Cevaplar.Org

ABDULLAH BÜYÜK HOCAEFENDİ İLE SÖYLEŞİMİZ-1. BÖLÜM

Muhterem ziyaretçilerimiz! Yeni bir mülakatımızı daha hizmetine arz ediyoruz. Memleketimizin kıymetli simalarından muhterem hocamız Abdullah Büyük Beyefendi’yi ziyaret ettik ve gündemdeki bazı sorunlarımızı dertleştik. Biz ilk defa görüşt


Salih Okur

nedevideobendi@gmail.com

2011-02-17 19:47:25

Muhterem ziyaretçilerimiz! Yeni bir mülakatımızı daha hizmetine arz ediyoruz. Memleketimizin kıymetli simalarından muhterem hocamız Abdullah Büyük Beyefendi'yi ziyaret ettik ve gündemdeki bazı sorunlarımızı dertleştik. Biz ilk defa görüştük ama elest bezminde tanışmış olacağız demek ki, hemencecik sıcak bir atmosfer doğdu ve enfes bir saat geçirmek nasip oldu.

Hocamız, değerlendirmeleriyle, duruşuyla, derdiyle, nezaket ve nezahetiyle, "haza Müslüman" dedirtti bendenize. Başka söz zaid olur sanırım. İnşallah on tane sorumuza cevaplarını kısım kısım hizmetinize sunacağız. Bu röportajın gerçekleşmesinde başta hocamız olmak üzere Ribat Vakfı Yöneticilerine çok teşekkür ederim. Cenab-ı Hak razı ve hoşnud olsun. İstifade etmeniz dileklerimle. Salih Okur/cevaplar.org

Abdullah Büyük Hocamız Kimdir?

Abdullah Büyük Hocaefendi 1948 senesinde Sivas'ta dünyaya geldi. Daha sonra Konya'ya yerleşen Hocamız artık Konyalı sayılacak kadar uzun zamandır Mevlana hazretlerinin şehrinde ikamet ediyor. 1970'li yıllarda imam hatip olarak başladığı meslek hayatında vaizlik ve müftü yardımcılığı görevlerinde bulundu. 12 Eylül 1980'de yapılan askeri darbeyle Diyanet İşleri Başkanlığı'ndaki görevinden ayrıldı. Askeri yönetim tarafından gözaltına alınıp hapse atılan ve yaklaşık 1 sene cezaevinde kalan Hocaefendi, hapisten çıktığı 1982 yılından itibaren kendini iman hizmetlerine vakfetti.

32 yaşındayken kurduğu Ribat Dergisi halen başarıyla hizmet etmekte. Konya'da kurulmasına önderlik ettiği Ribat Eğitim Vakfı ile hayır hizmetlerine koşturan Abdullah Büyük Hocaefendi, insana yönelik hizmet yatırımlarını 'önce insan sonra kurum' prensibiyle yürüttü. Bu çerçevede ailenin korunmasına ve yüceltilmesine yönelik derneklerin kuruluşuna önderlik etti.

Aile kurumuna yönelik çalışmalarını şöyle ifade ediyor hocamız; "1998 yılında ilk adımımızı attık daha sonra Almanya, Fransa derken tekrar Türkiye'ye döndük şu anda 20 vilayette aile mektebini başlattık. Aile mektebindeki programlarımız ülkenin coğrafyanın fıkhi görüntüsünü, toplumun yaşam tarzını hesaba katarak programın içeriğini zenginliğini konu başlıklarını sıraya koyduk. 23 kitapçık 63 konu ve 3 yıllık aktif eğitim süreci var ve yaklaşık 12 yıl sürüyor program. "

Halen Konya'da yaşayan Büyük Hocaefendi, fikir ve düşüncelerini yazdığı kitaplar, Ribat dergisi ve Vakit gazetesi aracılığıyla kamuoyuyla paylaşıyor.

 

-Hocam, ülkemizdeki İslami gelişmelerden memnun musunuz? Kemmiyet oranında keyfiyetin de geliştiğini söyleyebilir misiniz?

