Cevaplar.Org

EŞREF EDİB İSTİKLÂL MAHKEMELERİNDE-HAZIRLAYAN: FAHRETTİN GÜN-BEYAN YAYINLARI-İST-2005


Nurgül Dere

nurguldere@gmail.com

2010-03-07 01:57:49

· Bu hatırat, Eşref Edib Fergan gibi İslâmcı bir entelektüelin "İstiklâl Mahkemelerinde; tek kişilik hücrelerde, ölü kemikleri ve kafatasları arasında yaşanıp da" kaleme alınmışsa, daha bir anlam ve önem kazanır. S:11 

· Tarihimizde en fazla tartışılan konuların başında İstiklâl Mahkemeleri gelir. Hiç kuşkusuz bu tartışmada yakın tarihimizin bir "kavga alanı" olarak görülmesinin büyük payı vardır. S:22 

· "Resmi ideolojinin" tek parametreli "tarih algısı", gayri resmi tarih anlayışına ciddi bir katkı yaparken, olan tarih disiplinine olmakta ve bu durum tarihi gerçekleri perdeleyerek tarihi hadiselerin yüzüstü bırakılmasına büyük ölçüde prim vermektedir. S:22 

· Tarihi doğru bir biçimde okuyamama olgusu, her alanda menfi bir yönelime kapı aralarken, bir milletin olmazsa olmaz şartlarından biri olan "tarih şuuru", genç nesillere gerektiği şekilde verilememekte ve nesiller, bu alanda "bilinçsizce yapılan dayatmalar uğruna" cahil bırakılmaktadır. S:22 

· Birinci dönem İstiklâl Mahkemeleri, cephedeki orduyu cephe gerisinden takviye etmek amacına matuf bir girişim oldu. İşleyişi ve verdiği kararlar yüzünden çeşitli tartışmalarla, şayialarla birlikte Millî Mücadele'deki yerini aldı. S:24 

· Üzerinde en çok spekülasyon yapılan mahkemeler ise, Ankara ve Şark İstiklâl Mahkemeleri oldu. Zaten İstiklâl Mahkemelerini asıl şaibe altında bırakan gelişmeler birinci dönemde değil de, ikinci dönem olan ve Türkiye'nin siyasi atmosferinde oluşmaya başlayan normale dönüş izlerinin görülmeye başlandığı süreçte gerçekleşti. S:25 

· İstiklâl Mahkemeleri'nin İkinci Dönemi şeklinde niteleyebileceğimiz 1923-1927 yılları arasında kurulan "İstiklâl Mahkemeleri, yakın ve uzun vadeli siyasi hesaplaşmalar ve menfaatler uğruna kullanıldı, siyaset kavgasının aracı haline getirildi." S:25 

· Muhalefetin her alanda tasfiyesi, siyaset kavgasını tek taraflı bir kavgaya sürükleyip, muhalefeti etkisiz ve tesirsiz hale getirdi. S:25 

· Çamlar arasındaki köşkten, Cebeci'deki mezarlık üzerine kurulmuş tevkifhanenin mahzenlerine… Böyle zamanlarda insanlar için metanetini muhafaza etmekten, feleğin kahrına büyük bir tevekkül ile göğüs germekten başka kurtuluş çaresi yok. S:43 

· Mücadele yolu çetin bir yoldur. Nice kişiler bu yolda can vermişlerdir. Hak ve hakikati söylemek, müdafaa etmek onun için mukaddes bir iştir. Bu yolda olanlara bir ders olsun, diye bunları yazıyorum. Eğlence için değil. Hayatın türlü cilveleri olur. Hâdiseler altında çökmemeli, hâdiseleri çökertmeye çalışmalıdır. S:171

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 8. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 8. BÖLÜM

SONUÇ (…) Bir devlet otoritesi ile hareket etmeyen, hakikatte herhangi bir devletin belirli bi

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 7. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 7. BÖLÜM

MİHVER’E (AXIS) DOĞRU (…) Alacaklılarının akbaba misali tepesinden ayrılmadıkları ger

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 6. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 6. BÖLÜM

GELENEĞİN BÖLÜNMEZLİĞİ (…) Ne orijinal ne de felsefî olarak teolojik düşünce sahibi

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 5. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 5. BÖLÜM

BİR NESLE KILAVUZLUK: KUZEY AFRİKA (…) Nüfuzunun en hissedilir (s. 185) olduğu yer Mağrip

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 4. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 4. BÖLÜM

İSLÂMCI MİLLİYETÇİLİĞİN MÜDAFAASI: ARAP DOĞU Doğu’da Suriye ayaklanmasının başar

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 3. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 3. BÖLÜM

ARAP DAVASININ BENİMSENMESİ (…) Arslan’ın (…) Kendi hayatı Dürzî içe dönüklüğün

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 2. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 2. BÖLÜM

SAVAŞ VE SÜRGÜN 28 Ekim 1914’te Osmanlı İmparatorluğu I. Dünya Harbi’ne girdi ve Orta

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 1. BÖLÜM

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- 1. BÖLÜM

BİR OSMANLI-ARAP CENTİLMENİ YETİŞİYOR (…) 1869’da Lübnan’daki Şuveyfe köyünde doğm

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- GİRİŞ

BATI’YA KARŞI İSLÂM-WILLIAM I. CLEVELAND- GİRİŞ

Çağın en gözde simalarından olan Şekip Arslan, biyografistlere çok sayıda malzeme bırakmı

ŞEHBENDERZÂDE FİLİBELİ AHMED HİLMİ’NİN DİNÎ VE FELSEFÎ GÖRÜŞLERİ-ÖMER CERAN-SIR YAYINCILIK-BURSA-2013

ŞEHBENDERZÂDE FİLİBELİ AHMED HİLMİ’NİN DİNÎ VE FELSEFÎ GÖRÜŞLERİ-ÖMER CERAN-SIR YAYINCILIK-BURSA-2013

Ahmed Hilmi, 1914 yılında vefat etmiştir. Vefat sebebi olarak bakır zehirlenmesi düşüncesi il

TOTALİTERİZMİN SEFALETİ-MESUT KARAŞAHAN-BEYAN YAYINLARI-İSTANBUL 1998

TOTALİTERİZMİN SEFALETİ-MESUT KARAŞAHAN-BEYAN YAYINLARI-İSTANBUL 1998

Antik Çağ’ın filozofları arasında totaliter siyasal felsefesini daha açık ve kolay biçimde

Ey iman edenler! Allah'a karşı gelmekten sakının ve doğrularla beraber olun.

Tevbe, 119

GÜNÜN HADİSİ

Her kim bir namazı (kılmayı) unutursa (onu) hatırladığında kılsın. Onun bundan başka keffâreti yoktur.

BUHARİ, KİTÂBU MEVÂKÎTİ'S-SALÂT

TARİHTE BU HAFTA

*Akşemseddin Hz.lerinin Vefatı(15 Ocak 1459) *İstanbul Erkek Lisesi'nin Açılışı(15 Ocak 1884) *Körfez Savaşı'nın Başlaması(17 Ocak 1991) *Galiçya Zaferi(19 Ocak 1917)

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI