir. Terim olarak tuğyan; azgınl

FITIR SADAKASI

FITIR SADAKASI

Ramazan Bayramına kavuşan ve artıcı nitelikte olmasa da temel ihtiyaçları dışında nisap mik

92 MADDE İLE EHL-İ SÜNNET AKÎDESİ

92 MADDE İLE EHL-İ SÜNNET AKÎDESİ

. Allah Teâlâ vardır, birdir, yani şeriki (ortağı) yoktur. 2. Hiç bir şey (ne zatında ne d

ZEKÂT HAKKINDA ON ÜÇ SORUYA CEVAP

ZEKÂT HAKKINDA ON ÜÇ SORUYA CEVAP

Zekât konusuna açıklık getirebilmek için, konuyu soru-cevap şeklinde ele almak faydalı olacak

ŞEYHÜLİSLAM M.SABRİ EFENDİ’NİN BİR TENKİDİNE BİR TAVZİH

ŞEYHÜLİSLAM M.SABRİ EFENDİ’NİN BİR TENKİDİNE BİR TAVZİH

Geçen aylarda, merhum şeyhülislam Mustafa Sabri Efendi’nin Muhammed Uysal beyefendi tarafından

EN DOĞRU YOL

EN DOĞRU YOL

SORU: Zamanımızda kafa karıştırmak için ortaya atılan fikirlerden bunaldık, bize en doğru

HZ. MUHAMMED (S.A.V.)’E NİÇİN VE NASIL SALAVAT GETİRİLİR?

HZ. MUHAMMED (S.A.V.)’E NİÇİN VE NASIL SALAVAT GETİRİLİR?

Hz. Muhammed (s.a.v.)’e salâvat getirme hususu bu günlerde tartışma konusu yapılınca bu yaz

EN GEREKLİ TAVSİYELER

EN GEREKLİ TAVSİYELER

SORU: Bize en gerekli tavsiyeleriniz nelerdir? 1. DELİL İLE ALLAH’I TANIMAK Kendi nefsi

KUR’AN’DA FASIK

KUR’AN’DA FASIK

Sözlükte fasık, belli sınırları aşan kişi demektir. Terim olarak fasık, Allah’ın emirle

İNKÂRCILARIN AMELLERİ VE GÖRECEKLERİ AZAP

İNKÂRCILARIN AMELLERİ VE GÖRECEKLERİ AZAP

1-İnkârcıların Amelleri Boşa Gider İnkârcıların amellerinin boşa gideceğini haber veren

(Resulüm!) Sana bu mübarek Kitab'ı, ayetlerini düşünsünler ve aklı olanlar öğüt alsınlar diye indirdik.

Sa'd, 29

GÜNÜN HADİSİ

Resulullah (sav) buyurdu ki: "Kim "üç kız" veya "üç kızkardeş" veya "iki kızkardeş" veya "iki kız" yetiştirir, terbiye ve te'diblerini eksik etmez, onlara iyi davranır ve evlendirirse cenneti hak etmiştir."

Ebu Davud, Edeb 130, (5147); Tirmizi, Birr, 13 (1913)

TARİHTE BU HAFTA

*Sultan Abdulaziz Han Şehid Edildi.(4 Haziran 1876) *Kırım'ın Fethi(6 Haziran 1475) *Süleymaniye Camii İbadete Açıldı(7 Haziran 1557) *EFENDİMİZ'İN (s.a.v.) DÂR-I BEKA'YA İRTİHALİ(Vefatları)(8 HAZİRAN 632) *Hz.Ebubekir (r.a.)Halife Seçildi(9 Haziran

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI