Cevaplar.Org

KUR’AN VE SÜNNET PENCERESİNDEN TASAVVUFİ HAYAT (III)

Bu hafta ki yazımızda, Tasavvufun İslam’daki yerini ele alacağız. Gerek İslam mutasavvıfları, gerekse tasavvuf konusunda araştırma yapan ‘’Nichalson, Massignon ve Roger Goraudy gibi batılı düşünürler tasavvufun iki kaynağı old


Muhammed Kocakaya

m_kocakaya_2@hotmail.com

2009-11-01 04:28:32

Bu hafta ki yazımızda, Tasavvufun İslam’daki yerini ele alacağız. Gerek İslam mutasavvıfları, gerekse tasavvuf konusunda araştırma yapan ‘’Nichalson, Massignon ve Roger Goraudy gibi batılı düşünürler tasavvufun iki kaynağı olduğunu; bunların Kur’an ve Sünnet olduğunu belirtmişledir.

Tasavvuf müessesesinin Hz.Muhammed(Aleyhissalatu vesselam) döneminde bu adla

anılmaması bizi aldatmamalıdır.

Hz. Peygamber ve ashab tarafından bütün inceliği ile yaşanan tasavvufi hayat

daha sonraki mana ulularınca devam ettirilmiştir Bu faaliyeti başlatıp yürütenler

sufi denildiği için bunların tutum ve meşreplerine de tasavvuf denilmiştir.

Tasavvufun, İslam toplumunda 3 ana konuyu icra ettiğini görürüz:

1-Bidatlere karşı çıkış

2-Ruhi yükselişi temin

3-Tebliğ faaliyetlerinde bulunma

Bu üç ana konuyu icra ederlerken hiç şüphesiz, Kur’an ve Sünnet temel dayanak noktası

olmuştur. Ayrıca tasavvufi düşüncenin temelini oluşturan ‘’Güzel ahlak’’, ’’Tevbe’’,

’’Zühd’’,’’Sabır’’,’’Şükür’’,’’Muhabbetullah’’,’’Zikir’’,’’Tevekkül’’,’Teslimiyet’’,’İhlas’’ gibi ıstılah ve ameller Kur’an-ı Kerim’in ve sünnetin en fazla teşvik ettiği konulardır.

Konunun anlaşılması bakımından bazı mutasavvıfların tasavvuf ile ilgili sözlerini de burada nakletmek istiyorum.

Cüneyd el-Bağdadi:’’Tasavvuf ilmimiz, Kitap ve Sünnetle kayıtlanmıştır. Kur’an okumayan, Hadis okumayan, fıkıh öğrenmeyen kimseye uymak caiz değildir.’’

Suhreverdi:’’Güzel ahlakın elde edilmesi, çirkin şeylerden de el çekilmesi şeklinde olduğundan, amellerin en güzelidir.’’

El-Kattani: “Tasavvuf tamamıyla güzel ahlaktan ibarettir. Ahlakça senden güzel olan, tasavvuf yolunda da senden ileridir.’’

İmam-ı Rabbani:’’Tarikat ve hakikat; şeriatın üçüncü merhalesi olan ihlâsı elde etmede birer hizmetçidir.’’

Ebu Said el-Harraz: Zahir ilme ters düşen her batıni hal ve ilim batıldır.’’

Cüneyd el-Bağdadi:’’Bizim bu tasavvuf ilmimiz, Resulullah’ın hadisleri ile iç içe, tamamen onlara bağlı bir durumdadır.’’

Tasavvufi hayatın temelini, Hz. Peygamberin ruhi hayatı ve zahidane yaşantısı oluşturmaktadır.

Her sufinin kendinden önceki mürşidin terbiyesi altında manevi terbiyesini tamamlaması ve terbiye şeklinin bir silsile şeklinde Hz. Peygambere ulaşması esastır. Çünkü Allah Teâlâ kendi sevgisinin ispatını Resulüne uymaya bağlamış aksine gidenlerin değil veli, mümin bile olamayacağı uyarısında bulunmuştur.