- Öncelikle çok teşekkür ederim, buraya kadar zahmet ettiniz. İnşallah bu hizmetleriniz insanlığa yapılan bir hizmet. Daha doğrusu ülkeye yapılan bir yatırımdır. Fedakârlığın, vefakârlığın bir simgesidir.

Sormuş olduğunuzun sorunun cevabını ben müspet olarak karşılıyorum. Gidişatımızda, her ne kadar kemiyet gözükse dahi, keyfiyeti de ilgilendiren kaliteli bir gidişat var.

Bunun sebeplerini de şöyle sıralayabiliriz; doğal afetler bu gelişmelerin sebeplerinden bir tanesidir. Doğal afetler dünya çapında bir buçuk milyar Müslümanın iletişimini, irtibatını sağlamaya sebeb oldu. Evet, bu musibetlerin bir yüzü soğuktur, yıkımdır, ölümdür. Ama öbür tarafa baktığımız zaman, birbirimize yaklaştık. Dua gönderdik, para gönderdik, gıda gönderdik, her şey gönderdik. Meğer bir Ace'miz varmış, Pakistan daha bir yakın göründü bize, Sudan daha bir yakınlaştı. Uzak gördüğümüz diyarlar, baktık ki yanı başımızda, biz onların yanı başındayız.

Bu çerçeveye bakınca, entellüektel boyutu olan bu iletişim, bu sevgi bağımız, gönül bağımız, muhabbet bağımız, kendi aramızdaki kavgacı, dedikoducu olayları bastırdı. Azalttı daha doğrusu. Azaltınca, birbirimizi tanımaya, birbirimizle iletişime girmeye başladık. Öncelerinin "şucudur, bucudur, falancıdır, fişmekancıdır" ifadelerinin, taksimatlarının yerini, bütüncül bir bakış açısı doldurmaya başladı. "Müslümanlar, inananlar, ülkesini, milletini sevenler" ifadeleri ağır bastı, Allah'a hamd olsun.

 Konuya bu çerçevede bakıyor ve böyle bakınca da çok ümitli oluyorum. Ziya Paşa "Ayineşi iştir kişinin, lafa bakılmaz" der. Biz de bakıyoruz, Edirne'den Van'a varıncaya kadar, Madagaskar adalarından, ta Viyana'ya varıncaya kadar, yeryüzü coğrafyasında dünyayı, ülkesini ıslah etmek isteyen insanlar hep birbirleriyle paylaşmakta, birbirlerine yardım etmekte, destek vermektedir.

Tekrar ifade etmek istiyorum ki, bu kuru bir kalabalık değil, kaliteli bir oluşumdur. Sorunuz için teşekkür ediyorum.

 -Tesettürde bir sulanma müşahede ediyoruz. Sizce bunun sebepleri nelerdir? Hiç olmazsa o kadar kapansınlar diye ses çıkarmamak doğru mu sizce?

-Şimdi modernizm, modernite, sekülerizm, dünyevileşme gibi dıştan gelen, içten çıkan, bir takım akımların bunda etkili olduğunu düşünüyorum. Bu bir sınavdır, bir imtihandır doğrusu.

Ki, her zaman bir sınav, bir imtihan içerisindeyiz. Ne yazık ki biz tesettürü modaya kurban ettik. Ve şu anda mazlumdur tesettür, zalimdir moda. Çok açık konuşuyorum.

O tesettür ki, Kâbe'yi örten örtüden daha şerefli, daha kıymetli olan bir şeairdi. O bizim bir sembolümüzdü. Kâbe neyse, bir Arafat dağı neyse, bir Muzdelife, bir Cuma namazı, bir bayram namazı neyse, tesettürümüz de bizim bir şiarımız, bir sembolümüzdü.

Modernitenin getirmiş olduğu bir yapıyla, geleneksel yapı arasında sıkışan bir hanımı düşünün. Modernistler bu hanıma karşı cazibeli, tumturaklı bir kıyafet modeli ortaya koydular. Nefis ve şeytan da destek verince, insanlar soluğu orada almaya çalıştı.

Öyle olunca, ben şu andaki "tesettür mağazaları" adı altında açılan ve faaliyet gösteren tüm kardeşlerimizin maalesef bunu "çağ sana uymuyorsa sen çağa uy" gibi yanlış, hazmı çok zor bir düşünceye kurban ettiklerini görüyorum.

Biz, o onurlu kimliğimizi hiç asimile yapmadan ortaya koyabilirdik. Biz bundan evvelki dönemlerdeki tesettürden pişman değiliz. Ki o tesettür bize şahsiyet vermişti, izzet vermişti, kalite vermişti. Ama şimdiki, adı tesettür olmuş olan, modaya endeksli kıyafet ne şahsiyet bıraktı, ne izzet bıraktı. Değerden, kıymetten düşürdü.

Bu çerçevede baktığımız zaman, artık tabelası tesettür, muhtevası moda ve dekolte olan, tesettürü temsil etmeyen, tesettüre davet çıkarmayan, ve tesettürü belki çağ dışına atan, belki nostalji olarak görmeye çalışan bir noktaya getirdiler.

Bunların hiçbirine ben katılmıyorum. Katıldığım tek şey vardır; evet kıyafetin şeklini, şemailini Kur'an çizmez. Ama Allahu Teâlâ öyle bir ayet-i kerime göndermiştir ki, farz kıldığı bir amelin nasıl uygulanacağını da haber vermiş, detaya inmiştir;

وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ

 "Başörtülerini ta göğüslerine kadar sarkıtsınlar"(Nisa: 24:31)

Biz artık şık görünmenin, güzel görünmenin mücadelesini veriyoruz. Halbuki o şıklığımızı, güzelliğimizi kamufle yapmak isteyen bir emirdi bu.

-Hocam affedersiniz, bir tesettür firmasının verdiği reklamda "filan giyim sizi fark ettirir" diyor.

-Buyurun işte. Yani artık meselenin ele alınılacak, savunulacak tarafı kalmadı. Ve ne yazık ki her geçen gün de bu yozlaşıyor. Umarım bu tehlikeli gidişattan dönerler.

-Bir de hocam kötülük hemen yayılıyor demek ki. Birbirinden görmekle, salgın bir hastalık gibi yayılıverdi bu tarz şeyler.

- Evet. Biliyorsun, Peygamber Efendimiz(aleyhissalatu vesselam), "Cennetin etrafı nefse ağır gelen, cehennemin etrafı nefse hoş gelen şeylerle donatılmıştır"(Sahih Müslim, K. Cennet hn: 1) buyuruyor. Bu bir imtihan.

Biz imtihanı unuttuk, imtihan edildiğimizi unuttuk. Ben şu anda sizinle imtihan ediliyorum, siz de benle imtihan ediliyorsunuz aslında. Siz bir hizmet etmek için geldiniz. Ben de size bir hizmet vermenin mücadelesini veriyorum. Cenab-ı Hak da bizi izliyor ve dinlettiriyor şu anda.

Bu imtihanın en basit bir örneği. Hâlbuki haram işlemiyoruz değil mi? Bir günah da yok şu anda. Güzel, hoş bulduğumuz şu konuşma da bir sınavdır. Ki yeryüzünde sınav olmayan, imtihan olmayan ne var? Cenab-ı Hak birçok ayetinde "biz sizi sınamak, denemek için yarattık" buyurmuyor mu?

 O bakımdan, mümin olarak, inanan insanlar olarak, inancımızla bağlantılı olan tüm amellerimizi "Allah'a arz etme şuuru" içinde yapmalıyız.

Biz –hâşâ- dini Allah'dan daha iyi bilen, güzel göstermeye çalışan, sanki din kaba saba bir şey de, biz onun inceltmeye çalışan bir moda girdik, bir frekansa girdik ki, bu da son derece korkunç ve iğrençtir.

-Devam edecek-

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

vedat özdemir, 2013-01-04 12:42:50

sa hocamizin tüm yönleriyle aile kitabini suan okumaktayim iyi akilda kalir örnekler veriyor insallah nasiplenirim .zaman buldukca esime de okuyorum ayrica m islamoglu hocamizin arkadasi olmasi da daha cok hosuma gitti

Bu yoruma katılıyor musunuz ?

elif günay, 2012-04-12 04:08:56

böyle bir yazının her gencin her lider konumunda olan insanların islama hizmet ediyorum diyen insanların okuması gereken, hatta her cümleyi hayatına geçirmesi gereken bir yazı olduğu kanaatindeyim Rabbim gerçek hocalarımızı başımızdan eksik etmesin bizleride alim kullarından eylesin

Bu yoruma katılıyor musunuz ?

seyit, 2011-12-05 13:49:48

yazınız okudum ,yazınızın son pararafında diyorsunuz ki \\\\\\\\\\\\\\\'.............insan hak ve hukukuna saygılı,herkes birbirini koruyor hakkına hukukuna riayet ediyor....\\\\\\\\\\\\\\\'diyorsunuz.sorum şu bu hak ve hukuk sadece tarıkatcılaramı yoksa herkesi kapsıyormu,herkesi kapsar dedinizi duyar gibiyim.amma sözünüzde samimi iseniz devletten uzak durup \\\\\\\\\\\\\\\'diyanetin kaldırılmasını isteyin\\\\\\\\\\\\\\\'o siyasettir derseniz sözünüzün geçerliliği yok demektir.lütfen hocalığı birakın daha fazla günaha girmeyin.

Bu yoruma katılıyor musunuz ?

musa karagöz, 2011-03-08 11:57:04

allah kendisinden razı olsun

Bu yoruma katılıyor musunuz ?

ali said, 2011-02-19 21:13:35

Abdullah Büyük hocamız ülkemizin önde gelen değerlerinden biridir. Bildiğimiz kadarıyla İslami çalışmada ölçü ve dengenin sembolü bir şahsiyettir. Şiddet ve baskıcı bir anlayıştan uzak nebevi bir metodu benimser. Güzel bir sohbet olmuş, devamını bekler teşekkür ederim.

Bu yoruma katılıyor musunuz ?

DİĞER YAZILAR

MUSTAFA ÖZCAN HOCAMIZ İLE COĞRAFYAMIZDAKİ SORUNLAR ETRAFINDA-2

MUSTAFA ÖZCAN HOCAMIZ İLE COĞRAFYAMIZDAKİ SORUNLAR ETRAFINDA-2

-Demin biraz değindik ama şöyle sorayım, Mezhebinin görüşünü savunan bir mümin “mezhebin

MUSTAFA ÖZCAN HOCAMIZ İLE COĞRAFYAMIZDAKİ SORUNLAR ETRAFINDA-1

MUSTAFA ÖZCAN HOCAMIZ İLE COĞRAFYAMIZDAKİ SORUNLAR ETRAFINDA-1

Takdim Kıymetli ziyaretçilerimiz, geçtiğimiz ay değerli araştırmacı-yazar Mustafa Özcan be

SALİH EKİNCİ HOCAEFENDİ İLE TARTIŞILAN MESELELER ETRAFINDA-4

SALİH EKİNCİ HOCAEFENDİ İLE TARTIŞILAN MESELELER ETRAFINDA-4

-Ahmed bin Hanbel’in Müsned’inde naklettiği bazı hadisler için “keşke bunları nakletmese

SALİH EKİNCİ HOCAEFENDİ İLE TARTIŞILAN MESELELER ETRAFINDA-3

SALİH EKİNCİ HOCAEFENDİ İLE TARTIŞILAN MESELELER ETRAFINDA-3

-Eş’ariler ile Maturidiler arasındaki fikri çatışmaların dini yorumlamada zarar verdiğini s

