Cevaplar.Org casino maxi

KUR’AN VE SÜNNET PENCERESİNDEN TASAVVUFİ HAYAT (1)

Bu yazı dizimizde; tasavvufi düşünceyi, tasavvuf kelimesinin etimolojisini, tasavvufun psikolojik ve sosyolojik özelliklerini, dini ve felsefi açıdan geniş bir şekilde ele alacağız. Yine bu yazı dizisinde tasavvufu, okuyucularımıza sunarken, he


Muhammed Kocakaya

m_kocakaya_2@hotmail.com

2009-10-15 15:49:09

Bu yazı dizimizde; tasavvufi düşünceyi, tasavvuf kelimesinin etimolojisini, tasavvufun psikolojik ve sosyolojik özelliklerini, dini ve felsefi açıdan geniş bir şekilde ele alacağız. Yine bu yazı dizisinde tasavvufu, okuyucularımıza sunarken, herhangi bir yorum katmadan kendimi sadece tanık rolünde görerek yazmaya çalışacağım.

Bilindiği gibi, Türklerin İslamiyet’i kabul edip Anadolu’yu yurt edinmeye başladığı XI. yüzyıldan itibaren Orta Asya’daki Türk illerinde Anadolu’ya gaza erleriyle beraber gönül medeniyeti kurulmaya başlanır. İşte bu yeni toprakların manevi çehresinin oluşumunda en büyük rolü TASAVVUF oynamıştır.

Kur’an insana insanı anlatan bir kitaptır. Kur’an’ın insan hayatına uygulanışı olan tasavvuf da insanı anlatır ve her şeyi insana anlatır. Bu bakımdan Kur’an fıtrat gibidir, eskimez, pörsümez. Tasavvuf da böyledir . İnsanın eskimeyen, zamanla değişmeyen, sonsuza ait olan yanını ele alır. Fakat fani geçici olana ilişmez.

Tasavvuf dinamik, yaşayan bir müessesedir. Sadece teoriyle, sözle yetinmez. O tıpkı hayat gibidir. Onun için tasavvuf bir takım nazariyeleri naklederek anlatılmaz. Onu az veya çok hayatın iniş ve çıkışlarıyla, dar sokaklarıyla, kısaca insanın mutluluk ve ıstıraplarıyla birleştirerek vermek gerekir. Bu yüzden tasavvuf bir aksiyondur. Bir Velinin tabiriyle Tasavvuf: ’’Bela ve ıstırabın kucağında büyümektir.’’

Bu bela ve ıstırabı divan şairleri şöyle dile getirmişlerdir:

‘’Ya Rab!Bela-yı aşk ile kıl aşina beni

Bir dem bela-yı aşktan etme cüda beni’’

‘’Aşk derdiyle hoşem, el çek ilacımdan tabib

Kılma dermanım kim helakım zehr-i dermanındadır’’

 İşte durum böyle olunca, din ilimlerinden yüksek seviyeye çıkmış çok zatlar, tasavvuf diye bir müessesenin varlığına akıl erdiremiyorlar. Çünkü onların tefekkürleri hayattan, yaşanan hayattan uzak, spekülatif bir tefekkürdür. Tasavvuf ise dinamik bir tefekkür ister. Yani, yaşarken ve yaşayarak düşünmek. Yaşarken; ’’Mutu kable en temutu’’ sırrına mahzar olmak…

Bu yazı dizimizi hazırlarken yazılarımıza hâkim olan duygu; Muhammedi Aşk’tan kaynaklanmaktadır. Bunun için dünyevi ve nefsanî gayelerle alaka ve irtibatımız olmaz. Ruhumuz aracılığı ile fıtrat sırrına bağlıyız. Onun için memur edilmediğimiz şeyleri yazamayız. Mana ulularının himmetleri, yazılamayacak kadar çok ve esrarlıdır. Bu yüzden keramet ehlinin keremini anlatacak güce sahip değiliz. Ancak ruhaniyetlerine sığınmış, tasarruf ve lütuflarına teslim olmuşuzdur.

Şu satırlara kadar yazdıklarımız bir giriş babındadır. Bundan sonraki yazılarımızda ‘’Tasavvuf kelimesinin Kökü ve Doğusu’’,’’Tasavvufun İslam’daki Yeri’’,’’Kur’an ve Sünnet’in Tasavvuf Verileri’’,Tasavvufun Fert ve Topluma Bakışı’’ gibi konular işlenecektir.

Gönül bahçelerinin tahrip edildiği bu günkü dünyada; bize kucak dolusu çiçek sunanlara, bu geçici dünyayı, ebedi hayatı kazanmak için vesile bilenlere selam olsun.

Muhammed Kocakaya

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

merve güvener, 2009-10-20 11:08:45

hocam çok açıklmaışsın

Bu yoruma katılıyor musunuz ?

sercan yalanız , 2009-10-19 05:26:33

yazılarınızı takip ediyorum ve şu ana kadar sorduğum soruların cevaplarını buldum teşekkür ederim.ve bu siteyi sakın bırakmayın lütfen.çünkü size tek ulaşabileceğimiz site bu...

Bu yoruma katılıyor musunuz ?

DİĞER YAZILAR

NEFSİNİ GÜZEL HUYLARLA SÜSLEMEK

NEFSİNİ GÜZEL HUYLARLA SÜSLEMEK

Nefsini kötü vasıflardan temizledikten sonra aşağıdaki güzel vasıflar ile kendini süslemeye

ÖLÜME HAZIRLANILMAZ, HAZIRLIKLI YAŞANIR

ÖLÜME HAZIRLANILMAZ, HAZIRLIKLI YAŞANIR

Ölüme hazırlanılmaz, hazır olunur, hazırlıklı yaşanır. Çünkü ölüm, “hazırlıkları

EVLİYÂDAN SEÇME NASÎHATLER

EVLİYÂDAN SEÇME NASÎHATLER

1. Şeyh Muhyiddin Arabî (kuddise sirruh) buyuruyor ki: a. Kim şeriat terazisini elinden bir an o

İNSAN VE NEFSİ

İNSAN VE NEFSİ

Nefis Kelimesinin Sözlük Anlamı: Can, kişi, öz, kendi, süfli arzular. Ayrıca pek beğenilen,

CEVAHİR-ÜL LÜ’LÜİYE’DEN PARILTILAR-2

CEVAHİR-ÜL LÜ’LÜİYE’DEN PARILTILAR-2

Bazıları( bazı alimler) dediler ki; Su-i hatimeyi(kötü son, kötü ölüm) gerektiren sebebler

TEZKİYE NEDİR?

TEZKİYE NEDİR?

Tezkiye sözlük manası itibarıyla temizlemek yada temize çıkarmak demektir. Istılahta ise kiş

CEVAHİR-ÜL LÜ’LÜİYE’DEN PARILTILAR-1

CEVAHİR-ÜL LÜ’LÜİYE’DEN PARILTILAR-1

Kıymetli ziyaretçilerimiz, bilindiği gibi, meşhur muhaddis İmam Nevevi’nin bütün İslam dü

İNSAN VE ALDANMA

İNSAN VE ALDANMA

Konuya başlamadan önce, samimiyetle belirtelim ki bu yazıdaki tespitler, Eyfel Kulesi’nden çev

İHSÂN NEDİR?

İHSÂN NEDİR?

İhsan, Peygamber (s.a.v)’in, Cibril hadisinde açıkladığı üzere: Allah’ı görür gibi ib

İSLAM’IN BEŞİNCİ RÜKNÜ HAC

İSLAM’IN BEŞİNCİ RÜKNÜ HAC

a- Hac ve Umre 1. Hac, ömürlük bir farzdır; ömürde ancak bir defa farz olur. Hür, akıllı,

EN ÖNEMLİ EMİR VE YASAKLAR

EN ÖNEMLİ EMİR VE YASAKLAR

1. Allah’ın emrettiklerinin en önemlileri onbir ilkedir: A. Bunların beşi İslam’ın şar

Sadece zanna uyuyorlar. Zan ise hiç şüphesiz hakikat bakımından bir şey ifade etmez.

Necm,28

GÜNÜN HADİSİ

"Tutumlu kişi asla fakir olmaz."

Taberani

TARİHTE BU HAFTA

*Süleyman Hilmi Tunahan Hz.lerinin Vefatı(16 Eylül 1959) *Adnan Menderes'in İdamı(17 Eylül 1961) *Ertuğrul Fırkateyni Japon Sularında Battı(18 Eylül 1890) *Efendimiz (s.a.v.) Hicret Ederken KUBA'yı Teşrif Ettiler(20 Eylül 622) *Yavuz Sultan Selim Han

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SİTE HARİTASI