Tasavvufun temel konularından biri de veli ve velayet konusudur. Bir Hadis-i Kudside Cenab-ı Allah şöyle buyuruyor: “Her kim benim veli kullarımdan birisine düşman olursa, şüphesiz ki bende ona harp açarım. Kulum bana nafile ibadetlerle devamlı yaklaşır; nihayet onu severim. Bir kere onu sevdim mi artık ben o kulun işiten kulağı, gören gözü, tutan eli, yürüyen ayağı olurum. Benden herhangi bir şey isterse onu verir, bana sığınırsa muhakkak onu himaye ederim.’’(Buhari, Rikak)

Bir başka Hadis-i Kutside ise Cenab-ı Allah şöyle buyuruyor:’’Kim benim velilerimden birini hafife alırsa, bana düşman olarak karşıma çıkmış olur.’’(Taberani,el-Mücemül-Kebir)

Yunus suresi 62-63 ve 64. Ayetlerde ise Cenab-ı Allah şöyle buyuruyor:

‘’Haberiniz olsun ki Allah’ın velileri için hiçbir korku yoktur. Onlar mahzunda olacak değillerdir. Onlar, iman edip takvaya ulaşmış kimselerdir. Dünya hayatında da, ahiret hayatında da onlar için nice müjde ve kerametler vardır…’

Muhammed KOCAKAYA

 

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

DİĞER YAZILAR

TUHFE-İ RAMAZAN (RAMAZAN HEDİYESİ)-2

TUHFE-İ RAMAZAN (RAMAZAN HEDİYESİ)-2

23- Tevrat İbranice bir kelimedir ve şeriat ve hak kelam demektir. İncil de Süryanice bir kelime

TUHFE-İ RAMAZAN (RAMAZAN HEDİYESİ)-1

TUHFE-İ RAMAZAN (RAMAZAN HEDİYESİ)-1

Kıymetli ziyaretçilerimiz, bir bakıma hüzünle geçen bu Ramazan ayımız, belki birçok mümin

TUĞYAN VE TAĞUT

TUĞYAN VE TAĞUT

I-Tuğyan Tuğyan sözlükte; taşma, hiddetlenme ve azma demektir. Terim olarak tuğyan; azgınl

FITIR SADAKASI

FITIR SADAKASI

Ramazan Bayramına kavuşan ve artıcı nitelikte olmasa da temel ihtiyaçları dışında nisap mik

92 MADDE İLE EHL-İ SÜNNET AKÎDESİ

92 MADDE İLE EHL-İ SÜNNET AKÎDESİ

. Allah Teâlâ vardır, birdir, yani şeriki (ortağı) yoktur. 2. Hiç bir şey (ne zatında ne d

ZEKÂT HAKKINDA ON ÜÇ SORUYA CEVAP

ZEKÂT HAKKINDA ON ÜÇ SORUYA CEVAP

Zekât konusuna açıklık getirebilmek için, konuyu soru-cevap şeklinde ele almak faydalı olacak

ŞEYHÜLİSLAM M.SABRİ EFENDİ’NİN BİR TENKİDİNE BİR TAVZİH

ŞEYHÜLİSLAM M.SABRİ EFENDİ’NİN BİR TENKİDİNE BİR TAVZİH

Geçen aylarda, merhum şeyhülislam Mustafa Sabri Efendi’nin Muhammed Uysal beyefendi tarafından

EN DOĞRU YOL

EN DOĞRU YOL

SORU: Zamanımızda kafa karıştırmak için ortaya atılan fikirlerden bunaldık, bize en doğru

HZ. MUHAMMED (S.A.V.)’E NİÇİN VE NASIL SALAVAT GETİRİLİR?

HZ. MUHAMMED (S.A.V.)’E NİÇİN VE NASIL SALAVAT GETİRİLİR?

Hz. Muhammed (s.a.v.)’e salâvat getirme hususu bu günlerde tartışma konusu yapılınca bu yaz

EN GEREKLİ TAVSİYELER

EN GEREKLİ TAVSİYELER

SORU: Bize en gerekli tavsiyeleriniz nelerdir? 1. DELİL İLE ALLAH’I TANIMAK Kendi nefsi

KUR’AN’DA FASIK

KUR’AN’DA FASIK

Sözlükte fasık, belli sınırları aşan kişi demektir. Terim olarak fasık, Allah’ın emirle

İnfitar Suresi/6-8

Ey insanoğlu! Seni yaratıp sonra şekil veren, düzenleyen, mütenasip kılan, istediği şekilde seni terkip eden, çok cömert olan Rabbine karşı seni aldatan nedir?

GÜNÜN HADİSİ

Harb bir hiledir.

Buhari, Cihad 157; Müslim, Cihad 18, (1740)

TARİHTE BU HAFTA

*Sultan Abdulaziz Han Şehid Edildi.(4 Haziran 1876) *Kırım'ın Fethi(6 Haziran 1475) *Süleymaniye Camii İbadete Açıldı(7 Haziran 1557) *EFENDİMİZ'İN (s.a.v.) DÂR-I BEKA'YA İRTİHALİ(Vefatları)(8 HAZİRAN 632) *Hz.Ebubekir (r.a.)Halife Seçildi(9 Haziran

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI