Cevaplar.Org

ZUHRU AHÄ°R NAMAZI


2002-12-19 18:42:32

Soru: Cuma namazından sonra kıldığımız zuhru ahir ve son iki sünnetin hükmü nedir? Evvela Cuma namazı dördü ilk sünnet, ikisi farz, dördü de son sünnet olmak üzere on rekattır. Buraya kadar bir problem yok. Arkasından dört rekat olmak üzere “Zuhr-i ahir namazı” diye kılınan namaz ise, son öğle namazı demektir. Şimdi burada doğal olarak akla şöyle bir soru gelmektedir: “Cuma namazı öğle namazının vaktinde kılınıp, onun yerini tuttuğuna göre “zuhr-i ahir namazı” ve arkasından “vaktin sünneti” diye kılınan iki rekatlık namazın anlamı nedir?” Esasen Efendimiz’den ve ilk dönemlerden gelen rivayetler arasında böyle bir namazın olmadığı görülmektedir. Peki bu namaz nasıl ve hangi maksatla sonradan ortaya çıkarılmıştır? Cuma namazının hikmetlerinden birisi de, Müslümanların birlik ve beraberliklerini temin etmek, birbirleriyle olan bağlarını daha da kuvvetlendirmektir. Bu hikmetten dolayıdır ki, İslam’ın ilk devirleri olan Peygamberimiz ve dört halife devrinde, Cuma namazı sadece bir camide kılınıyordu. Ancak zamanla Müslümanların sayısı artmış, yerleşim merkezlerinin nüfusu kalabalıklaşmış, neticede bir şehirde bulunan Müslümanların bir camide Cuma namazı kılmaları imkansız hale gelmiştir. Müminler aynı yerleşim merkezinde de yaşasalar, Cuma namazını farklı camilerde kılmak zorunda kalmışlardır. Gerek Efendimiz, gerekse Sahabiler zamanında böyle bir uygulama olmadığı için, bu durum, âlimlerin karşısına bir problem olarak çıkmış ve farklı içtihadlara sebep olmuştur. Bazı alimler, aynı şehirde farklı yerlerde Cuma namazının kılınamayacağını söyleyerek, “Bir şehirde iki veya daha fazla yerde Cuma namazı kılınmışsa, namaza başlama tekbirini önce alan cemaatin Cuma namazı sahihtir” demişlerdir. Bu görüşün yanı sıra, İmam Muhammed ve bir rivayete göre İmam Azam’ın görüşlerinden hareketle daha sonra gelen âlimlerden İmam Serahsi, İbn Abidin ve daha pekçok âlim, Cuma namazının bir şehirde bulunan her camide kılınabileceğine fetva vermişlerdir. Burada tek tek mevzuyla alakalı alimlerin görüşlerini ifade edip hutbeyi uzatmaya gerek yok. Neticede bu mevzuda bir camide Cuma namazı kılmanın mümkün olmadığını, farklı camilerde Cuma namazı kılmanın caiz olduğunu söyleyen âlimlerin görüşü daha ağır basmaktadır. Zaten fetva da bu görüşe göre verilmiştir. Bugün bizler de bu fetvaya göre amel etmekteyiz. Bununla beraber, Cuma namazını farklı camilerde kılmanın caiz olduğunu ifade eden âlimler, “kılınmaz” diyen âlimlerin görüşlerini de tamamen reddetmemişler bunun için de Müslümanlardan ihtiyaten o günün öğle namazının farzını kılmalarını istemişlerdir. İşte bugün Cuma namazının son sünnetinden sonra kıldığımız “zuhr-i âhir”i bu niyetle kılıyoruz. “Her camide Cuma kılınmaz” diyen âlimlerin görüşlerine göre, şayet Cuma namazı eda edilmemiş olursa, o günün öğle namazı kılınmış olur. “Her camide Cuma namazı kılınabilir” görüşüne göre, Cuma namazı kabul oldu ise, “Vaktine yetişip üzerimden düşmeyen son öğle namazına” diye kılınan zuhr-i ahir namazı, en son kazaya kalan bir öğle namazı yerine geçer. İşte ihtilaflı ve karışık gibi görünen bu meselenin izahı kısaca böyledir.

Bu yazıya yorum yazın


Not: Yanında (*) işareti olanlar zorunlu alanlardır.

Bu yazıya gelen yorumlar.

yusuf Özbek, 2006-06-17 01:17:49

Esasen ne Asr-ı seadette ne de sahabe ve sonraki dönemlerde "kesin" olarak cuma namazının farzından sonra hiç bir namaz kılınmamış ve hemen cemaat dağılmıştır. Üstelik namazdan sonra hemen dağılmak Cuma suresindeki cuma ayetinde de "fe izâ kadaytumussalate fenteşiru filardi" ibareleri ile emredilmiştir... Bunlar için hadis kitaplarının Cuma ile ilgili bölümlerine dikkatlice bakılırsa anlaşılır bir değerlinderme alınabilir.

Bu yoruma katılıyor musunuz ?

DÄ°ÄžER YAZILAR

KUR’AN O DÖNEMİN KOŞULLARINA GÖRE Mİ İNMİŞTİR?

KUR’AN O DÖNEMİN KOŞULLARINA GÖRE Mİ İNMİŞTİR?

Kur'an o dönemin koşullarına göre mi inmiştir? Kimi arkadaşlarım Kur'an şu an inse idi daha

BEYÄ°NDE TANRI NOKTASI VAR MI?

BEYÄ°NDE TANRI NOKTASI VAR MI?

Beyinde tanrı noktası var mı? Bilim adamları beyinde "tanrı noktası" olarak adlandırdıkları

EZELÄ° Ä°LÄ°M

EZELÄ° Ä°LÄ°M

Soru: Muhammed Suresi 31. Ayetinde geçen "hatta na’lem" ifadesini Allah’ın sonsuz ve ezeli ilm

SURÄ°YELÄ° MÃœLTECÄ°LERE KARÅžI TAVRIMIZ NASIL OLMALIDIR?

SURÄ°YELÄ° MÃœLTECÄ°LERE KARÅžI TAVRIMIZ NASIL OLMALIDIR?

Bilindiği gibi toplumumuzda Araplara karşı nefret vardır. Nitekim bu nefretten ülkemize sığı

YAHUDÄ°LÄ°K

YAHUDÄ°LÄ°K

Yahudiliğin kötü inançlarından bahseder misiniz? Bildiğim kadarıyla onlar da tek bir Tanrı'y

MUHTELÄ°F SORULAR

MUHTELÄ°F SORULAR

Günümüz alimlerinden Ebu Muhammed el Makdisi’nin yazarı olduÄŸu bir kitap var bu kiÅŸi ehli sÃ

ALLAH NASIL GÖRÜP İŞİTİYOR?

ALLAH NASIL GÖRÜP İŞİTİYOR?

Allah’ın görme ve işitmesi bizimkine küçük miktarda benziyor mu? Allah’ın görmesi ve duy

HÃœKÃœM AYETLERÄ°NÄ° BU ZAMANDA NASIL ANLAYABÄ°LÄ°RÄ°Z?

HÃœKÃœM AYETLERÄ°NÄ° BU ZAMANDA NASIL ANLAYABÄ°LÄ°RÄ°Z?

Bu zamanda ehl-i sünnet ve’l-cemaat'ın gittiği yolu değil de, ehl-i sünnet ve’l-cemaatın d

TEVRAT DEĞİŞTİ Mİ DEĞİŞMEDİ Mİ?

TEVRAT DEĞİŞTİ Mİ DEĞİŞMEDİ Mİ?

“Muhakkak ki Tevrat'ı Biz indirdik, onda hidayet ve nur vardır. (Maide, 44) Bir Hristiyan “Mu

HZ.ADEM(A.S)’IN UNUTMASI NE DEMEKTİR?

HZ.ADEM(A.S)’IN UNUTMASI NE DEMEKTİR?

Soru: Ta Ha Suresinde; “Doğ¬ru¬su Biz da¬ha ön¬ce Âdem’e de va¬hiy ve emir ver¬miş-tik

ARAPLARLA ALAKALI RÄ°VAYETLER

ARAPLARLA ALAKALI RÄ°VAYETLER

Soru: İnsanların iyisi Arap, Arabın iyisi Kureyş, Kureyş’in iyisi beni Haşim’dir(Deylemi).

Kur'an okuyacağınız zaman, kovulmuş şeytandan Allah'a sığının.

Nahl,98

GÃœNÃœN HADÄ°SÄ°

Geçmiş peygamberlerin sözünden (hiç eksiksiz) nâsın eriştiği haberlerden birisi de: Utanmazsan dilediğini işle! (sözü) dür.

Abdullâh b. Mes'ûd (r.a)'dan

TARÄ°HTE BU HAFTA

*Şair Muhammed İkbal'in vefatı(21 Nisan 1938) *TBMM'nin açılışı ve çocuk bayramı(23 Nisan 1920) *Osmanlı-Rus Harbi(24 Nisan 1877) *Hudeybiye Gazvesi(26 Nisan 628) *II.Abdülhamid'in tahttan indirilmesi(27 Nisan 1909)

ANKET

Sitemizle nasıl tanıştınız?

Yükleniyor...

SÄ°TE HARÄ°TASI