Cevaplar.Org

GEÇMİŞ VE GELECEK GÜNAHLARIN AFFOLUNMASI NE DEMEKTİR?

Bazı hadislerde “falan ameller işlendiği takdirde geçmiş ve gelecek günahlar bağışlanır.” Veya “ bazı amellerden dolayı bir sene önceki ve bir sene sonraki günahlar affolunur” şeklinde ifadeler geçmektedir.


2012-08-31 16:55:57

Bazı hadislerde "falan ameller işlendiği takdirde geçmiş ve gelecek günahlar bağışlanır." Veya " bazı amellerden dolayı bir sene önceki ve bir sene sonraki günahlar affolunur" şeklinde ifadeler geçmektedir.

Bu konuda şöyle basit bir şüphe uyanabilir; " geçmiş ve gelecek günahların bağışlanması Peygamber(Sallalahu aleyhi ve sellem)'in özelliklerindendir. Nitekim Kur'an-ı Kerim bunu Peygamberimiz(Sallalahu aleyhi ve sellem)'e ait üstünlüklerden saymıştır. Allahu Teâlâ şöyle buyuruyor;

لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ

"Böylece Allah senin geçmiş ve gelecek günahını bağışlar."(Fetih:2)

Bunun cevabı ortadadır. Peygamber (Sallalahu aleyhi ve sellem) günahlardan masumdur ve hiçbir zaman günaha yanaşmamıştır. Öyleyse bu ayetin anlamı şundan başka bir şey olamaz; "Allahu Teâlâ, Rasulullah(Sallalahu aleyhi ve sellem)'i geçmiş ve gelecek günahlardan arındırmıştır. Bundan dolayı, ondan hiçbir günah meydana gelmez. Ayet-i kerimede "İsmet" sıfatı mağfiret unvanı ile ifade edilmiştir. O halde Allahu Teâlâ tarafından ismet(korunma) olmasaydı, hiç kimse günahların tamamından korunmayı başaramazdı.

Öyleyse Allahu Teâlâ'nın Peygamberlere ismet sıfatını vermesi, müminlerin günahlarını bağışlaması gibi O'nun büyük ihsanıdır. (Şifa'ul Eskam)

İkinci bir şüphe de şöyledir; İnsanların geçmiş günahlarının affolunması anlaşılır bir durumdur. Ancak, henüz meydana gelmemiş ve daha sonra meydana gelecek günahların bağışlanması nasıl olur?

İbn-i Teymiyye buna binaen, içersinde "gelecek bir senenin günahları bağışlanır" ifadesi geçen bütün hadislerin mevzu veya zayıf olduğunu söylemiştir. Ancak hadis araştırmacıları İbn-i Teymiyye'nin bu sözünü doğru bulmamışlardır. Tenkid ehli olan hadis hafızlarına göre bu hadislerin bazıları Sahih, bazıları da Hasen'dir.

Nitekim Hafız Münziri ve İbn-i Hacer-il Askalâni ve diğer bazı âlimler bu rivayetleri sağlam bulmuşlardır. Ayrıca kitabında mevzu hadislere yer vermemeye ihtimam gösteren Beyhaki, bu hadisleri kitabında zikretmiştir. İmam Ebu Davud sadece amele elverişli hadisleri toplamaya karar vermiş ve bu hadislerden bazılarını Sünen'i Ebu Davud'a koymuştur.

Henüz meydana gelmemiş günahların nasıl bağışlanacağı sorusuna cevabı Hafız İbn-i Hacer-i Askalâni'nin ve Buhari'nin Hz. Ebu Hureyre(r.a)'den rivayet edilen şu hadis-i şerifin açıklamasında mevcuttur; Peygamber(Sallalahu aleyhi ve sellem) şöyle buyuruyor; "Kim Ramazan gecelerini imanlı olarak ve mükâfatını Allah'tan umarak (namazla)ihya ederse, onun geçmiş ve gelecek günahları affedilir"

Hadis-i Şerif'in açıklamasının hülasası şöyledir; "Gelecek günahların bağışlanmasının anlamı şudur; Allahu Teâlâ o kişiyi büyük günah işlemekten koruyacak veya herhangi bir günah meydana gelse bile hemen tevbe etmek için tevfik verecek ve bu tevbe sebebiyle günahları bağışlanacaktır"

Şeyh Ebu Hasen Maverdi, mezkûr hadis-i şerifin açıklamasında verilen son cevabı tercih etmiştir. Çünkü hadiste Bedir Ashabının gelecek günahlarının bağışlanacağı bildirilmiştir. Ancak onlardan bazılarının büyük günaha müptela oldukları sabittir. Yani "onlardan hiçbir günah meydana gelmeyecektir" denilemez. Aksine, "günah işledikten sonra kendilerine tam bir tevbe ve pişman olma tevfiki verilecektir. Bunun sonucunda günahtan hiçbir eser kalmayacaktır" denilebilir(Şifa'ul Eskam)

Kaynak:

Müftü Azâm Muhammed Şefi Diyobendi

Necatü'l Müslimin adlı eserinin Günahlardan Kurtuluş adıyla dilimize çevirisinden

Mütercim; Hayri Demirci

Gülistan Neşriyat

İst. 2011

 

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

SİTE HARİTASI