SALİH EKİNCİ HOCAEFENDİ İLE TARTIŞILAN MESELELER ETRAFINDA-2

SALİH EKİNCİ HOCAEFENDİ İLE TARTIŞILAN MESELELER ETRAFINDA-2

-Usul-i fıkıhta bir şeyin vacip veya mendup olmasında yeni bir usul olarak şu söylenmektedir;

SALİH EKİNCİ HOCAEFENDİ İLE TARTIŞILAN MESELELER ETRAFINDA-1

SALİH EKİNCİ HOCAEFENDİ İLE TARTIŞILAN MESELELER ETRAFINDA-1

Salih Ekinci Hocaefendi ile son röportajımız

SALİH EKİNCİ HOCAEFENDİ İLE MODERNİST DÜŞÜNCE VE BİD’ATKAR MEZHEPLER ÜZERİNE-3

SALİH EKİNCİ HOCAEFENDİ İLE MODERNİST DÜŞÜNCE VE BİD’ATKAR MEZHEPLER ÜZERİNE-3

-Seyda izninizle başka bir soruya geçiyorum. Vehhabiler ehl-i sünneti müşrik olarak mı görmek

SALİH EKİNCİ HOCAEFENDİ İLE MODERNİST DÜŞÜNCE VE BİD’ATKAR MEZHEPLER ÜZERİNE-2

SALİH EKİNCİ HOCAEFENDİ İLE MODERNİST DÜŞÜNCE VE BİD’ATKAR MEZHEPLER ÜZERİNE-2

-Yani şimdiki Selefilerin hataları onları ehl-i sünnetten çıkarmıyor mu? -Hayır çıkarmıy

SALİH EKİNCİ HOCAEFENDİ İLE MODERNİST DÜŞÜNCE VE BİD’ATKAR MEZHEPLER ÜZERİNE-1

SALİH EKİNCİ HOCAEFENDİ İLE MODERNİST DÜŞÜNCE VE BİD’ATKAR  MEZHEPLER ÜZERİNE-1

-Sizce Türkiye’de Ehl-i Sünnete karşı olan cereyanlar kuvvetlenmiş midir? Mesela şöyle bir

DR. VEHBİ KARAKAŞ HOCAMIZLA MÜSLÜMAN GÜNDEMİ ÜZERİNE

DR. VEHBİ KARAKAŞ HOCAMIZLA MÜSLÜMAN GÜNDEMİ ÜZERİNE

Kıymetli ziyaretçilerimiz, yeni bir mülakatımızı sizlerle paylaşmanın sevinç ve huzurunu du

MUSTAFA ÖZCAN BEY İLE İSLAM DÜNYASI, HAREKETLER VE KİŞİLER-3

MUSTAFA ÖZCAN BEY İLE İSLAM DÜNYASI, HAREKETLER VE KİŞİLER-3

-Bediüzzaman Hazretlerinin inşa fikriyatını nasıl değerlendiriyorsunuz? -Bediüzzaman gelenek

İman edip salih ameller işleyen kimseler için mağfiret ve bol rızık vardır.

Hac, 50

GÜNÜN HADİSİ

"Oruçlu için iki sevinç vardır: Biri, orucu açtığı zamanki sevincidir, diğeri de Rabbine kavuştuğu zamanki sevincidir. Oruçlunun ağzından çıkan koku (haluf), Allah indinde misk kokusundan daha hoştur."

Ebu Hüreyre

TARİHTE BU HAFTA

*Yıldız Sarayı'nın İttihatçılar'ca Yağma Edilmesi(29 Nisan 1909) *Gazneli Mahmud'un Vefatı(30 Nisan 1030) *Yıldırım Bâyezid Tarafından Manisa'nın Fethi(1 Mayıs 1390) *Fatih Sultan Mehmed Hân'ın Vefatı(3 Mayıs 1481) *Eyüp Sultan Hazretleri(r.a.) Vefât

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI